Rovio vahvistaa keskustelevansa Segan kanssa ostotarjouksesta

Suomalainen Rovio vahvistaa, että se käy keskusteluja japanilaisen videopelijätti Segan kanssa mahdollisesta Rovion osakkeiden ostotarjouksesta. Rovio kertoo asiasta tiedotteessaan.

Rovion mukaan ei ole varmuutta siitä, milloin mahdollinen ostotarjous toteutuisi tai toteutuuko se ollenkaan. Rovio ei kommentoi mediassa esitettyjä arvioita arvostuksesta, sillä keskustelut ovat vielä kesken.

Yhdysvaltalaislehti Wall Street Journal uutisoi aikaisemmin, että Sega olisi ostamaisillaan Rovion noin miljardilla dollarilla eli noin 900 miljoonalla eurolla.

Sega voisi saada sovittua kaupat mobiilipeleistään tunnetusta pelitalosta jo varhain ensi viikolla, elleivät kauppaneuvottelut kariudu tai pitkity, asiaa tuntevat lähteet kertoivat lehdelle.

Rovio tunnetaan vuonna 2009 julkaistusta uraauurtavasta Angry Birds -pelistä, joka on poikinut tämän jälkeen jatko-osia sekä muun muassa kaksi elokuvaa ja erinäisiä teemapuistoja.

Yhtiön mukaan Angry Birds oli aikoinaan ensimmäinen mobiilipeli, jota oli ladattu yli miljardi kertaa. Viime kuussa yhtiö kertoi sen kehittämiä pelejä ladatun yli viisi miljardia kertaa.

Suomalaisyhtiö ei ole kuitenkaan onnistunut jäljittelemään Angry Birdsin valtaisaa suosiota myöhemmillä peleillään, ja Wall Street Journalin mukaan uudemmat kilpailijat ovat viime vuosina syrjäyttäneet Rovion ikääntyvän pelisarjan.

Keskustelut päättyivät viime kuussa aiemman ostajakandidaatin kanssa

Rovio aloitti helmikuussa strategisen selvityksen, jonka osana pelitalo on käynyt alustavia keskusteluja eri tahojen kanssa.

Yhtiö kertoi viime kuussa keskeyttäneensä keskustelut ostajakandidaatti Playtikan kanssa. Israelilainen peliyhtiö teki tammikuussa ei-sitovan ostotarjouksen Roviosta 9,05 euron osakekohtaiseen hintaan. Tarjouksen arvo oli runsaat 680 miljoonaa euroa.

Analyysiyhtiö Inderesin mukaan neuvottelujen päättyminen Playtikan kanssa ei tullut yllätyksenä. Inderes ei pitänyt tarjottua hintaa tarpeeksi houkuttelevana, kun huomioidaan Playtikan huono maine ostajana.

Markkinointitutkimusyhtiö Newzoon mukaan mobiilipeleihin liittyvä kulutus laski viime vuonna maailmanlaajuisesti 6,4 prosenttia 92,2 miljardiin dollariin eli noin 83,1 miljardiin euroon, kirjoittaa Wall Street Journal.

Mobiilipelien myynti vastaa tästä huolimatta noin puolta kaikesta pelimyynnistä, kun jäljelle jäävä osuus jakautuu konsoli- ja tietokonepelien kesken.

Lue myös:

    Uusimmat