Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yrittävätkö vakuutusyhtiöt vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita? Eivät kuulemma, vaan niiden mukaan sähköauton kolaririski on 50 prosenttia korkeampi

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitMoni suomalainen kokee sähköautoilun hämmentävänä. Tällä videolla sinäkin pääset kärryille.
Julkaistu 01.12.2020 12:33

Ville Järveläinen

Vakuutusyhtiön mukaan suurempi onnettomuustodennäköisyys ja kalliimmat korjauskustannukset vaikuttavat jossain määrin sähköautoille myönnettävien vakuutusten hintaan.

Suomessa on pian rekisterissä 50 000 ladattavaa henkilöautoa. Syyskuussa 2020 sähkö- ja hybridiautojen markkinaosuus kaikista Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli jo lähes 30 prosenttia. Kasvun uskotaan jatkuvan, kun autojen mallivalikoima laajenee, niiden hankintaa tuetaan eri keinoin ja ihmisten kiinnostus ympäristöystävällisiin liikkumismuotoihin kasvaa.

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien vakuuttamista on kuitenkin pidetty suhteellisen kalliina. Moni sähköautoaan vakuuttava on vakuutusyhtiöiden mukaan pohtinut, ovatko vakuutukset jopa ylihinnoiteltuja.

Polttomoottoriautoihin verrattuna tehokkaamman – ja hintavamman– pään sähköautojen vakuuttaminen tuleekin melko kalliiksi. Fakta on kuitenkin se, että kalliin uuden auton vakuuttaminen on aina tyyriimpää kuin hankintahinnaltaan edullisen – käyttövoimasta riippumatta. Sähköautojen yleistyessä on vakuutusyhtiöiden kuitenkin sopeutettava vakuutusehtojaan palvelemaan asiakkaiden tarpeita entistä paremmin.

LUE MYÖS: Mika sai poskettoman tarjouksen Teslan täyskaskosta – halvemmalla ei kuulemma irtoa: "Tiedättekö te, millainen määrä rahaa on 21 000 euroa?"

Tekniikan Maailma: Hinnat suorastaan tavallisia

Sähköautojen kaskovakuutuksia vertaillut Tekniikan Maailma kertoi syyskuisessa artikkelissaan, että sähköautojen vakuuttaminen ei ole mitenkään erityisen kallista ja muistutti, että vertailu tulisi tehdä vastaavan hintaiseen polttomoottoriautoon – ei keskivertoautoon.

– Hinnat ovat suorastaan tavallisia, etenkin jos vakuutusyhtiön osaa valita oikein, TM kertoi.

Suurempi kolaririski

POP Pankki -ryhmän sekä Säästöpankkiryhmän vakuutukset myöntävä Suomen Vahinkovakuutus kertoo tiedotteessaan, että sähköautoille sattuu liikennevahinkoja noin 50 prosenttia enemmän kuin polttomoottoriautoille, ja ettei tarkoituksena ole suinkaan vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita. Gaia Consulting Oy:n mukaan sähköautot ovat liikenneonnettomuuksissa aiheuttavana osapuolena 40 prosenttia useammin kuin polttomoottoriautot. Samaan lopputulemaan pääsi vuosi sitten myös Liikennevakuutuskeskus.

Suomen Vahinkovakuutus pitää sähköautojen suuremman kolaririskin syinä muun muassa niiden nopeaa kiihtyvyyttä ja huipputeknologian tuomaa valheellista turvallisuudentunnetta.

Sähköautoissa akusto lisää ajoneuvon kokonaispainoa merkittävästi vastaavan kokoiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Painava auto käyttäytyy ja pysähtyy kuin painava auto – kiihtyvyyslukemista riippumatta.

Mutta kuten Tekniikan Maailmakin huomautti artikkelissaan, näkyy tehokkaiden ja keskivertoautoa kalliimpien Teslojen suosio tilastoissa, mikä vaikuttaa myös vakuutusyhtiöiden näkökantaan.

LUE MYÖS: Joulukuusta alkaen voit saada autokaupassa jopa 4 500 euron alennuksen – tämän se vaatii

– Viime vuoden lopussa Teslojen osuus Suomen sähköautojen kokonaiskannasta oli peräti 44 prosenttia. Näin suuri painoarvo ei voi olla sotkematta sähköautojen vakuutuslaskelmia. Teslojen vaikutuksesta johtuen sähköautot todellakin ovat keskimäärin kalliita ja tehokkaita eli vakuutusyhtiön näkökulmasta korkean riskin autoja, se totesi.

Suomen Vahinkovakuutus katsoo myös sähköautojen äänettömyyden aiheuttavan jalankulkijoille vaaratilanteita. Samaa mieltä on Euroopan unionikin, sillä kaikissa uusissa sähköllä liikkuvissa autoissa on pitänyt kesäkuusta 2019 lähtien olla erityinen akustinen hälytysjärjestelmä (AVAS) jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi. Järjestelmä tuottaa ääntä alle 20 kilometrin tuntinopeuksissa.

Kalliimpia korjata

Suomen Vahinkovakuutuksen selvityksen mukaan sähköautojen korjauskustannukset ovat keskimäärin 1,5-kertaiset polttomoottoriautoihin verrattuna.

– Suurin osa meille ilmoitetuista vahingoista on tähän asti ollut vielä pääosin pintanaarmuja ja pienvahinkoja. Erityisen arvokkaiksi nousevat kaikki akustojen korjaamiseen ja vaihtamiseen liittyvät vahingot. Myös useissa sähköautomalleissa suositaan kolmikerrosmaalausta, jolloin esimerkiksi pintakolhujen maalaus on hieman perinteisiä kaksikerrosvärejä kalliimpaa, kertoo POP Vakuutuksen korvauspuolen operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta.

Vakuutusyhtiö pitää jonkinlaisena riskinä myös sähköautojen lataamista. Se muistuttaa, ettei kotitalouspistorasiaa tulisi käyttää sähköauton lataamiseen, sillä ne voivat aiheuttaa ylikuumentuessaan oikosulun tai jopa sähköpalon.

– Suosittelemme kunnollisen latausaseman hankkimista kotiin ja ammattilaisen käyttämistä sen asentamisessa. Samassa yhteydessä kannattaa varmistaa, että kotivakuutus on kunnossa, sillä mahdolliset palovahingot menevät kotivakuutuksen piiriin, kun taas ajoneuvoa koskevat vahingot ajoneuvovakuutukseen, Lehmusvirta lisää.

LUE MYÖS: OP-ryhmältä Teslan liisannut mies avautuu vastoinkäymisistään: "Olen vältellyt tätä somepostausta loppuun saakka, nyt en enää halua"

Lähde: Suomen Vahinkovakuutus, Tekniikan Maailma, Liikennevakuutuskeskus

Lisää aiheesta:

Kysely paljastaa: Näin moni vaihtaisi sähköautoon, jos polttoaineen hinta tuplaantuisiSähköautoilijoille sattuu enemmän vahinkoja kuin muille – yksi kallis vaurio korostuuSähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"Mitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"Mika sai Ifiltä poskettoman tarjouksen Teslan täyskaskosta – halvemmalla ei kuulemma irtoa: "Tiedättekö te, millainen määrä rahaa on 21 000 euroa?"
AutotSähköautotAuton vakuutuksetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa