Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"

0:40LAPD kiinnostui"lentävästä"Teslasta – pieleen mennyt stuntti romutti vuokra-autonKATSO MYÖS: Los Angelesin poliisi kiinnostui "lentävästä" Teslasta. Pieleen mennyt stunttu romutti arvokkaan vuokra-auton.
Julkaistu 05.05.2022 06:28

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Mitä enemmän sähköautoja on liikenteessä, sitä enemmän niillä ajetaan kolareita. Niiden korjaaminen on kuitenkin usein kalliimpaa kuin perinteisen polttomoottoriauton.

Sähköauton kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriauton, ilmenee Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) selvityksessä.

– Sähköauton osat ovat kalliita ja niiden korjaaminen on työläämpää erilaisten varomääräysten vuoksi. Lisäksi ne vaihtelevat merkkikohtaisesti, sanoo LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen.

Täyssähköautojen onnettomuudet yleistyvät sitä mukaan, kun niiden lukumäärä kasvaa. Samalla paineet vakuutusmaksujen korotuksille kasvavat. Sähköautojen onnettomuustiheyttä lisää se, että niillä ajetaan paljon kaupungissa.

Lue myös: Suomalaisvertailu: Näin nopeasti sähköauto voi maksaa itsensä takaisin 5 000, 15 000 ja 50 000 kilometrin ajoilla

Korkeampien korjaus- ja lunastuskustannusten sekä suuremman onnettomuustodennäköisyyden vuoksi sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat LVK:n mukaan noin kaksinkertaiset muihin henkilöautoihin verrattuna.

Norjassa sähköautojen palo- ja korjausvahinkojen korvaukset ovat 2,5-kertaiset muihin autoihin verrattuna. Norjassa täyssähköautoja on merkittävästi enemmän kuin Suomessa.

– Pelkästään parkkihallit ovat niin ahtaita, että erilaisia töytäisylommoja tulee tiuhaan, sanoo sähköautoihin erikoistuneen Autoklinikan Vantaan Kaivokselan korjaamon korjaamopäällikkö Marko Tuokko.

Hyvin moni kolhu korjataan joko liikenne- tai vapaaehtoisesta vakuutuksesta. Niinpä vakuutusyhtiölle ei kelpaa mikä tahansa korjaamo.

– Korjauksissa, joissa joudutaan kajoamaan korkeajännitejärjestelmiin, pitää korjaamolla olla osaamista korkeajännitejärjestelmistä valmistajan vaatimukset huomioiden. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi sähköauton jännitteettömäksi teko tai epäilys korkeajännitejärjestelmän vaurioista, sanoo vakuutusyhtiö Pohjolan ajoneuvokorvauspaleluista vastaava johtaja Maarit Lepistö.

Ei liian kuumaan uuniin

Sähköauton akku toimii hyvin, kun lämpötila on alle 55 astetta. Jos lämpötila ylittää 70 astetta, akkukennot saattavat vaurioitua. Jotta kriittinen 70 asteen lämpötila ei ylity, auto saa olla kuivaimessa (uunissa) enintään 60 minuuttia. Näin lukee erään saksalaisen sähköautovalmistajan korjausmaalausohjeessa.

Useimmat vauriokorjaamot ja automaalaamot kuivaavat värin päälle tulevan lakan selvästi matalammassa (50 astetta) uunilämpötilassa, kun kyseessä on sähköauto. Matala lämpötilaa lisää kuivaamiseen käytettävää aikaa.

Lue myös: Pitääkö sähköautoaan lataavan maksaa myös pysäköinnistä? Kuluttajariitalautakunta otti selvän linjan

Mikäli korjauksessa on käytetty aineita, joiden kuivuminen kestää yli 60 minuuttia, on käytettävä vaihtoehtoisia kuivausmenetelmiä (ei uunitusta), kuten infrapuna- tai kaasukuivaussäteily, lukee maahantuojan ohjeissa. Kaikilla korjaamoilla sivusta suunnattavia säteilylämmittimiä ei ole.

– Kyllä sähköautojen kanssa tarvitaan erilaisia uusia kommervenkkejä, sanoo OP Yrityspankin rahoitusjohtaja Pasi Koppström.

– Toistaiseksi emme ole saaneet sähköauton maalaamisesta erillistä sähköautolisää, vaikka se vie selvästi enemmän aikaa valmisteluineen, sanoo Incarin Rovaniemen yksikön korjaamopäällikkö Teemu Kulmala.

Koulutustarve lisääntynyt

Kun sähkö- tai hybridiauto otetaan vastaan, siihen on heti kiinnitettävä suurjännitteestä varoittava merkki. Samalla työalue eristetään. Lisäksi valmistajan ohjeessa lukee, että suurjännitejärjestelmän saa tarkastaa ja jännitteen sammuttaa vain pätevä suurjänniteasiantuntija.

Työstökoneet, muokkauslaiteet ja teräväreunaiset työkalut sekä lämpöä säteilevät välineet, esimerkiksi hitsaus, juottaminen, kuumailma ja kuumaliima, ovat kiellettyjä, kun vauriokorjataan sähköautoa. Niinpä on kehitettävä vaihtoehtoisia menetelmiä.

– Jokaisella autovalmistajalla ovat omat ohjeet, miten kukin vauriokorjaus tehdään. Jos se vie enemmän aikaa, siitä on neuvoteltava vakuutusyhtiön kanssa, sanoo Incarin kehityspäällikkö Mika Saastamoinen.

– Autojen valtava teknistyminen, ei vain sähköautot, on lisännyt koulutustarvetta, joka on nykyisin jatkuvaa. Muuten ei pysy kehityksessä mukana, sanoo Autoklinikan toimitusjohtaja Patrik Puskala.

Lue myös: Näin se maailma muuttuu: Euroopan kolmesta myydyimmästä autosta kaksi on täyssähköautoja

Autoklinikka on Incarin ohella Suomen johtava itsenäinen vauriokorjaamoketju. Incarilla on 40 toimipistettä, joissa on yhteensä 350 työntekijää. Autoklinikalla on puolestaan 55 korjaamoa ja 400 työntekijää. Lisäksi Autoklinikka on osa pohjoismaista Werksta-konsernia.

Autoklinikka korjasi viime vuonna Suomessa noin 42 000 autoa.

Autoklinikka on Teslan auktorisoima vauriokorjaamo, sillä Teslalla ei ole Suomessa omaa vauriokorjaamoa. Lisäksi Werksta-korjaamot ovat korjanneet Tesla-sähköautoja jo vuodesta 2014 eri korjaamoissaan. Monilla automerkeillä on Suomessa omia merkkikohtaisia vauriokorjaamoja.

Autoklinikalle on Puskalan mukaan tärkeää kehittää laaja-alaisesti osaamistaan, sillä se tekee vaurikorjauksia ja vaihtaa tuulilaseja kaikkiin automerkkeihin, ei vain Tesloihin.

Koulutus ja päästy autovalmistajien tietojärjestelmiin maksaa.

– Se voi pitemmän päälle johtaa siihen, että vauriokorjausala keskittyy. Pienillä korjaamoilla ei ole vara hankkia kaikkea tarvittavaa tietoa ja lupia sähköautojen korjaamiseen, Toivanen sanoo.

Nousevatko sähköautojen vakuutusmaksut?

Onko täyssähköautojen korjaaminen osoittautunut kalliimmaksi kuin vastaavan bensiiniauton, Fennian palvelujohtaja Laila Tupola?

– Sähköajoneuvojen vauriokorjausten kustannukset korirakenteen osalta eivät merkittävästi poikkea polttomoottoriajoneuvojen korjauskustannuksista. Korjauskustannuksia nostavia tekijöitä tulee akku- ja sähköteknologian korjauskustannuksista, tällöin sähköautojen korjaaminen on usein kalliimpaa, varsinkin isommissa vauriotilanteissa.

Onko paineita autovakuutusten hinnan tarkistamiseen?

– Tarkastelemme vakuutusmaksujemme riskivastaavuutta jatkuvasti kaikkien eri hintaan vaikuttavien tekijöiden suhteen. Käyttövoima on yksi näistä tekijöistä. Olemme päivittäneet vakuutusmaksuja vuoden 2022 alussa huomioiden muun muassa käyttövoiman vaikutuksen. Käytännössä sähköautojen vakuutusmaksut nousevat hieman.

Pitääkö sähköauton vauriokorjauksessa käyttää siihen erikoistunutta korjaamoa?

– Lain edellyttämä sähkön vaaroihin perehtyminen täyttyy, kun henkilö suorittaa autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutuksen (SFS 6002). Pelkkä edellä mainittu koulutus ei kuitenkaan riitä "yleispätevyydeksi" kaikkien ajoneuvojen sähkötöihin, vaan korjaajan on tämän lisäksi perehdyttävä kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään esimerkiksi maahantuojan järjestämässä koulutuksessa. Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut.

Lue myös: Suomi dominoi hyvin ikävää tilastoa – kallein bensa ja toiseksi kallein diesel koko EU:ssa

Lisää aiheesta:

Käytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa"Sähköautoilijoille sattuu enemmän vahinkoja kuin muille – yksi kallis vaurio korostuuMitä sähköautolle tapahtuu, kun se vanhenee? Voi vaatia pitkän listan erikoistöitä: "Jokainen ymmärtää, ettei..."Mitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Yrittävätkö vakuutusyhtiöt vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita? Eivät kuulemma, vaan niiden mukaan sähköauton kolaririski on 50 prosenttia korkeampiLiikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
SähköautotAutokorjaamotAuton viatAutoilun kustannuksetKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"