Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

S-ryhmällä pyyhkii hyvin – "Meillä on resursseja jatkaa halpuuttamista"

S-ryhmän tulos on nousussa.
S-ryhmän tulos on nousussa.Lehtikuva
Julkaistu 10.02.2017 17:18

MTV UUTISET

S-ryhmä aikoo jatkaa markkinointinimellä "halpuutus" kulkevaa kampanjaansa, kertoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä. Hän ei paljasta, mitä uusia tuoteryhmiä on tulossa kampanjaan.

– Meillä on resursseja jatkaa halpuuttamista, hän sanoo.

Taustalla on se, että S-ryhmän operatiivinen tulos nousi viime vuonna 290 miljoonaan euroon, kun se oli toissa vuonna 265 miljoonaa euroa. Ryhmän tulos on kohentunut yhtä mittaa kolmen vuoden ajan.

– Olen erityisen ilahtunut käyttötavarakauppamme ja hotelliemme tuloskehityksestä. Esimerkiksi Sokoksen ja Emotionin kehitykset poikkesivat tavaratalokaupan yleisestä suunnasta, ja ketjujen tulos nousi jälleen positiiviseksi, Heikkilä kertoo.

Heikkilän mukaan S-ryhmä on tinkinyt katteistaan kampanjan vuoksi. Tulosta paikkasi lisääntynyt myynti ja tuotteiden nopeampi kierto. Tuotteiden nopea kierto johtaa siihen, että hävikkiä syntyy vähemmän.

Päivittäistavarakaupassa asiakasmäärän lisääntyminen ja tuotteiden nopeampi kierto eivät paikanneet täysin katteiden supistumista. Tulos pysyi kuitenkin lähellä toissa vuoden tasoa.

Asiakasmäärä lisääntyi päivittäistavarakaupassa 9 prosenttia. Heikkilän mukaan ruuan hintojen pudottamisen lisäksi kaupan aukioloaikojen vapauttaminen on lisännyt asiointia Prismoissa ja S-marketeissa. S-ryhmän mukaan samalla on syntynyt 1500 uutta työpaikkaa.

Heikkilä arvioi, että muissa toiminnoissa S-ryhmän tulos on kehittynyt hyvään suuntaan.

Vähittäismyynti kohosi 11,3 miljardiin

S-ryhmän veroton vähittäismyynti kohosi 11,3 miljardiin euroon toissa vuoden 11 miljardista eurosta. Toimipaikat lisääntyivät vain yhdellä, joten lisääntynyt myynti ei selity toimipisteiden määrän kasvulla.

Erityisesti auto- ja autotarvikekaupassa sekä rautakaupassa myynti kasvoi selvästi. Sen sijaan ABC-ketjun myynti laski polttoaineiden alhaisten hintojen vuoksi. Heikkilän mukaan tuloskehitys oli kuitenkin myös ABC-ketjussa hyvää euromääräisen myynnin supistumisesta huolimatta.

S-ryhmän investoinnit vähenivät 511 miljoonaan euroon toissa vuoden 558 miljoonasta eurosta.

– Äänekosken biotuotetehdas on saanut paljon huomiota. S-ryhmä investoi kuitenkin saman verran kahdessa vuodessa.

Inflaatio syö ostovoimaa

Heikkilän mukaan kuluttajien luottamuksen kohentuminen heijastuu kaupan myyntiin. Hän arvioi, että näkyvissä on selviä elpymisen merkkejä.

– Inflaation kiihtyminen rajoittaa kuitenkin ostovoimaa. Inflaatio leikkaa veronkevennysten vaikutukset pois, hän varoittaa.

Veroratkaisuilla pitäisi tukea kotimarkkinaa, Heikkilä painottaa.

Hän haluaa, että kaupalle ja palvelualoille pitäisi luoda työllisyyttä tukeva tulevaisuusohjelma, joka pitäisi sisällään muun muassa koulutusta ja innovointia.

Lisää aiheesta:

S-ryhmä maksoi viime vuonna ennätysmäärän bonuksiaKaupan alalta on hävinnyt kahdessa vuodessa 25 000 työpaikkaa – osa kaupoista teki kovaa tulosta koronavuonna, osa oli ahtaallaS-ryhmä lähtee Lidlin julistamaan hintasotaan uhmakkaana: "Emme tule antamaan tuumaakaan periksi" – koko kauppaketjua aiotaan uudistaaS-ryhmä aikoo jatkaa hintojen laskemista, vaikka osa osuuskaupoista ottanut takkiinS-ryhmällä vahva alkuvuosi – tulos kasvoi selvästiKeskon Helander: Kauppojen ympärivuorokautinen aukiolo ei kestävällä pohjalla
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:22
    Telia

    Telian mobiiliverkossa häiriöitä

  • Eilen22:25
    Eläinsuojelurikokset

    Nainen osti ontuvan kissanpennun, joka lopetettiin lähes heti – kasvattajalta löytyi "hallitsematon" määrä kissoja

  • Eilen20:11
    Rajavalvonta

    Itäraja ylitetty laittomasti Ilomantsissa – kaksi kiinniotettua

  • Eilen19:16
    Analyysi

    Analyysi: Yksi kuva kertoo karulla tavalla, kuinka Suomen lainamarkkinat poikkeavat muusta Euroopasta

  • Eilen19:11
    Poliisi

    Usean tunnin poliisioperaatio Helsingissä: Epäilty kellarimurto