Remonttien kotimyynnistä viime vuonna yli tuhat yhteydenottoa kuluttajavirastolle, remonttien tyrkyttäminen vanhuksille puhuttaa – näistä merkeistä tunnistat epäilyttävän remonttimyyjän

Viime vuosina ovelta ovelle kulkevat remonttimyyjät ovat yleistyneet. Kilpailu- ja kuluttajavirasto vastaanottaa runsaasti yhteydenottoja remonttisopimuksiin liittyen. Erityisesti vanhukset voivat olla helposti huijattavista ylihintaisiin remonttiurakoihin.

Vaikka verkkokaupat elävät kulta-aikaansa, perinteinen ovelta ovelle -myynti on pitänyt pintansa. Viime vuosina ihmisten kotiovia ovat kolkutelleet erityisesti remonttitarjouksia esittelevät myyjät, jotka saattavat aloittaa myyntipuheensa vakuuttamalla, että talossa selkeästi on jo remontin paikka, näkeehän sen jo kadulta.

Kotona tehdyissä kaupoissa piilee hutiostoksen riski. Kotiin päästetylle myyjälle voi olla hankalampi sanoa ei, tai aina ei ymmärretä, että allekirjoitettu sopimus on lopullinen ostopäätös. Hätiköidysti tehty päätös voi jälkeenpäin harmittaa, jos kauppahinta paljastuukin liian korkeaksi.

Viime vuonna Kilpailu- ja kuluttajavirasto KVK:lle tuli noin tuhat yhteydenottoa remonttien kotimyyntiä koskien. Tänä vuonna lukemat ovat pysyneet kutakuinkin samoissa lukemissa, sillä juhannukseen mennessä yhteydenottoja oli tullut hieman yli 400.

Täsä jutussa käsitellään kotiovilla tapahtuvan remonttimyynnin ongelmia. Kuitenkin on syytä muistaa, että valtaosa alan yrityksistä toimii eettisesti ja lainmukaisesti. 

Yhteydenottoja ahdistavista myyntitilanteista

Eniten yhteyttä otetaan remonttien hintojen vuoksi. Asiakas on saattanut alkaa vertailemaan remonttien hintoja jälkikäteen, ja huomannut ostaneensa ylihintaisen remontin. Osa yhteydenotoista liittyy remontissa tehtyihin virheisiin.

Runsaasti tulee myös yhteydenottoja liittyen tilanteisiin, joissa remontti halutaan peruuttaa, mutta peruutusehdoista ei olla selkeästi sovittu paperilla ennen remontin alkua. Myös itse myyntitilanteista on raportoitu. On esiintynyt painostusta siihen, että sopimus pitäisi tehdä saman tien yhdeltä istumalta.

– Itse myyntitilanne on saatettu kokea painostavana. Myyjä on saattanut olla hyvin pitkiäkin aikoja potentiaalisen asiakkaan luona ilta-aikaan, ja myyjä ei välttämättä ole suostunut asiakkaan pyyntöön saada harkinta-aikaa tarjoukselle, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Annina Huolman

Tarkista peruutusehdot – onko remontti mittatilaustyö vai ei?

Kotimyynnissä peruuttamisoikeus on  lähtökohtaisesti 14 päivää, mutta se ei koske mittatilaustöiksi luokiteltavia töitä.  Mittatilaustyö voi olla rutiinityöltäkin kuulostava urakka, kuten ikkunoiden vaihto, jos ikkunat on tehty asiakkaan talon mittojen mukaan. Peruuttamisoikeus voi myös vaihdella sen mukaan, luokitellaanko remontti tavarantoimitukseksi vai palveluksi.

Siksi onkin tärkeää, että peruuttamisoikeuksista on mustaa valkoisella myöhemmin mahdollisesti ilmenevien erimielisyyksien tai katumapäälle tulemisen varalta. Pelkkä suullinen sopimus ei riitä.

Vanhukset helppoja kohteita

Sosiaalisessa mediassa useat ihmiset ovat kirjoittaneet, miten heidän iäkkäille vanhemmilleen on tyrkytetty kalliin kuuloisia remontteja, jotka eivät välttämättä edes ole heidän kodeissaan tarpeen. 

Huolman tunnistaa ilmiön. On paljon tapauksia, joissa vanhuksen omaiset tai vanhus itse on ottanut yhteyttä kuluttajaneuvontaan kotimyyntinä ostettujen remonttien vuoksi. Remonttimyyjät eivät välttämättä tarkoituksella kohdista myyntiään vanhuksille.

– Osasyy voi olla sekin, että usein vanhukset asuvat iäkkäämmissä asunnoissa, joissa voi olla remonttitarpeita. Toisaalta heillä voi olla myös heikompi käsitys siitä, millaista remonttia talo tosiasiassa tarvitsee tai minkä hintaisia remontit yleensä ovat, Huolman arvelee.

Huolman rinnastaa ovelta ovelle liikkuvan remonttimyynnin puhelinmyyntiin: molemmissa vanhukset ovat heikossa asemassa ja näin ollen helposti houkuteltavissa.

Miten toimia remonttikaupustelijoiden kanssa?

Kun ovella kolkuttaa remonttimyyjä, tärkeintä on muistaa maltti. Varsinaan jos aiempaa kokemusta remonteista tai niiden hinnoista ei ole, kannattaa aina pyytää harkinta-aikaa ja kilpailuttaa remontteja. 

Kaupanteon kiirehtiminen on punainen vaate. Jos myyjä hoputtaa, viimeistään silloin jarrua kannattaisi painaa.

– Siihen kannattaa suhtautua varauksella. Näin kalliissa päätöksissä sopimusta ei kannata tehdä kertaistumalta, vaan ottaa se harkinta-aika, vaikka tarjous olisi juuri silloin myyjän mukana poikkeuksellisen hyvä, Huolman painottaa.

Vaikka myyjä olisi käyttänyt useamman tunnin omaa aikaansa diiliä hieroessaan, asiakas ei ole velvoitettu tekemään minkäänlaista sopimusta. Sopimus kannattaa allekirjoittaa vasta siinä vaiheessa, kun on varma ostopäätöksestään. 

Lue myös:

    Uusimmat