Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Renault-pomo puolustaa F1:n turva-autosääntöä

Turva-auto radalla, kuva: EPA/FELIX HEYDER
Turva-auto radalla, kuva: EPA/FELIX HEYDEREpa
Julkaistu 30.04.2008 21:01

Formula ykkösten sääntöä, joka kieltää varikkokäynnit turva-auton tullessa radalle, on kritisoitu Espanjan GP:n jälkeen. BMW:n Nick Heidfeld joutui Espanjassa tekemään turva-autotilanteessa varikkokäynnin polttoaineen loppumisen takia saaden siitä 10 sekunnin pysähtymisrangaistuksen.

Renault-tallin urheilujohtaja Steve Nielsen korostaa, että sääntö on tällainen turvallisuuden takia.

- Tähän turva-autosääntöön on päädytty, jotta kuljettajat eivät kiirehtisi varikolle. Turva-auto otetaan radalle sen takia, että jossain on sattunut onnettomuus ja radalla saattaa olla ratavirkailijoita, joiden turvallisuutta meidän täytyy ajatella, Nielsen muistutti.

Nielsen ei pidä huonona sitä, että onnella on oma osuutensa turva-autotilanteessa onnistumiseen.

- Se on aikamoista arpapeliä. Jonain viikonloppuna se saattaa haitata pahasti ja toisena viikonloppuna siitä saattaa hyötyä. En pidä sitä huonona asiana. Vanhojenkin sääntöjen voimassa ollessa turva-autotilanteisiin liittyi aina onnea ja vasta jälkeenpäin tiesi, olivatko asiat osuneet kohdalleen vai eivät. Onnen merkitys on hieman kasvanut, mutta olemme vastaavasti parantaneet ratavirkailijoiden turvallisuutta, Nielsen totesi.

Nielsen myöntää, että turva-autotilanteen turvallisuusriskiä pystyttäisiin eliminoimaan muillakin tavoin.

- Olisi mahdollista, että radalle laitettaisiin tietty nopeusrajoitus turva-autotilanteissa, kuten on varikolla. Asia täytyy kuitenkin miettiä perinpohjaisesti, sillä sääntömuutoksilla syntyy helposti uusia ongelmia.

(MTV3)

Lue myös:

Heidfeld: Turva-autosääntö on tyhmä

Lisää aiheesta:

Hamilton: Viikonloppu alkoi hyvinTILASTO: Euroopan F1-osakilpailun ennakkotilastotTILASTO: Räikkönen onnistunut hyvin Euroopan GP:n aika-ajoissaKatupojat ja katupojatMcLaren löysi syyn Kovalaisen onnettomuudelleHintsa: Kovalainen selvisi vähemmällä kuin luultiin
Espanja 2008

Tuoreimmat aiheesta

Espanja 2008
  • 22.08.200820:11
    Espanja 2008

    Hamilton: Viikonloppu alkoi hyvin

  • 21.08.200820:44
    Espanja 2008

    TILASTO: Euroopan F1-osakilpailun ennakkotilastot

  • 21.08.200820:42
    Espanja 2008

    TILASTO: Räikkönen onnistunut hyvin Euroopan GP:n aika-ajoissa

  • 17.08.200813:09
    F1

    Katupojat ja katupojat

  • 27.06.200816:14
    Espanja 2008

    McLaren löysi syyn Kovalaisen onnettomuudelle