Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Käytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa"

8:23Toimittaja Tommola hermoilee katsastusasemallaMaikkarin kevennystoimittaja Mika Tommola hermoili katsastusasemalla viedessään upean Kuplan leimalle. Katsastusmies Mika kertoo videolla, mikä oli tuomio.
Julkaistu 06.02.2023 10:53

Ville Järveläinen

Vakuutusyhtiö If muistuttaa tiedotteessaan, että jos sähköauton akkukotelo on vaurioitunut ja toiveena on saada korvauksia, on korvaushakemuksessa pystyttävä kertomaan, milloin ja missä kolhu on syntynyt. Lommolla oleva akusto on katsastuksessa nykyisin hylkäämisperuste. Vielä ei ole tietoa, kuinka tarkasti akkukotelon lommoja tullaan katsastusasemilla syynäämään.

Uusi katsastusmääräys astui voimaan marraskuussa, ja yksi muutoksista liittyy sähköautojen akkukoteloiden vaurioihin. Muutoksen myötä selkeät painaumat auton pohjassa ovat hylkäämisperuste.

Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo tiedotteessa, että korvaushakemusten määrässä muutos ei ole näkynyt – ainakaan toistaiseksi.

– Mitään piikkiä tämä ei ole synnyttänyt, Roselius sanoo.

Lue myös: Katsastusmääräykset muuttuivat – tällainen vika johtaa nyt suoraan ajokieltoon: "Jokainen varmasti ymmärtää, että…"

Isoin korvaus ollut yli 80 000 euroa

Roselius huomauttaa, että mikäli akusto joudutaan vaihtamaan – oli syy sitten mikä tahansa – on kyseessä aina kallis operaatio. Onneksi akkukoteloon tullut lommo ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että koko akusto menee vaihtoon, vaan usein selvitään pelkällä korjauksella, jonka kustannukset ovat Roseliuksen mukaan kohtuulliset.

– Akuston vaihdosta töineen suurin maksamamme korvaus on ollut yli 80 000 euroa. Tämä oli Porschen Taycan -sähköauto, Roselius kertoo, mutta muistuttaa kustannusten vaihtelevan valtavasti automerkkien ja -mallien välillä.

Ei tietoa, ei korvausta

Jos katsastuksessa tulee hylky akkukotelon vaurion perusteella, on korvaushakemuksessa pystyttävä kertomaan vahingon alkuperä, mikäli korvauksia mielii saada.

– Samalla tavalla kuin muissakin vahingoissa, vakuutetun tulee voida selvittää, mitä on tapahtunut ja milloin. Jos autolla on ollut useita aikaisempia omistajia, se voi joskus olla vaikeaa, kommentoi Roselius.

Autoliitto esitti aiemmin tänä vuonna huolensa Suomen huonokuntoisten teiden vaikutuksista sähköautojen akkukoteloiden vaurioitumiseen.

Jotta kunnan tai valtion tienpitäjän saisi vastuuseen, edellyttäisi se Vesalaisen mukaan sitä, ettei tie ole ollut tieluokalle asetettujen kriteerien mukaisessa kunnossa. Tienpitäjällä on kuitenkin aina jokin kohtuullinen aika, jossa kunnossapidosta on huolehdittava, ennen kuin velvollisuuksia voidaan katsoa laiminlyödyn.

Lue myös: Voidaanko sähköauto hylätä katsastuksessa, jos sillä on ajettu huonokuntoisilla teillä? Autoliitto: Uusi hylkäysperuste voi aiheuttaa kalliita remontteja

Tienkäyttäjän puolestaan on itse noudatettava kelin ja muiden olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta, kuten esimerkiksi riittävän alhaista ajonopeutta ja järkevää ajolinjaa.

Autoliitto kertoi tiedotteessaan tammikuussa, että oikeudessa on tietyissä tapauksissa saatettu katsoa, että jo huonokuntoiselle tielle lähtö matalamaavaraisella autolla merkitsee rikkoutumisriskin siirtymistä autoilijalle.

Käytännössä tienpitäjän saaminen vastuuseen autoon aiheutuneista vaurioista tällaisissa tapauksissa on hyvin vaikeaa.

– Katu- ja tieverkko tulisi pitää myös sähköautoilla liikennöitävässä kunnossa ilman, että niiden käyttäjien pitää pelätä kohtuuttomia korjauskustannuksia, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen totesi tiedotteessa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

3:59Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Myyjän rehellisyyden voi punnita ehdottamalla temppua, josta"valitettavan harva"tietääKATSO MYÖS: Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Ehdotapa tätä toimenpidettä myyjälle – punnitset samalla hänen rehellisyytensä.

Kuinka tiukka linja Suomeen tulee?

Myös norjalaisessa katsastusmääräyksessä on vastaava maininta akkukotelon lommoista. Roseliuksen mukaan yhtiön norjalaisasiakkailtakaan ei ole tullut asian vuoksi korvaushakemusvyöryä.

– Meidän näkemyksemme mukaan Norjassa katsastusmääräystä ei ole tulkittu kovin tiukasti. Suomessa on vielä vähän auki, kuinka tiukka linja otetaan, kommentoi Roselius.

Jos korvaushakemukset katsastusmääräyksen muuttumisen vuoksi lisääntyvät merkittävästi, heijastuu se myös sähköautojen vakuutusten hintoihin.

– Seuraamme kehitystä tarkasti. Hintavaikutusta voi tulla etenkin sellaisilla automalleilla, joiden akut osoittautuvat heikosti suojatuiksi ja kalliiksi korjata, Roselius toteaa.

Lue myös: Onko autolla parempi ajaa polanteiden päällä vai niiden vieressä? – "Vaikeaa ja vaarallista"

Lähteet: If, Autoliitto

Lisää aiheesta:

Voiko auton täyskasko pudota osakaskolle? Vakuutusyhtiö varoittaa väärinymmärryksestäVoidaanko sähköauto hylätä katsastuksessa, jos sillä on ajettu huonokuntoisilla teillä? Autoliitto: Uusi hylkäysperuste voi aiheuttaa kalliita remonttejaSähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"Mitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Noin viisi prosenttia kolaroiduista autoista lunastetaanLiikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
SähköautotAuton viatAuton vakuutuksetKatsastusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään