Käytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa"
Vakuutusyhtiö If muistuttaa tiedotteessaan, että jos sähköauton akkukotelo on vaurioitunut ja toiveena on saada korvauksia, on korvaushakemuksessa pystyttävä kertomaan, milloin ja missä kolhu on syntynyt. Lommolla oleva akusto on katsastuksessa nykyisin hylkäämisperuste. Vielä ei ole tietoa, kuinka tarkasti akkukotelon lommoja tullaan katsastusasemilla syynäämään.
Uusi katsastusmääräys astui voimaan marraskuussa, ja yksi muutoksista liittyy sähköautojen akkukoteloiden vaurioihin. Muutoksen myötä selkeät painaumat auton pohjassa ovat hylkäämisperuste.
Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo tiedotteessa, että korvaushakemusten määrässä muutos ei ole näkynyt – ainakaan toistaiseksi.
– Mitään piikkiä tämä ei ole synnyttänyt, Roselius sanoo.
Isoin korvaus ollut yli 80 000 euroa
Roselius huomauttaa, että mikäli akusto joudutaan vaihtamaan – oli syy sitten mikä tahansa – on kyseessä aina kallis operaatio. Onneksi akkukoteloon tullut lommo ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että koko akusto menee vaihtoon, vaan usein selvitään pelkällä korjauksella, jonka kustannukset ovat Roseliuksen mukaan kohtuulliset.
– Akuston vaihdosta töineen suurin maksamamme korvaus on ollut yli 80 000 euroa. Tämä oli Porschen Taycan -sähköauto, Roselius kertoo, mutta muistuttaa kustannusten vaihtelevan valtavasti automerkkien ja -mallien välillä.
Ei tietoa, ei korvausta
Jos katsastuksessa tulee hylky akkukotelon vaurion perusteella, on korvaushakemuksessa pystyttävä kertomaan vahingon alkuperä, mikäli korvauksia mielii saada.
– Samalla tavalla kuin muissakin vahingoissa, vakuutetun tulee voida selvittää, mitä on tapahtunut ja milloin. Jos autolla on ollut useita aikaisempia omistajia, se voi joskus olla vaikeaa, kommentoi Roselius.
Autoliitto esitti aiemmin tänä vuonna huolensa Suomen huonokuntoisten teiden vaikutuksista sähköautojen akkukoteloiden vaurioitumiseen.
Jotta kunnan tai valtion tienpitäjän saisi vastuuseen, edellyttäisi se Vesalaisen mukaan sitä, ettei tie ole ollut tieluokalle asetettujen kriteerien mukaisessa kunnossa. Tienpitäjällä on kuitenkin aina jokin kohtuullinen aika, jossa kunnossapidosta on huolehdittava, ennen kuin velvollisuuksia voidaan katsoa laiminlyödyn.
Tienkäyttäjän puolestaan on itse noudatettava kelin ja muiden olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta, kuten esimerkiksi riittävän alhaista ajonopeutta ja järkevää ajolinjaa.
Autoliitto kertoi tiedotteessaan tammikuussa, että oikeudessa on tietyissä tapauksissa saatettu katsoa, että jo huonokuntoiselle tielle lähtö matalamaavaraisella autolla merkitsee rikkoutumisriskin siirtymistä autoilijalle.
Käytännössä tienpitäjän saaminen vastuuseen autoon aiheutuneista vaurioista tällaisissa tapauksissa on hyvin vaikeaa.
– Katu- ja tieverkko tulisi pitää myös sähköautoilla liikennöitävässä kunnossa ilman, että niiden käyttäjien pitää pelätä kohtuuttomia korjauskustannuksia, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen totesi tiedotteessa.
Artikkeli jatkuu videon alla.
Kuinka tiukka linja Suomeen tulee?
Myös norjalaisessa katsastusmääräyksessä on vastaava maininta akkukotelon lommoista. Roseliuksen mukaan yhtiön norjalaisasiakkailtakaan ei ole tullut asian vuoksi korvaushakemusvyöryä.
– Meidän näkemyksemme mukaan Norjassa katsastusmääräystä ei ole tulkittu kovin tiukasti. Suomessa on vielä vähän auki, kuinka tiukka linja otetaan, kommentoi Roselius.
Jos korvaushakemukset katsastusmääräyksen muuttumisen vuoksi lisääntyvät merkittävästi, heijastuu se myös sähköautojen vakuutusten hintoihin.
– Seuraamme kehitystä tarkasti. Hintavaikutusta voi tulla etenkin sellaisilla automalleilla, joiden akut osoittautuvat heikosti suojatuiksi ja kalliiksi korjata, Roselius toteaa.
Lue myös: Onko autolla parempi ajaa polanteiden päällä vai niiden vieressä? – "Vaikeaa ja vaarallista"
Lähteet: If, Autoliitto
Uusimmat
-
00:56
Celine Dionin ja Lady Gagan duetto jäi haaveeksi
-
00:47
Olympiatuli syttyi kuumailmapalloon Pariisin kaatosateessa – vakavasti sairas Celine Dion huipensi avajaiset
-
00:24
Olympiatulen sytyttäjät paljastuivat! Nolo moka väritti avajaisten huipennusta
-
00:01
Kysely: Lähes puolet suomalaisista pitää oman kunnan terveyspalveluja riittämättöminä
-
23:59
YK: Yli 180 000 palestiinalaista on joutunut pakenemaan taisteluja Etelä-Gazassa muutaman viime päivän aikana
-
23:23
Savonlinnan oopperajuhlissa helteet tuovat oman haasteensa Olavinlinnassa esiintymiseen – Torikka: Happi loppuu
-
23:01
Suomalainen startup-yritys muokkaa sinilevästä aurinkorasvan raaka-ainetta
-
22:12
Raju kulissifarssi julki kesken Pariisin seremonian – "Tämä on häpeällistä"
-
22:01
Kim Kardashian julkaisi näyttäviä otoksia Italiasta: "Seksipommi on astunut villaan"
-
21:58
"Pystyi hädin tuskin kävelemään" – nainen syötti koiransa hengiltä Uudessa-Seelannissa
-
21:55
Räväkät otteet Seinellä! Katso kuvat Suomen olympiajoukkueen avajaisriemusta
-
21:54
Trump vakuutti Netanjahulle voivansa järjestää asiat Lähi-Idässä, jos hänestä tulee presidentti
-
21:06
Muistatko Alexian? Uh La La La -hitti villitsee edelleen
-
21:05
Suomen keihästoivolta onnistunut veto olympialaisten kynnyksellä: "Tehoja oli"
-
21:03
Kerava pystytti omat asuntomessut peruutettujen tilalle - yli puolet uudesta kaupunginosasta viheraluetta
-
20:30
MTV seuraa: Pariisin olympialaisten avajaisissa esiintyi suomalainen viulisti
-
20:01
Huumeita, strippareita ja alkoholia – tosi-tv-tähti Scott Disick muistelee rankkoja aikojaan
-
19:41
Kaksi lasta löydettiin elottomana vedestä Vantaan Kuusijärveltä
-
19:31
Patrik Laineesta ilouutinen
-
19:20
Kolme ämpäriä joka päivä poimiva Prania ja Mari odottavat sukulaisiaan marjanpoimintaan Suomeen: "Ei heitä päästetä – on ikävä!"
-
Lataa lisää