Saksalaiskaupunki taistelee markettivimmaa vastaan

Viinikauppa Freiburgissa Saksassa.

Saksassa 200 000 asukkaan Freiburg on torjunut taajamien ulkopuoliset automarketit ja onnistunut pitämään kaupungin keskustan ja lähiöt elävinä. Rakennusmääräyksillä kaupunki on halunnut jarruttaa kaupan keskittymistä ja myös vähentää autoilua

Freiburg halusi jo 1980-luvun puolivälissä varmistaa, ettei väki kaikkoa terasseilta eikä kaupoista. Hypermarketeille ei annettu eikä anneta rakennuslupia. Nyt keskustasta löytyy jopa lihakauppa ja tavaratalotkin pärjäävät, kertoo Freiburgin rakennustoimen johtaja Wulf Daseking.

- Meillä oli täällä Schwarzwald City -niminen pieni kauppiastavaratalo, joka oli kaatumassa. Kun kaupungin ulkopuolella markettien rakentaminen lopetettiin, tällaisista keskustojen liiketiloista tuli taas toimivia, Daseking sanoo.

Oleellista oli, ettei lupia herunut ympäristökunnilta ja että erikoisliikkeille luotiin elinmahdollisuudet myös lähiöissä.

- Mitä enemmän tänne lähiöön tulee liikkeitä, sitä enemmän ihmiset myös tekevät täällä ostoksiaan, kuvaa viinikauppias Peter Dirr.

Itä-Saksaa ravistelee samanlainen markettivimma kuin Suomea, mutta lännessä tuuli on kääntynyt.

- Ensin meille kyllä naurettiin paljon, mutta sitten tätä linjaa alettiin seurata. Sitä seurattiin jo suunnittelussa, siitä keskusteltiin ja sitä lähdettiin tietyissä kunnissa myös toteuttamaan hieman toisenlaisessa muodossa, kuvaa rakennustoimen johtaja Wulf Daseking.

Rakennuslupien jakaminen on aina ennen muuta poliittinen kysymys. Freiburgissa sosiaalidemokraatit ja vihreät ovat vastustaneet hypermarkettien rakentamista, mutta nyt myös konservatiivisen CDU:n yrittäjäsiipi haluaa pitää keskustan elävänä.

Lue myös:

    Uusimmat