Mutaisissa ja liukkaissa oloissa ajettu Australian rallin toinen etappi kertoi, että MM-sarjan rengassääntö vaatii tarkennusta.
- Kun erikoiskokeilla on näin paljon kyytiä ja samalla näin liukasta, se ei ole enää turvallista. Kyllä tällaisiin oloihin pitää olla toinen rengasvaihtoehto tai ainakin mahdollisuus leikata rengasta auki, rallia johtava Fordin Mikko Hirvonen sanoo.
Samaa mieltä on Jari-Matti Latvala, joka on toisena seitsemän sekunnin päässä tallitoveristaan Hirvosesta.
- Noilla metsässä ajetuilla erikoiskokeilla tie oli paikoin punaista savea, jonka päälle oli hiekkamursketta tai sitten se oli pelkkää savea. Kun siihen satoi vettä, tien pinta meni joissakin kohdin mutavelliksi. Siihen kun ajaa kovalla renkaalla, pitoa ei ole lainkaan, Latvala kuvaili olosuhteita.
Kaikkien kärkikuljettajien on nykyisin ajettava samanlaisilla MM-sarjan rengasvalmistajan renkailla. Asvalttikisoissa tarjolla on kostealle säälle pehmeä ja kuivalle kelille kovempi seos. Sorakisoissa valittavissa on vain yksi seos, joka Australiassa on kova.
- Tässä on sitä jo kuskien kanssa puhuttu, että ilman muuta sorallakin pitäisi olla toinen vaihtoehto näitä oloja varten, Latvala sanoo.
Australian ralli ajetaan nyt ensi kertaa maan itärannikolla Coffsin lähistöllä. Perjantainen sadesää teki kisan avauspäivästä selviytymistaistelun, jonka nimekkäimmät uhrit olivat ulosajoihin keskeyttänyt MM-sarjan kärkikaksikko, Citroenin Sebastien Loeb ja Sebastien Ogier.
Sumo video id