Käytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa"

Toimittaja Tommola hermoilee katsastusasemalla 8:23
Maikkarin kevennystoimittaja Mika Tommola hermoili katsastusasemalla viedessään upean Kuplan leimalle. Katsastusmies Mika kertoo videolla, mikä oli tuomio.

Vakuutusyhtiö If muistuttaa tiedotteessaan, että jos sähköauton akkukotelo on vaurioitunut ja toiveena on saada korvauksia, on korvaushakemuksessa pystyttävä kertomaan, milloin ja missä kolhu on syntynyt. Lommolla oleva akusto on katsastuksessa nykyisin hylkäämisperuste. Vielä ei ole tietoa, kuinka tarkasti akkukotelon lommoja tullaan katsastusasemilla syynäämään.

Uusi katsastusmääräys astui voimaan marraskuussa, ja yksi muutoksista liittyy sähköautojen akkukoteloiden vaurioihin. Muutoksen myötä selkeät painaumat auton pohjassa ovat hylkäämisperuste.

Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo tiedotteessa, että korvaushakemusten määrässä muutos ei ole näkynyt – ainakaan toistaiseksi.

– Mitään piikkiä tämä ei ole synnyttänyt, Roselius sanoo.

Isoin korvaus ollut yli 80 000 euroa

Roselius huomauttaa, että mikäli akusto joudutaan vaihtamaan – oli syy sitten mikä tahansa – on kyseessä aina kallis operaatio. Onneksi akkukoteloon tullut lommo ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että koko akusto menee vaihtoon, vaan usein selvitään pelkällä korjauksella, jonka kustannukset ovat Roseliuksen mukaan kohtuulliset.

– Akuston vaihdosta töineen suurin maksamamme korvaus on ollut yli 80 000 euroa. Tämä oli Porschen Taycan -sähköauto, Roselius kertoo, mutta muistuttaa kustannusten vaihtelevan valtavasti automerkkien ja -mallien välillä.

Ei tietoa, ei korvausta

Jos katsastuksessa tulee hylky akkukotelon vaurion perusteella, on korvaushakemuksessa pystyttävä kertomaan vahingon alkuperä, mikäli korvauksia mielii saada.

– Samalla tavalla kuin muissakin vahingoissa, vakuutetun tulee voida selvittää, mitä on tapahtunut ja milloin. Jos autolla on ollut useita aikaisempia omistajia, se voi joskus olla vaikeaa, kommentoi Roselius.

Autoliitto esitti aiemmin tänä vuonna huolensa Suomen huonokuntoisten teiden vaikutuksista sähköautojen akkukoteloiden vaurioitumiseen.

Jotta kunnan tai valtion tienpitäjän saisi vastuuseen, edellyttäisi se Vesalaisen mukaan sitä, ettei tie ole ollut tieluokalle asetettujen kriteerien mukaisessa kunnossa. Tienpitäjällä on kuitenkin aina jokin kohtuullinen aika, jossa kunnossapidosta on huolehdittava, ennen kuin velvollisuuksia voidaan katsoa laiminlyödyn.

Tienkäyttäjän puolestaan on itse noudatettava kelin ja muiden olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta, kuten esimerkiksi riittävän alhaista ajonopeutta ja järkevää ajolinjaa.

Autoliitto kertoi tiedotteessaan tammikuussa, että oikeudessa on tietyissä tapauksissa saatettu katsoa, että jo huonokuntoiselle tielle lähtö matalamaavaraisella autolla merkitsee rikkoutumisriskin siirtymistä autoilijalle.

Käytännössä tienpitäjän saaminen vastuuseen autoon aiheutuneista vaurioista tällaisissa tapauksissa on hyvin vaikeaa.

– Katu- ja tieverkko tulisi pitää myös sähköautoilla liikennöitävässä kunnossa ilman, että niiden käyttäjien pitää pelätä kohtuuttomia korjauskustannuksia, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen totesi tiedotteessa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Myyjän rehellisyyden voi punnita ehdottamalla temppua, josta"valitettavan harva"tietää 3:59
KATSO MYÖS: Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Ehdotapa tätä toimenpidettä myyjälle – punnitset samalla hänen rehellisyytensä.

Kuinka tiukka linja Suomeen tulee?

Myös norjalaisessa katsastusmääräyksessä on vastaava maininta akkukotelon lommoista. Roseliuksen mukaan yhtiön norjalaisasiakkailtakaan ei ole tullut asian vuoksi korvaushakemusvyöryä.

– Meidän näkemyksemme mukaan Norjassa katsastusmääräystä ei ole tulkittu kovin tiukasti. Suomessa on vielä vähän auki, kuinka tiukka linja otetaan, kommentoi Roselius.

Jos korvaushakemukset katsastusmääräyksen muuttumisen vuoksi lisääntyvät merkittävästi, heijastuu se myös sähköautojen vakuutusten hintoihin.

– Seuraamme kehitystä tarkasti. Hintavaikutusta voi tulla etenkin sellaisilla automalleilla, joiden akut osoittautuvat heikosti suojatuiksi ja kalliiksi korjata, Roselius toteaa.

Lähteet: If, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat