Poikkeuksellinen kauppa. Näin kuvailee ruokalähettifirma Woltin myyntiä analyysiyhtiö Inderesin analyytikko Antti Luiro.
Ruokalähettifirma Wolt ja amerikkalaisyhtiö DoorDash pudottivat myöhään eilen illalla todellisen uutispommin kertoessaan, että jälkimmäinen aikoo ostaa suomalaisfirman 7 miljardin euron kauppahintaan.
Kyse on yhdestä Suomen historian suurimmasta yrityskaupasta.
Lue lisää: Yhdysvaltalainen DoorDash ostaa ruokalähettiyritys Woltin 7 miljardilla eurolla
Kokoluokasta kertoo se, että esimerkiksi Nokian matkapuhelinyksikkö myytiin Microsoftille aikoinaan puolitoista miljardia halvemmalla. Niin ikään Fortumin 6,2 miljardin Uniper-kauppa kalpenee eilisiltaisen rinnalla.
Mikä Woltista sitten tekee niin arvokkaan. Miksi yrityksestä maksetaan historiallinen 7 miljardin euron kauppahinta?
Tätä arvioi MTV Uutisille analyysiyhtiö Inderesin analyytikko Antti Luiro. Hänen mukaansa kyse on ennen kaikkea kunnianosoituksesta suomalaisyrityksen perustajille ja kehittäjille.
– Ostajan täytyy uskoa, että tässä on rakennettu jotain hienoa. Jotain, mikä on tuottamassa pitkällä aikavälillä. Kun miettii Woltin tarinaa, he ovat hyvin vahvasti kasvava yhtiö. Siinä arvostuksessa on kasvua sisällä.

