F1-testien toisen ajopäivän suurin puheenaihe on ollut Mercedeksen autosta paljastunut ohjausjärjestelmä.
Sosiaalisessa mediassa kiertäneet videot ovat osoittaneet, että Mercedeksen W11-auton ohjauspyörä liikkuu ohjaamossa eteen ja taakse. Suoran alkaessa liike on taaksepäin, mutkissa eteenpäin.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen arveli tuoreeltaan, että Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas voisivat säätää näillä liikkeillä etuakselin aurauskulmia. Oikarisen arvion mukaan Mercedeksen innovaatio ei sodi sääntöjä vastaan ainakaan siltä osin, että kyseessä ei ole aktiivinen avustin.
Mercedeksen tekninen johtaja James Allison puolestaan kertoi torstaina, että innovaation nimi on DAS – dual axis steering eli vapaasti suomennettuna kaksiakselinen ohjaus. Tämän enempää Allison ei asiasta tietenkään kertonut.
Allison osallistui torstaina lehdistötilaisuuteen, jossa kansainvälistä mediaa puhutti ainakin se, miten innovaatio mahtaa mahtua jousitusgeometriaa säätelevän sääntökohdan 10.2 sisään. Sen mukaan jousitukseen ei saa tehdä muutoksia, kun auto liikkuu.

