Yrittävätkö vakuutusyhtiöt vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita? Eivät kuulemma, vaan niiden mukaan sähköauton kolaririski on 50 prosenttia korkeampi

Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkit 2:09
Moni suomalainen kokee sähköautoilun hämmentävänä. Tällä videolla sinäkin pääset kärryille.

Vakuutusyhtiön mukaan suurempi onnettomuustodennäköisyys ja kalliimmat korjauskustannukset vaikuttavat jossain määrin sähköautoille myönnettävien vakuutusten hintaan.

Suomessa on pian rekisterissä 50 000 ladattavaa henkilöautoa. Syyskuussa 2020 sähkö- ja hybridiautojen markkinaosuus kaikista Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli jo lähes 30 prosenttia. Kasvun uskotaan jatkuvan, kun autojen mallivalikoima laajenee, niiden hankintaa tuetaan eri keinoin ja ihmisten kiinnostus ympäristöystävällisiin liikkumismuotoihin kasvaa.

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien vakuuttamista on kuitenkin pidetty suhteellisen kalliina. Moni sähköautoaan vakuuttava on vakuutusyhtiöiden mukaan pohtinut, ovatko vakuutukset jopa ylihinnoiteltuja.

Polttomoottoriautoihin verrattuna tehokkaamman – ja hintavamman– pään sähköautojen vakuuttaminen tuleekin melko kalliiksi. Fakta on kuitenkin se, että kalliin uuden auton vakuuttaminen on aina tyyriimpää kuin hankintahinnaltaan edullisen – käyttövoimasta riippumatta. Sähköautojen yleistyessä on vakuutusyhtiöiden kuitenkin sopeutettava vakuutusehtojaan palvelemaan asiakkaiden tarpeita entistä paremmin.

Tekniikan Maailma: Hinnat suorastaan tavallisia

Sähköautojen kaskovakuutuksia vertaillut Tekniikan Maailma kertoi syyskuisessa artikkelissaan, että sähköautojen vakuuttaminen ei ole mitenkään erityisen kallista ja muistutti, että vertailu tulisi tehdä vastaavan hintaiseen polttomoottoriautoon – ei keskivertoautoon.

– Hinnat ovat suorastaan tavallisia, etenkin jos vakuutusyhtiön osaa valita oikein, TM kertoi.

Suurempi kolaririski

POP Pankki -ryhmän sekä Säästöpankkiryhmän vakuutukset myöntävä Suomen Vahinkovakuutus kertoo tiedotteessaan, että sähköautoille sattuu liikennevahinkoja noin 50 prosenttia enemmän kuin polttomoottoriautoille, ja ettei tarkoituksena ole suinkaan vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita. Gaia Consulting Oy:n mukaan sähköautot ovat liikenneonnettomuuksissa aiheuttavana osapuolena 40 prosenttia useammin kuin polttomoottoriautot. Samaan lopputulemaan pääsi vuosi sitten myös Liikennevakuutuskeskus.

Suomen Vahinkovakuutus pitää sähköautojen suuremman kolaririskin syinä muun muassa niiden nopeaa kiihtyvyyttä ja huipputeknologian tuomaa valheellista turvallisuudentunnetta.

Sähköautoissa akusto lisää ajoneuvon kokonaispainoa merkittävästi vastaavan kokoiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Painava auto käyttäytyy ja pysähtyy kuin painava auto – kiihtyvyyslukemista riippumatta.

Mutta kuten Tekniikan Maailmakin huomautti artikkelissaan, näkyy tehokkaiden ja keskivertoautoa kalliimpien Teslojen suosio tilastoissa, mikä vaikuttaa myös vakuutusyhtiöiden näkökantaan.

– Viime vuoden lopussa Teslojen osuus Suomen sähköautojen kokonaiskannasta oli peräti 44 prosenttia. Näin suuri painoarvo ei voi olla sotkematta sähköautojen vakuutuslaskelmia. Teslojen vaikutuksesta johtuen sähköautot todellakin ovat keskimäärin kalliita ja tehokkaita eli vakuutusyhtiön näkökulmasta korkean riskin autoja, se totesi.

Suomen Vahinkovakuutus katsoo myös sähköautojen äänettömyyden aiheuttavan jalankulkijoille vaaratilanteita. Samaa mieltä on Euroopan unionikin, sillä kaikissa uusissa sähköllä liikkuvissa autoissa on pitänyt kesäkuusta 2019 lähtien olla erityinen akustinen hälytysjärjestelmä (AVAS) jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi. Järjestelmä tuottaa ääntä alle 20 kilometrin tuntinopeuksissa.

Kalliimpia korjata

Suomen Vahinkovakuutuksen selvityksen mukaan sähköautojen korjauskustannukset ovat keskimäärin 1,5-kertaiset polttomoottoriautoihin verrattuna.

– Suurin osa meille ilmoitetuista vahingoista on tähän asti ollut vielä pääosin pintanaarmuja ja pienvahinkoja. Erityisen arvokkaiksi nousevat kaikki akustojen korjaamiseen ja vaihtamiseen liittyvät vahingot. Myös useissa sähköautomalleissa suositaan kolmikerrosmaalausta, jolloin esimerkiksi pintakolhujen maalaus on hieman perinteisiä kaksikerrosvärejä kalliimpaa, kertoo POP Vakuutuksen korvauspuolen operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta.

Vakuutusyhtiö pitää jonkinlaisena riskinä myös sähköautojen lataamista. Se muistuttaa, ettei kotitalouspistorasiaa tulisi käyttää sähköauton lataamiseen, sillä ne voivat aiheuttaa ylikuumentuessaan oikosulun tai jopa sähköpalon.

– Suosittelemme kunnollisen latausaseman hankkimista kotiin ja ammattilaisen käyttämistä sen asentamisessa. Samassa yhteydessä kannattaa varmistaa, että kotivakuutus on kunnossa, sillä mahdolliset palovahingot menevät kotivakuutuksen piiriin, kun taas ajoneuvoa koskevat vahingot ajoneuvovakuutukseen, Lehmusvirta lisää.

Lähde: Suomen Vahinkovakuutus, Tekniikan Maailma, Liikennevakuutuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat