Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä sähköautolle tapahtuu, kun se vanhenee? Voi vaatia pitkän listan erikoistöitä: "Jokainen ymmärtää, ettei..."

9:33Uusi selvitys lyö jauhot suuhun väärää tietoa sähköautoista levittävilleSähköautoista liikkuu paljon täysin virheellistä tietoa. Ketkä tällaista tietoa levittävät ja mitkä ovat yleisimpiä vääriä käsityksiä?
Julkaistu 07.02.2022 11:39

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Sähköautojen korjaaminen vaatii erikoisosaamista, mutta se sisältää myös byrokratian kanssa tasapainottelua.

Öljyn, suodatinten, ja jarruosien vaihtojen tuoksuinen arki korjaamoilla on muuttumassa autojen sähköistymisen myötä, vaikka autokannasta valtaosa käykin yhä bensalla tai dieselillä.

Suomen sähköautokanta on keski-iältään noin kaksivuotiasta. Ymmärrettävästi kovin montaa pahasti loppuun kulunutta yksilöä ei maassamme vielä rullaile, mutta aivan pian tilanne on kokonaan toinen.

Sähköautojen korjaaminen vaatii korjaamolta paljon. Melkein joka autoon on omia erikoistyökaluja. Korjaajia ja mekaanikkoja täytyy kouluttaa erityisesti suurjännitetöiden osalta.

Lue myös: Tarvitseeko sähköautoa huoltaa?

Sähköauton korjaamiset voidaan jakaa sähkötöihin ja muihin korjaus- tai huoltotöihin. Jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat matalajännitepiirin (12, 24 ja 48 volttia) sähkötyöt, määräaikaishuollot, kori- ja maalaustyöt, sekä kaikki muut korjaus- ja huoltotyöt, joissa ei tarvitse irrottaa korkeajännitteisiä komponentteja tai liittimiä.

– Niin sanottu muu työ muuttuu helposti sähkötyöksi, jos eteen tulee työvaihe, jossa ajoneuvo tulee tehdä jännitteettömäksi, muistuttaa Örum Oy:n kategoria- ja kehitysjohtaja Juha Seppälä.

Ladattavia autoja – täyssähköisiä tai hybridejä – on Suomessa jo noin 100 000. Seppälän mukaan tällaisia, usein erikoiskoulutusta korjaajiltaan vaativia autoja, käy korjaamoilla jo päivittäin.

Työkalut kalliita – osa jaetaan korjaamoiden kesken

Sähköauton erikoistöitä ovat muun muassa ajoakuston irrotus, jännitteettömäksi teko ja akuston kunnon määritys. Työkaluja näihin tehtäviin on harvassa, ja ne ovat yleensä ajoneuvokohtaisia. Autoa kohti tarvittavien työkalujen hinta nousee helposti kymmeneen tai kahteenkymmeneentuhanteen euroon. Työkaluja pyritäänkin kierrättämään tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan korjaamolta toiselle.

– Kokemuksen, tietotaidon ja tarvikkeiden yleistymisen myötä korjaamoilla tullaan tekemään akkumoduulin resistanssin mittauksen ja moduuliliitäntöjen lisäksi yhä enemmän akkujen kokonaisvaltaisia korjauksia pelkän ajoakun vaihdon sijaan, Seppälä näkee.

Muita sähköauton erikoistöitä ovat esimerkiksi lämpötilamittaukset, kennobalansoinnit, moduulien varaaminen ja purku, toimintakunnon varmistaminen, tiiveystarkastus, nollatasomittaus, eristysvastustesti, akun aktivoinnin testi, turvallisuustarkastus, end of service -testi… Puheet sähköauton huollontarpeen vähyydestä voidaankin arvioida niiden iän kasvamisen myötä uudelleen.

Asentajalta vaaditaan erikoiskoulutusta ja perehtyneisyyttä

Erikoistyöt vaativat erikoiskoulutettuja asentajia. Örumilla on konseptissaan e-Expert-koulutusohjelma, johon voi kuulua esimerkiksi viisi erilaista, 1–4 päivän mittaista korjauskoulutuspakettia. Toistaiseksi tällaisen koulutuksen läpikäyneitä asentajia on vähän, ja koulutus on hintavaa.

Koulutuksen ei välttämättä tarvitse olla merkkikohtaista, mutta asentajan tulee omata merkkikohtaista perehtyneisyyttä, sekä pääsy kyseisen autovalmistajan tietojärjestelmiin.

Sähköauton korjaaminen tuo korjaamoille lisää byrokratiaa, erityishuomiointia ja myös merkittävästi lisää vastuuta toimitusjohtajalle. Korkeajännitetöitä tehtäessä korjaamon alue pitää esimerkiksi eristää lippusiimojen kaltaisin huomiorakentein, seinillä pitää olla asiasta varoittavia kylttejä, työntekijöillä eristäviä suojavälineitä ja niin edelleen.

– Jokainen ymmärtää, ettei sähköauton akun vioittuessa tilalle voida vain tilata uutta 20 000 euron pakettia. Tämän vuoksi niitä aletaan nyt korjaamaan laajamittaisesti. Liikenteessä on aivan pian paljon 5–7-vuotiaita ja vanhempiakin käytettyjä sähköautoja, Seppälä muistuttaa.

Lue myös: Sähköautoja sanotaan vähävikaisiksi, mutta yhdessä selvityksessä tultiin ihan toisenlaiseen lopputulokseen

Lisää aiheesta:

Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"Onko sähköauto turvallinen? Ammattimies kertoo, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon: "Näin asia ei tietenkään saisi olla"Sähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"Tarvitseeko sähköautoa huoltaa?Mitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
SähköautotAutokorjaamotAuton viatAuton huoltaminenKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"