Koronakriisi vaikutti S-ryhmään kaksijakoisesti. Samalla kun markettikaupan myynti ja tulos ovat ennätystasolla, hotellit ja ravintolat ovat kärsineet kriisistä merkittävästi.
Lidl julisti heinäkuun lopussa uuden hintasodan alkaneeksi kertoessaan alentavansa pysyvästi satojen tuotteidensa hintoja. Saksalaisyhtiön tähtäimessä ovat hintajohtajuus ja osuuskauppojen aseman horjuttaminen.
S-ryhmä ei ole kuitenkaan jäämässä toimettomaksi. Yhtymän pääjohtaja Taavi Heikkilä kommentoi osavuosikatsauksen julkistamistilaisuudessa, että S-ryhmä ei aio antaa hintakilpailussa ”tuumaakaan periksi”.
– Emme tule antamaan tuumaakaan periksi tälle saksalaiselle kilpailijalle, joka ilmoitti hinnanlaskuista. Olemme jo reagoineet niihin ja tulemme myös jatkossa reagoimaan. Aiomme pitää kiinni hintajohtajuudestamme etenkin Prisma-kärki edellä, Heikkilä sanoi.
– Jos kilpailijat muuttavat omia hintojaan, me reagoimme välittömästi omilla hinnanlaskuilla. Teemme myös omia toimenpiteitä, joilla aika ajoin viemme omaehtoisesti meidän omia tuotteita edullisempaan suuntaa.
Luopui halpuutus-termistä
Heikkilän mukaan edullinen ostoskori on yksi S-ryhmän peruslupauksista ja koronan aiheuttama epävarmuus on kasvattanut hinnan merkitystä ostospäätöksissä entisestään. Vaikka ison volyymin halpuutuskampanjaa tuskin nähdään, ei S-ryhmä ole luopunut aggressiivisesta hintapolitiikastaan.
– Emme missään vaiheessa ole antaneet periksi hintakilpailukyvyssä. Tekemämme laajan hintaseurannan perusteella olemme olleet viimeiset 12 kuukautta Prismalla edullisin. Viime syksynä kerroimme, ettemme käytä halpuutus-termiä enää niin aktiivisesti markkinoinnin kärkenä, mutta se ei tarkoittanut sitä, ettemmekö olisi enää yhtä tiukkoja ja aggressiivisiakin hinnoittelussamme.