Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomi dominoi hyvin ikävää tilastoa – kallein bensa ja toiseksi kallein diesel koko EU:ssa

2:35Miten käyttövoimaveron poistaminen vaikuttaisi dieselin hintaan?Diesel on jo bensaa kalliimpaa, mutta miksi dieselautoilija joutuu maksamaan vielä käyttövoimaveroakin? Miten käyttövoimaveron poisto voisi näkyä dieselin hinnassa?
Julkaistu 29.04.2022 11:55

Ville Järveläinen

Polttoaineiden hinnat ovat rikkoneet rikkomattomina pidettyjä ennätyksiä ja aiheuttaneet isoja lovia niin kotitalouksien kuin yritystenkin kassaan.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on entisestään kiihdyttänyt polttoaineiden hintojen nousua, mikä alkoi jo viime vuoden puolella.

Tuoreimpien EU-tilastojen mukaan bensiinin litrahinta on Suomessa peräti koko Euroopan unionin kalleinta. Dieselinkin litrahinta on kovempi ainoastaan Ruotsissa.

Autoliitto kertoo tiedotteessaan, että hallitusten toimenpiteet polttoaineiden hinnannousua vastaan ovat purreet monissa maissa, mutta eivät Suomessa. Energian korkea hinta toimii myös veturina inflaation kiihtymiselle.

Lue myös: Diesel on jo bensaa kalliimpaa – miksi dieselkuskin pitää maksaa vielä käyttövoimaveroakin?

Näin paljon bensa maksaa nyt

Vaikka polttoaineiden hinnat ovatkin huhtikuussa hieman laskeneet verrattuna maaliskuuhun, voi polttoainepumpulla vierailu hirvittää muitakin kuin kaikkein heikoimpia. 

EU Weekly Oil Bulletin -tilaston mukaan 95-oktaanisen bensiinin litrahinta oli Suomessa viime maanantaina keskimäärin 2,174 euroa ja dieselin 2,198 euroa litralta.

Suomen lisäksi bensiinin hinta ylitti kahden euron rajan viidessä ja dieselin kolmessa EU-maassa.

Polttoaine.netin hintatietojen mukaan eilisen keskihinnat eri polttoainelaatujen osalta olivat seuraavat:

  • 95E10: 2,172 €/l
  • 98E: 2,259 €/l
  • Di: 2,204 €/l

Suomi on pitkien etäisyyksien maa

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoo tiedotteessa, että polttoaineveron alentaminen on parhaiten ja täsmällisimmin liikkumiskustannuksiin vaikuttava toimenpide.

Lue myös: MT: Näin paljon bensan pitää maksaa, jotta perussuomalaisten kannattaja vähentää autoiluaan – vasemmiston ja vihreidenkin äänestäjät erottuvat

– Hallituksen jo suunnittelemat parannukset muun muassa työmatkavähennyksiin auttavat vain erittäin pientä osaa autoa tarvitsevista eikä jakeluvelvoitteen alentamisen vaikutuksia ole nähty eikä se muutenkaan vaikuta bensiinin hintaan merkittävästi, Nieminen huomauttaa.

Niemisen mukaan Suomessa oman auton käytölle ei ole samaan tapaan vaihtoehtoja kuin monessa muussa EU-maassa. Suomi on pinta-alaltaan unionin viidenneksi suurin maa.

– Meitä pienempiä ovat muun muassa 38 miljoonan asukkaan Puola ja 59 miljoonan asukkaan Italia, eikä 83 miljoonan asukkaan Saksakaan ole paljon Suomea suurempi.

Kallis polttoaine näkyy autoilun vähenemisenä

Autoliiton tuoreen kuluttajabarometrin mukaan 28 prosenttia suomalaisista on vähentänyt auton käyttöä arjen asioinnissa, vapaa-ajan ajeluista on karsinut 37 prosenttia ja töihin autolla kulkevista kymmenisen prosenttia on lisännyt muiden kulkutapojen käyttöä.

Tosin peräti joka kolmas barometriin vastannut ilmoitti, ettei ole vähentänyt autoiluaan lainkaan.

– Tuloksissa näkyy se, että nyt karsitaan kaikesta mahdollisesta, mutta usein auton käyttö on välttämätöntä. Siksi nousevat liikkumiskustannukset ovat pois muusta kulutuksesta, Nieminen toteaa.

Lue myös: Onko sähköauto nyt kultakaivos taksiyrittäjälle? Näin hallituksen toimenpiteet vaikuttavat taksi- ja kuljetusalaan

Lähteet: Autoliitto, Polttoaine.net

Lisää aiheesta:

Dieselin hinta tulee pysymään bensiiniä kalliimpana – Venäjä yhä Euroopan merkittävin dieselin tuojaYllättävän harva autoilija hyödyntää ilmiselvän polttoaineen säästökikan: "Voi itse vaikuttaa"Vaikka bensan hinta huolettaa nyt, ovat monet ostaneet autonsa murehtimatta kulutusta: "Nostattaa voimakkaita tunteita"Miten bensalitra voi taas maksaa kaksi euroa, vaikka raakaöljyn hinta on kaukana ennätystasosta?Polttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"Ryntääkö kansa perjantaina pumpuille? Näin bensiinin verotus kiristyy lauantaina – verottajan koura kahmaisee entistä enemmän
PolttoaineAutoilun kustannuksetUkrainan sotaTalousAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 2.10.17:16
    Hallitus

    Polttoaineiden verotus kevenemässä

  • 1.10.14:00
    Venäjä

    Suuri öljynjalostamo roihusi Venäjällä

  • 1.10.06:00
    Ukrainan sota

    Kääntääkö Ukrainan uusi taktiikka kansan Putinia vastaan? Pekka Toveri: "Vaihtoehtona nappi otsaan"

  • 25.9.18:28
    Venäjä

    Bensapula jyllää Venäjällä – epätoivoinen autoilija: "Se on sitten siinä"

  • 25.9.06:31
    Niksit

    Bensatankin luukussa voi piillä näppärä yksityiskohta – oletko huomannut?