Suomalaisvertailu: Näin nopeasti sähköauto voi maksaa itsensä takaisin 5 000, 15 000 ja 50 000 kilometrin ajoilla

Mitä enemmän ajaa vuoden aikana, sitä enemmän säästää siirtymällä sähköautoon, käy ilmi suomalaisen VertaaEnsin.fi-palvelun blogissa julkaistuista laskelmista.

Vaikka hintaeron odotetaankin kaventuvan ja jopa kääntyvän päälaelleen tulevaisuudessa, on sähköauto edelleen vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi.

VertaaEnsin.fi-sivusto otti vertailuunsa sähköllä, bensiinillä ja dieselillä kulkevia autoja neljältä eri merkiltä. Vertailussa oli mukana vain sellaisia autoja, joilla oli samasta korimallista sekä sähkö- että polttomoottorivaihtoehto. Vertailussa mukana olleet merkit olivat Hyundai, Opel, Peugeot ja Mini. 

Sivusto huomauttaa blogikirjoituksessaan, ettei vertailussa ole huomioitu vakuutuksia, huoltoja tai auton arvonalenemaa. Sähkön hinnaksi on asetettu 0,3 €/kWh, bensiinin hinnaksi 2,177 €/litra ja dieselin hinnaksi 2,205 €/litra. Sähköauton hankintatuki on vähennetty vertailuauton hinnasta.

Paljon ajavan kannattaa vaihtaa sähköön

Vertailu paljastaa, että sähköautoon siirtyminen voi tuoda kuluttajalle huomattavia säästöjä auton korkeammasta hankintahinnasta huolimatta.

VertaaEnsin.fi laski, että 15 000 kilometrin keskimääräisellä vuosittaisella ajosuoritteella sähköauto maksaa itsensä takaisin nopeimmillaan vajaassa 6 vuodessa ja hitaimmillaan noin 12,5 vuodessa.

Pienemmillä ajomäärillä sähköauto ei kuitenkaan ole enää niin kannattava. VertaaEnsin.fi laski, että ajojen jäädessä vuosittain 5 000 kilometriin, hintaero kuittaantuu nopeimmillaankin vasta noin 14 vuodessa ja hitaimmillaan noin 41 vuodessa.

Mikäli autollaan ajaa 50 000 kilometriä vuodessa, voi sähköauto maksaa itsensä takaisin alle kahdessa vuodessa.

Löydät eri automallien tarkemman vertailun VertaaEnsin.fi-palvelun blogista.

Hybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla

Energiahintojen nousu vaikuttaa autoilun kustannuksiin käyttövoimasta riippumatta.

Kauppalehden lukija Jari vertaili omistamiensa ja uusina hankkimiensa lataushybridi-, kaasu-, diesel- ja sähköauton kaikki mahdolliset käyttökulut renkaita lukuun ottamatta.

Lue tästä, mitä Jarin tekemä vertailu paljasti.

Lue myös:

    Uusimmat