S-ryhmä aikoo jatkaa markkinointinimellä "halpuutus" kulkevaa kampanjaansa, kertoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä. Hän ei paljasta, mitä uusia tuoteryhmiä on tulossa kampanjaan.
– Meillä on resursseja jatkaa halpuuttamista, hän sanoo.
Taustalla on se, että S-ryhmän operatiivinen tulos nousi viime vuonna 290 miljoonaan euroon, kun se oli toissa vuonna 265 miljoonaa euroa. Ryhmän tulos on kohentunut yhtä mittaa kolmen vuoden ajan.
– Olen erityisen ilahtunut käyttötavarakauppamme ja hotelliemme tuloskehityksestä. Esimerkiksi Sokoksen ja Emotionin kehitykset poikkesivat tavaratalokaupan yleisestä suunnasta, ja ketjujen tulos nousi jälleen positiiviseksi, Heikkilä kertoo.
Heikkilän mukaan S-ryhmä on tinkinyt katteistaan kampanjan vuoksi. Tulosta paikkasi lisääntynyt myynti ja tuotteiden nopeampi kierto. Tuotteiden nopea kierto johtaa siihen, että hävikkiä syntyy vähemmän.
Päivittäistavarakaupassa asiakasmäärän lisääntyminen ja tuotteiden nopeampi kierto eivät paikanneet täysin katteiden supistumista. Tulos pysyi kuitenkin lähellä toissa vuoden tasoa.
Asiakasmäärä lisääntyi päivittäistavarakaupassa 9 prosenttia. Heikkilän mukaan ruuan hintojen pudottamisen lisäksi kaupan aukioloaikojen vapauttaminen on lisännyt asiointia Prismoissa ja S-marketeissa. S-ryhmän mukaan samalla on syntynyt 1500 uutta työpaikkaa.
Heikkilä arvioi, että muissa toiminnoissa S-ryhmän tulos on kehittynyt hyvään suuntaan.
Vähittäismyynti kohosi 11,3 miljardiin
S-ryhmän veroton vähittäismyynti kohosi 11,3 miljardiin euroon toissa vuoden 11 miljardista eurosta. Toimipaikat lisääntyivät vain yhdellä, joten lisääntynyt myynti ei selity toimipisteiden määrän kasvulla.
