Sadan tonnin sähköauto viiletti pelti pystyssä Helsingissä – Audi-kuskille kävi Länsiväylällä "mäkiset"

Monen autoilijan pahin pelko kävi eräälle Audi-kuskille toteen Helsingin Länsiväylällä torstaina.

Matias Henkola oli ajamassa eilen torstaina iltapäiväkahden aikoihin Länsiväylää Helsingissä, kun hän bongasi liikennevirrasta vaaleansinisen Audi e-tron GT -sähköauton. Noin sadan tuhannen euron hintainen e-tron GT on verrattain uusi tuttavuus Suomessa, eikä niihin törmää täällä ihan joka kulmalla.

– Olin palaveriin ajelemassa ja katselin, että meneepä siinä hieno GT ja mietin, että onkohan meidän autoja, autoleasingyhtiö Secto Automotiven toimitusjohtaja Henkola sanoo MTV Uutisille.

– Sitten huomasin, että kaverilla oli hätävilkut päällä ja pelti pystyssä.

Audin kuljettajalla oli Henkolan mukaan vauhtia nelisenkymmentä kilometriä tunnissa. Kuljettaja vaikutti etsivän paikkaa, jossa saisi ajettua autonsa turvallisesti tien sivuun.

Henkola epäilee, että koska Audin latausporttikin sijaitsee auton edessä, on kuljettaja saattanut nakata latausjohdon lähtiessään etukonttiin ja sulkea "konepellin" hieman huolimattomasti.

– Tuulen voimasta se varmaankin on auennut, hän epäilee.

– Polttomoottoriautoon tottuneelle frunkki (engl. frunk, yhdistelmä sanoista front ja trunk) voi olla uusi juttu, hän pohtii.

Audi ulkoilutti uutta e-tron GT:tä Hampurissa 0:55
VIDEO: Tältä näyttää Audi e-tron GT, joka palkittiin hiljattain Kultainen ohjauspyörä -kilpailussa vuoden kauneimpana autona.

Kuin Timo Mäkinen konsanaan

Täysiverisiä kilpa-autoja maailman asfalttiradoilla ja sittemmin myös rallipoluilla itsekin työkseen kesyttänyt Henkola vitsaili sosiaalisessa mediassa näyn tuoneen mieleen edesmenneen Timo Mäkisen ikonisen suorituksen. Mäkinen ajoi vuonna 1967 osan Jyväskylän Suurajojen Ouninpohjan erikoiskokeesta nokkapelti auki, mutta kaasutti silti rallin voittoon.

Henkolalla on itselläänkin vahva linkki Suomen MM-ralliin, sillä Secto Automotive on sen nykyinen nimisponsori. Öljy-yhtiö Neste toimi rallin nimisponssina vuodesta 1997 alkaen aina viime vuoteen asti.

"Varmasti menee vähän paniikkiin"

Henkola sanoo, ettei nähnyt, miten tilanne lopulta päättyi, mutta toivoo Audi-kuskin löytäneen turvallisen pysähtymispaikan.

– Varmasti tuollaisessa tilanteessa menee vähän paniikkiin.

Lue myös:

    Uusimmat