Sähköautoilijoille sattuu enemmän vahinkoja kuin muille – yksi kallis vaurio korostuu

2:06
Nämä asiat ovat sähköautojen yleistymisen isoimmat hidasteet Suomessa.

Sähköautoille tapahtuu enemmän vahinkoja kuin polttomoottoriautoille, minkä lisäksi niiden korjaaminen on kalliimpaa. Sähköautoja myös lunastetaan useammin.

Pohjola Vakuutus kertoo tiedotteessaan, että sen vakuuttamien täyssähköautojen määrä kasvoi vuosina 2020–2021 noin 73 prosenttia. Suurin piirtein käsi kädessä on noussut myös sähköautoille sattuneiden vahinkojen määrä.

Liikennevakuutuskeskus (LVK) kertoi vuonna 2019, että Suomessa täyssähköautojen vahinkotiheys on noin puolitoistakertainen verrattuna muilla käyttövoimilla kulkeviin autoihin.

LVK:n mukaan kohonneen onnettomuusriskin taustalla saattaa olla esimerkiksi uuden teknologian luoma valheellinen tunne turvallisuudesta sekä autojen tehokkuus.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan lähes kolmannes täyssähköautoista on pääkaupunkiseudulla, mikä niin ikään nostaa vahinkojen määrää. Ahtaassa kaupunkiliikenteessä tapahtuu paljon pieniä törmäyksiä ja parkkipaikkavahinkoja.

Maltti on valttia

Pohjolan ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander toteaa yhtiön tiedotteessa, että uuteen autoon ja sen tekniikkaan kannattaa totutella rauhassa. Polttomoottoriautoon tottunut voi yllättyä sähköauton tehokkuudesta ja nopeasta kiihtyvyydestä.

– Kannattaa myös muistaa, että sähköauto on hyvin hiljainen, mikä saattaa vaikeuttaa kevyen liikenteen ja näkövammaisten mahdollisuuksia havaita lähestyvä sähköauto, Hiljander neuvoo tiedotteessa.

Edistynyt teknologia vaikuttaa korjausten hintaan

Vaikka sähköautot ovat polttomoottoriautoja huoltovapaampia, on niille tapahtuvat vahingot pääsääntöisesti kalliimpia korjata. Hiljanderin mukaan ero oli vielä vuonna 2019 noin 1,5-kertainen, mutta tällä hetkellä eroa vastaavan ikäisen polttomoottoriauton korjauskustannuksiin on noin kolmannes. Merkkikohtaisia eroja kuitenkin on. LVK nosti aiemmin yhdeksi korjauskustannuksia nostavaksi tekijäksi myös sähköautojen keskivertoa suuremman koon.

Edistyksellisemmän teknologian korjaaminen on aina alkuun kalliimpaa, ja sähköautoissa erityisesti akkujen korjauskustannukset ovat korkeita. Autoja joutuu myös tästä syystä useammin lunastukseen.

– Lunastettujen sähköautojen jälkimarkkinat eivät ole vielä yhtä kehittyneet kuin polttomoottoriautojen. Niitä ei siis saa samalla tavalla myytyä eteenpäin varaosiksi tai korjattaviksi kuin polttomoottoriautoja, Hiljander kertoo.

Pohjola Vakuutuksen tilastot paljastavat, että sähköautoille sattuu myös lasivahinkoja suhteessa enemmän kuin muille autoille. Nykyautojen tuulilasit sisältävät runsaasti teknologiaa, minkä lisäksi ne ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä. Lisäksi järjestelmät joudutaan kalibroimaan tuulilasin vaihtotöiden yhteydessä, mikä nostaa korjauksen hintaa. Nykyään hieman yli 15 prosenttia kaikista lasivahingon vaihtotöistä sisältää kalibrointitöitä, sähköautoissa osuus on yli 20 prosenttia.

Sähköautovahingoissa korvataan myös muita useammin sijaisautokustannuksia, jotka johtuvat matkan keskeytymisestä tai auton korjauksesta. Koska sähköautot ovat pääsääntöisesti vastaavia bensa- ja dieselautoja arvokkaampia, on niillä Pohjolan mukaan usein myös tavallista kattavampi vakuutusturva, josta vahinkoja ja sijaisauton kuluja korvataan.

Lähteet: Pohjola Vakuutus, Liikennevakuutuskeskus, If

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja