Viime vuosina ovelta ovelle kulkevat remonttimyyjät ovat yleistyneet. Kilpailu- ja kuluttajavirasto vastaanottaa runsaasti yhteydenottoja remonttisopimuksiin liittyen. Erityisesti vanhukset voivat olla helposti huijattavista ylihintaisiin remonttiurakoihin.
Vaikka verkkokaupat elävät kulta-aikaansa, perinteinen ovelta ovelle -myynti on pitänyt pintansa. Viime vuosina ihmisten kotiovia ovat kolkutelleet erityisesti remonttitarjouksia esittelevät myyjät, jotka saattavat aloittaa myyntipuheensa vakuuttamalla, että talossa selkeästi on jo remontin paikka, näkeehän sen jo kadulta.
Kotona tehdyissä kaupoissa piilee hutiostoksen riski. Kotiin päästetylle myyjälle voi olla hankalampi sanoa ei, tai aina ei ymmärretä, että allekirjoitettu sopimus on lopullinen ostopäätös. Hätiköidysti tehty päätös voi jälkeenpäin harmittaa, jos kauppahinta paljastuukin liian korkeaksi.
Viime vuonna Kilpailu- ja kuluttajavirasto KVK:lle tuli noin tuhat yhteydenottoa remonttien kotimyyntiä koskien. Tänä vuonna lukemat ovat pysyneet kutakuinkin samoissa lukemissa, sillä juhannukseen mennessä yhteydenottoja oli tullut hieman yli 400.
Täsä jutussa käsitellään kotiovilla tapahtuvan remonttimyynnin ongelmia. Kuitenkin on syytä muistaa, että valtaosa alan yrityksistä toimii eettisesti ja lainmukaisesti.
Yhteydenottoja ahdistavista myyntitilanteista
Eniten yhteyttä otetaan remonttien hintojen vuoksi. Asiakas on saattanut alkaa vertailemaan remonttien hintoja jälkikäteen, ja huomannut ostaneensa ylihintaisen remontin. Osa yhteydenotoista liittyy remontissa tehtyihin virheisiin.
Runsaasti tulee myös yhteydenottoja liittyen tilanteisiin, joissa remontti halutaan peruuttaa, mutta peruutusehdoista ei olla selkeästi sovittu paperilla ennen remontin alkua. Myös itse myyntitilanteista on raportoitu. On esiintynyt painostusta siihen, että sopimus pitäisi tehdä saman tien yhdeltä istumalta.

