3:00Miksi suomalaisyritykset myydään ulkomaille? Tällaisia tunteita Wolt-kauppa herätti teräväsanaisessa Pöllöraadissa – katso video!
Julkaistu 12.11.2021 09:13
Jonna Kumpula
jonna.kumpula@mtv.fi
Pöllöraati antoi Uutisaamun sohvilla kritiikkiä poliitikoiden riemuntäyteisille reaktioille Wolt-kaupan yhteydessä.
Myöhään tiistai-iltana ruokalähettiyritys Wolt tiedotti viikon kovimman talouspommin.
Yritys julkisti, että maailman johtaviin paikallisen verkkokauppayhtiöihin kuuluva DoorDash ostaa suomalaisyrityksen massiivisella summalla, noin 7 miljardilla eurolla.
Kauppa otettiin suomalaisten keskuudessa riemulla vastaan, olihan kyseessä yksi Suomen historian suurimmista yrityskaupoista.
Perjantain tarkkasilmäinen ja teräväsanainen Pöllöraati löysi kuitenkin kaupoista myös harmaan tummempia sävyjä.
Ilta-Sanomien erikoistoimittaja Timo Haapala kertoo, että niin kutsuttuna veropäivänä häntä jopa huvitti Wolt-kaupan kaksi ääripäätä.
Samalla, kun Wolt kertoo miljardien yrityskaupoista, sen ruokalähetit kuljettavat ”pyörän tarakalla pitsoja styroksilaatikossa paikasta a paikkaan b”.
– Kyllä siinä pitkä (toiminta)ketju on, ja mietin, että näiden Woltin lähettien asemaa maailmanlaajuisessa kapitalismissa, niin yllättävän vähän siitä keskusteltiin keskiviikkona.
Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana.
Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12.
– Kun täällä ei kotitalousvähennystä saa tehdä ilman, että puhutaan piikayhteiskunnasta, hän jatkaa.
Haapala ihmetteleekin, miksi tämä valtava kontrasti yrityskaupan jättisumman ja yrityksen työntekijöiden työolojen välillä ei aiheuttanut kritiikkiä.
– Kaikki taivastelee, että ihanaa, ihanaa. Odotin vähän, että vähän vasemmalta ja muualta, että missäs tämä kritiikki on, mutta sitäkään ei kuulunut, Haapala toteaa.
Miksi suomalaisyritykset myydään ulkomaille? Katso jutun alussa oleva video: Tällaisia tunteita Wolt-kauppa herätti teräväsanaisessa Pöllöraadissa
"Politiikan angrybirdsit liehahtaa paikalle siipeilemään"
MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki jakaa saman ajatuksen ja lisää, että poliitikoilla on tällaisten menestystarinoiden kohdalla tapana ottaa osansa kunniasta.
Esimerkiksi Suomen menestyminen Euroviisuissa tai kirkas mitali Jääkiekon MM-kisoissa saa useat poliitikot suorastaan riemuitsemaan sosiaalisen median kanavissa, kuten Twitterissä.
– Nämä politiikan angrybirdsit liehahtaa paikalle siipeilemään, Lehtimäki kuvailee.
– Eli vähän sellaista, että onkohan tämä jopa vähän meidänkin ansiota, hän jatkaa.
Lehtimäki nostaa esimerkin tämän viikon Wolt-kauppauutisen jälkimainingeista, kun elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ja valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) nostivat näyttävästi eräänlaiset voitonmaljat.
Ja ”mitalikahvittelusta” julkaistiin kuva, tietenkin sosiaalisessa mediassa.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto määrää päätöksessään, että Woltin pitää 14 päivän aikana ryhtyä toimiin työaikakirjanpidon pitämiseksi tai tekemään toimista selvitys työsuojeluviranomaiselle.
– Työntekijän aseman käsittely on kesken, mikä se on tässä yhtiössä ja alustataloudessa ylipäätään. Se on keskeinen, ei vain Suomessa vaan muissakin maissa.
– Veikkaan, että kehitys tulee viemään siihen, että heidät (ruokalähetit) katsotaan työntekijöiksi joka maassa ja kyllähän se muuttaa jollain tavalla näiden yhtiöiden liiketoimintaa, MustReadin päätoimittaja Anne Moilanen pohtii.