S-ryhmä lähtee Lidlin julistamaan hintasotaan uhmakkaana: "Emme tule antamaan tuumaakaan periksi" – koko kauppaketjua aiotaan uudistaa

Mitä ihmettä? Tältä näyttää täysin automatisoitu kauppa, jossa ei ole lainkaan henkilökuntaa 6:28
Video: MTV vieraili kaupassa, jossa ei ole ollenkaan henkilökuntaa – näin se toimii

Koronakriisi vaikutti S-ryhmään kaksijakoisesti. Samalla kun markettikaupan myynti ja tulos ovat ennätystasolla, hotellit ja ravintolat ovat kärsineet kriisistä merkittävästi.

Lidl julisti heinäkuun lopussa uuden hintasodan alkaneeksi kertoessaan alentavansa pysyvästi satojen tuotteidensa hintoja. Saksalaisyhtiön tähtäimessä ovat hintajohtajuus ja osuuskauppojen aseman horjuttaminen.

S-ryhmä ei ole kuitenkaan jäämässä toimettomaksi. Yhtymän pääjohtaja Taavi Heikkilä kommentoi osavuosikatsauksen julkistamistilaisuudessa, että S-ryhmä ei aio antaa hintakilpailussa ”tuumaakaan periksi”.

– Emme tule antamaan tuumaakaan periksi tälle saksalaiselle kilpailijalle, joka ilmoitti hinnanlaskuista. Olemme jo reagoineet niihin ja tulemme myös jatkossa reagoimaan. Aiomme pitää kiinni hintajohtajuudestamme etenkin Prisma-kärki edellä, Heikkilä sanoi.

– Jos kilpailijat muuttavat omia hintojaan, me reagoimme välittömästi omilla hinnanlaskuilla. Teemme myös omia toimenpiteitä, joilla aika ajoin viemme omaehtoisesti meidän omia tuotteita edullisempaan suuntaa.

Luopui halpuutus-termistä

Heikkilän mukaan edullinen ostoskori on yksi S-ryhmän peruslupauksista ja koronan aiheuttama epävarmuus on kasvattanut hinnan merkitystä ostospäätöksissä entisestään. Vaikka ison volyymin halpuutuskampanjaa tuskin nähdään, ei S-ryhmä ole luopunut aggressiivisesta hintapolitiikastaan.

– Emme missään vaiheessa ole antaneet periksi hintakilpailukyvyssä. Tekemämme laajan hintaseurannan perusteella olemme olleet viimeiset 12 kuukautta Prismalla edullisin. Viime syksynä kerroimme, ettemme käytä halpuutus-termiä enää niin aktiivisesti markkinoinnin kärkenä, mutta se ei tarkoittanut sitä, ettemmekö olisi enää yhtä tiukkoja ja aggressiivisiakin hinnoittelussamme.

Heikkilä arvioi lähtöasetelman hintakilpailuun olevan erinomainen: K-ryhmään kaulaa on S-ryhmän eduksi noin 10 prosenttia, Lidlin kanssa kisaa käydään rinta rinnan.

Aikoo uudistaa koko ketjua

Yhtymä ei tyydy Heikkilän mukaan vain hintajohtajuuteen. S-ryhmällä on käynnissä koko S-Market-ketjun uudistus.

– Emme ole pelkästään keskittymässä hintakisaan, vaan keskitymme vahvasti myös valikoiman kehittämiseen. Johtotähtenämme on sekä hinta- että valikoimajohtajuus, Heikkilä sanoo.

S-ryhmän tulos supistui kolmannekseen viime vuodesta

Kaiken kaikkiaan koronakriisin vaikutus S-ryhmään on ollut kaksijakoinen. Samalla kun markettikaupan myynti ja tulos ovat ennätystasolla, hotellit ja ravintolat söivät tulosta.

Korona söi kolmanneksen liiketuloksesta

S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos suli noin kolmannekseen viime vuodesta. Tulos oli 35 miljoonaa euroa, kun viime vuoden vastaavan ajan liiketulos oli 106 miljoonaa euroa. Veroton vähittäismyynti supistui alkuvuonna yhden prosentin ja oli vajaat 5,6 miljardia euroa.

Koko SOK-yhtymän liikevoitto pieneni viime vuodesta noin 43 miljoonaa euroa päätyen 1 miljoonaan euroon. Liikevaihto kasvoi 3 721 miljoonaan euron edellisvuoden 3 645 miljoonasta eurosta.

Päivittäistavarakaupan myynti pomppasi heti maaliskuussa koronakriisin alettua 10,4 prosentin kasvuun ja on pysytellyt kuukausittain kymmenen prosentin molemmin puolin vaihtelevassa kasvuvauhdissa.

Matkailu- ja ravistemuskauppa kärsi

Etenkin Prisma, jossa myynti oli usealla alueella selkeästi markkinaa korkeammalla tasolla, on pärjännyt kriisissä hyvin. Esimerkiksi kuntoilutarvikkeiden myynnissä nähtiin lähes 300 prosentin, veneilytuotteissa liki 200 prosentin ja pelikuulokkeissa noin 150 prosentin kasvut.

Suhteellisesti suurinta kasvu on ollut verkkokaupassa, jossa ruokakaupan myynti on ollut joinakin kuukausina yli kolminkertaista viime vuoteen verrattuna. Yksittäiset myyntipiikit olivat jopa 10−16-kertaisia viime vuoden lukuihin verrattuna.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi vielä kesäkuussa osittaisista rajoituksista ja myynti jäi vain reiluun kolmannekseen viime vuodesta.

Myös hotelleja vaivaa edelleen osittainen asiakaskato. Etenkin pääkaupunkiseudulla kysyntä on vieläkin heikkoa. Tämä vaikuttaa erityisesti SOK:n tytäryhtiö Sokoteliin, joka painui tappiolliseksi vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Lue myös:

    Uusimmat