Suomi dominoi hyvin ikävää tilastoa – kallein bensa ja toiseksi kallein diesel koko EU:ssa

Miten käyttövoimaveron poistaminen vaikuttaisi dieselin hintaan? 2:35
Diesel on jo bensaa kalliimpaa, mutta miksi dieselautoilija joutuu maksamaan vielä käyttövoimaveroakin? Miten käyttövoimaveron poisto voisi näkyä dieselin hinnassa?

Polttoaineiden hinnat ovat rikkoneet rikkomattomina pidettyjä ennätyksiä ja aiheuttaneet isoja lovia niin kotitalouksien kuin yritystenkin kassaan.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on entisestään kiihdyttänyt polttoaineiden hintojen nousua, mikä alkoi jo viime vuoden puolella.

Tuoreimpien EU-tilastojen mukaan bensiinin litrahinta on Suomessa peräti koko Euroopan unionin kalleinta. Dieselinkin litrahinta on kovempi ainoastaan Ruotsissa.

Autoliitto kertoo tiedotteessaan, että hallitusten toimenpiteet polttoaineiden hinnannousua vastaan ovat purreet monissa maissa, mutta eivät Suomessa. Energian korkea hinta toimii myös veturina inflaation kiihtymiselle.

Näin paljon bensa maksaa nyt

Vaikka polttoaineiden hinnat ovatkin huhtikuussa hieman laskeneet verrattuna maaliskuuhun, voi polttoainepumpulla vierailu hirvittää muitakin kuin kaikkein heikoimpia. 

EU Weekly Oil Bulletin -tilaston mukaan 95-oktaanisen bensiinin litrahinta oli Suomessa viime maanantaina keskimäärin 2,174 euroa ja dieselin 2,198 euroa litralta.

Suomen lisäksi bensiinin hinta ylitti kahden euron rajan viidessä ja dieselin kolmessa EU-maassa.

Polttoaine.netin hintatietojen mukaan eilisen keskihinnat eri polttoainelaatujen osalta olivat seuraavat:

  • 95E10: 2,172 €/l
  • 98E: 2,259 €/l
  • Di: 2,204 €/l

Suomi on pitkien etäisyyksien maa

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoo tiedotteessa, että polttoaineveron alentaminen on parhaiten ja täsmällisimmin liikkumiskustannuksiin vaikuttava toimenpide.

– Hallituksen jo suunnittelemat parannukset muun muassa työmatkavähennyksiin auttavat vain erittäin pientä osaa autoa tarvitsevista eikä jakeluvelvoitteen alentamisen vaikutuksia ole nähty eikä se muutenkaan vaikuta bensiinin hintaan merkittävästi, Nieminen huomauttaa.

Niemisen mukaan Suomessa oman auton käytölle ei ole samaan tapaan vaihtoehtoja kuin monessa muussa EU-maassa. Suomi on pinta-alaltaan unionin viidenneksi suurin maa.

– Meitä pienempiä ovat muun muassa 38 miljoonan asukkaan Puola ja 59 miljoonan asukkaan Italia, eikä 83 miljoonan asukkaan Saksakaan ole paljon Suomea suurempi.

Kallis polttoaine näkyy autoilun vähenemisenä

Autoliiton tuoreen kuluttajabarometrin mukaan 28 prosenttia suomalaisista on vähentänyt auton käyttöä arjen asioinnissa, vapaa-ajan ajeluista on karsinut 37 prosenttia ja töihin autolla kulkevista kymmenisen prosenttia on lisännyt muiden kulkutapojen käyttöä.

Tosin peräti joka kolmas barometriin vastannut ilmoitti, ettei ole vähentänyt autoiluaan lainkaan.

– Tuloksissa näkyy se, että nyt karsitaan kaikesta mahdollisesta, mutta usein auton käyttö on välttämätöntä. Siksi nousevat liikkumiskustannukset ovat pois muusta kulutuksesta, Nieminen toteaa.

Lähteet: Autoliitto, Polttoaine.net

Lue myös:

    Uusimmat