Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner selvittää perusteellisesti, miksi F1-talli teki Mercedestä vastaan protestin DAS-ohjausjärjestelmästä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas voivat muuttaa kaksiakselisen ohjausjärjestelmän DAS:n avulla autojensa pyörien aurauskulmia. Ilmanvastusta pienentävä DAS auttaa autoja lisäämään suoranopeutta ja saamaan paremman pidon mutkiin.
Red Bull teki protestin meneillään olevana kauden ensimmäisenä kisaviikonloppuna Itävallassa perjantain harjoitusten jälkeen. Se vetosi kolmeen sääntökirjan kohtaan, jotka koskivat F1-auton eri osien aerodynaamiseen vaikutusta, jousituksen geometriaa ja jousituksen osia. Kansainvälinen autoliitto kuitenkin hylkäsi protestin varhain lauantaina, eikä DAS-järjestelmän todettu rikkovan sääntöjä. DAS on kuitenkin kielletty ensi vuodeksi.
Red Bull oli katsonut insinööreiltä saamansa palautteen perusteella, ettei DAS täyttäisi täysin tämänvuotisia sääntöjä. Hornerin mukaan talli halusi saada selvyyden asiaan mahdollisimman pian viikonlopun aikana, jotta kisatilanteeseen ei lähdettäisi epäselvyyden tilassa.
– Se olisi joko laillinen tai laiton perjantaina, jolloin tilanne antaisi Mercedeksen mahdollisuuden korjata se lauantaiksi ja sunnuntaiksi, Horner sanoi Sky Sportsille.
Hornerin mukaan Red Bull informoi Mercedestä protestista etukäteen.
– Pohjimmiltaan järjestelmä on hyvin, hyvin monimutkainen, ja tullaan kysymykseen siitä, mitä varten ratti on.
"Tämä on, mitä on"
Nyt kun DAS on täksi vuodeksi sallittu, Hornerin mukaan kaikkea muutakin autoon liittyvää kuin rattia voitaisiin säätää muihin tarkoituksiin.
– Tämä on, mitä on. Hattu päästä Mercedekselle. Tuo on viisas järjestelmä, mutta siitä tulee hyvin vaikeaa, sisällyttäisikö sen täksi vuodeksi, kun se kielletään ensi vuodeksi.
Auto, Motor und Sport -lehden toimittaja Tobias Grünerin mukaan Red Bullilla olisi jo valmisteilla oma DAS-järjestelmänsä.
Mercedes on pitänyt Itävallassa toistaiseksi selvästi parasta vauhtia, ja Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton olivat aika-ajoissa nopeimmat kuskit. Red Bullin Max Verstappen lähtee kisaan kolmosruudusta.
Uusimmat
-
15:10
Suomi satsaa sotilaiden suojaamiseen kymmeniä miljoonia lisää – tästä on kyse
-
15:03
Ukrainan maatalousministeri vangittu korruptiosta epäiltynä
-
15:02
Nyt jysähti: Noora Rätyä rangaistiin ankarammin kuin Pasi Mustosta – "Henkilökohtainen kosto"
-
14:56
Kiinalta varoitus Yhdysvalloille – "Ajaisi suhteet syöksykierteeseen"
-
14:55
Talotekniikkayhtiö Purmosta ostotarjous, taustalla kansainvälinen Apollo – osake ampaisi nousuun
-
14:44
Kalastaja ajautui ahtojäihin Kemijoessa – vesivoimala määrättiin sulkemaan turbiininsa
-
14:19
Teinityttöä valmistellaan Pohjois-Korean uudeksi johtajaksi – esiintymissä "ennennäkemättömiä piirteitä"
-
14:10
Niko Saarinen kauhusta kankeana: "Ei ole koskaan jännittänyt näin paljoa"
-
14:05
Leijonajoukkueen johto joutui kohuotsikoihin – selvitys väitetystä ryyppyreissusta valmistui
-
14:04
Poliisioperaatio Oulussa
-
14:03
Nord Stream -kaasuputkiräjähdyksessä vuotaneen metaanin vaikutukset ilmastoon selvillä
-
14:02
Kesätyöntekijä: Nämä viisi asiaa sinun tulee tietää
-
13:53
Krista Kiuru paljastaa hetken, jolloin Suomen poikkeusolot pantiin alulle: "Sanna Marin otti meidät vastaan yövarustuksessa"
-
13:53
Suomifutiksen perinneseura villitsee Saksassa – paitamyynti räjähti nousuun yllättävällä tavalla: "Ja lisää tippuu koko ajan"
-
13:44
Ruotsin puolustuskomitea: Varusmiesten määrää lisättävä
-
13:39
Näin Pelicans reagoi Saku Salmisen valtavaan pelikieltoon
-
13:32
Suomen hiihdon yksityistalliin tukku huippuja – mukana superlupaus
-
13:17
Valtteri Bottaksen tallilta vahvistus – ensi kaudelle kuljettajavaihdos
-
13:13
Supon ex-työntekijän Matti Saarelaisen virkarikosepäily syyteharkintaan
-
13:05
Sote-ministeri Kaisa Juuso sai eduskunnan luottamuksen
-
Lataa lisää