Woltin toimitusjohtaja kaipaa uusia sääntöjä läheteille – Miki Kuusi kertoo MTV Uutisten haastattelussa miljardikaupan synnystä ja lähettää terveisiä poliitikoille

Historiallisen yrityskaupan kohteena oleva Wolt on ollut mukana luomassa uudenlaista työtä, johon on liittynyt myös huolia lähettien asemasta. Virallisesti lähetit eivät ole työsuhteessa vaan ovat ennemmin yrittäjiä. Myös Wolt kaipaa selkeyttä sääntöihin.

Toistaiseksi viranomaiset ovat Suomessa tulkinneet niin, että lähettien olisi oltava työsuhteessa, mutta Wolt vastustaa tätä.

Siirtyminen työsuhteisiin lisäisi kustannuksia, ja Woltin mukaan suuri osa läheteistä arvostaa nykymallin joustavuutta.

– Tässä unohtuu, että luomme uudenlaista työtä. Lähetti voi panna sovelluksen päälle tai pois ja päättää täysin itse, milloin ja missä tekee työtä. Vapauden ja joustavuuden taso on täysin uutta. Työsuhteessa monien lähettien tyytyväisyys laskisi, toimitusjohtaja Miki Kuusi sanoo.

Myös Wolt haluaa alalle nykyistä parempaa sääntelyä, mutta kavahtaa perinteistä työsuhde-ajattelua.

– Tarvitaan uutta regulaatiokehystä, mutta ei tätä voi tunkea sata vuotta vanhaan kehykseen. Ei mennä edellisen teollisen vallankumouksen säännöillä. Kymmenen vuoden kuluttua tähän on ratkaisu, mutta vielä sitä ei ole, hän toteaa.

Läheteiksi on Kuusen mukaan tunkua.

– Emme voi ottaa kaikkia halukkaita läheteiksi. Samaan aikaan ravintola-alalla on työvoimapula.

Poliitikkojen on Woltin perustajan mielestä syytä tiedostaa, että internet on muuttanut ja muuttaa edelleen maailmaa.

– Olen innoissani, mihin ollaan menossa. Suomessa olisi mietittävä, miten voidaan olla edelläkävijä muutoksessa, Kuusi sanoo viestikseen päättäjille.

Tiimi, brändi ja kasvu ratkaisivat

Yhdysvaltalainen saman alan yritys Doordash ostaa Woltin seitsemän miljardin euron hinnalla. Kauppahinta maksetaan osakkeilla.

Kaupasta hyötyvät rahallisesti Woltin työntekijät, jotka ovat olleet firman omistajia sekä yritykseen sijoittaneet rahastot.

Miki Kuusi arvioi, että Woltin kasvuvauhti, brändi ja tiimi kiinnostivat Doordash-yritystä. Woltin hallussa olevalla asiakasdatalla ei ole toimitusjohtajan mielestä niin suurta merkitystä.

– Datasta tykätään puhua muotisanana. Meidän arvo on se, että meillä on 23 maassa 4 000 ihmisen tiimi. Olemme rakentaneen brändin, jolla on 15 miljoonaa asiakasta. Olemme tehokkain logistiikkaverkosto esimerkiksi Helsingissä, Kuusi hehkuttaa.

Woltin kautta yhdysvaltalainen Doordash pääsee Euroopan markkinoille.

Toistaiseksi Wolt on tehnyt tappioita, mutta liiketoiminnan odotetaan kääntyvän voitolliseksi jossain vaiheessa.

Teknologia-alaa seuraava analyysiyhtiö Inderesin analyytikko Antti Luiro korostaa, että tässä vaiheessa Woltin kasvuvauhti on todennäköisesti herättänyt ostajan kiinnostuksen.

– Woltilla on tuote ja teknologia, jonka he ovat pystyneet skaalaamaan useisiin maihin ja heillä on tiimi, joka on sen tehnyt. Arvo on luotu kasvulla lyhyen aikavälin kannattavuuden sijaan. Jossain vaiheessa liiketoiminnan on käännyttävä kannattavaksi. On vaikea arvioida, milloin se tapahtuu. Uskon, että he etsivät parhaan tavan tehdä liiketoimintaa. Voi olla, että vielä pari vuotta nähdään tappiollista liiketoimintaa, Luiro pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat