Miksi Wolt on 7 miljardin arvoinen? Analyytikko listaa tärkeimmät tekijät historiallisen kauppahinnan takana

Poikkeuksellinen kauppa. Näin kuvailee ruokalähettifirma Woltin myyntiä analyysiyhtiö Inderesin analyytikko Antti Luiro.

Ruokalähettifirma Wolt ja amerikkalaisyhtiö DoorDash pudottivat myöhään eilen illalla todellisen uutispommin kertoessaan, että jälkimmäinen aikoo ostaa suomalaisfirman 7 miljardin euron kauppahintaan.

Kyse on yhdestä Suomen historian suurimmasta yrityskaupasta.

Kokoluokasta kertoo se, että esimerkiksi Nokian matkapuhelinyksikkö myytiin Microsoftille aikoinaan puolitoista miljardia halvemmalla. Niin ikään Fortumin 6,2 miljardin Uniper-kauppa kalpenee eilisiltaisen rinnalla.

Mikä Woltista sitten tekee niin arvokkaan. Miksi yrityksestä maksetaan historiallinen 7 miljardin euron kauppahinta?

Tätä arvioi MTV Uutisille analyysiyhtiö Inderesin analyytikko Antti Luiro. Hänen mukaansa kyse on ennen kaikkea kunnianosoituksesta suomalaisyrityksen perustajille ja kehittäjille.

– Ostajan täytyy uskoa, että tässä on rakennettu jotain hienoa. Jotain, mikä on tuottamassa pitkällä aikavälillä. Kun miettii Woltin tarinaa, he ovat hyvin vahvasti kasvava yhtiö. Siinä arvostuksessa on kasvua sisällä.

– Tämä on tunnustus Woltille, tiimille ja perustajalle siitä, että he ovat onnistuneet tekemään jotain oikein.

Pelkästä hyvästä tahdosta seitsemän miljardin kauppoja ei kuitenkaan hierota. Luiron mukaan suuren kauppahinnan taustalla on myös yhdistelmä muita seikkoja.

– Puhutaan tosi kilpaillusta markkinasta. Hyvin monta hyvin resursoitua pelaajaa löytyy markkinoilta. Wolt on onnistunut teknologisesti rakentamaan jotain toimivaa ja joitain, mikä on vietävissä muihin maihin. Lisäksi on ollut tosi vahva toteutuskyky tiimillä. Sitä ei voi väheksyä, miten kova tiimi siellä on ollut takana, että on saatu niin nopeasti kasvua ja avattua uusia kohteita (eri puolille maailmaa).

Luottamuksesta kertoo myös se, että yrityskauppa maksetaan  osakkeilla. Woltin omistajista tulee siis myös DoorDashin omistajia.

– Woltin tiimi on haluttu osaksi DoorDashia, Luiro selittää.

DoorDashin luoton on oltava kovaa, sillä vuonna 2014 perustettu Wolt on vuosi toisensa jälkeen paisuneesta liikevaihdosta huolimatta tehnyt jatkuvasti syvemmälle tappion puolelle painuvaa tulosta.

Luiron mukaan tämä kertoo vain siitä, että yritys on kasvanut voimakkaasti, ja että tuottojen odotetaan realisoituvan myöhemmin.

–  Kun kasvetaan vahvasti, tehdään etupainotteisesti panostuksia henkilöstöön ja teknologiaan.

– Kun avataan uusi markkina, se on herkästi tappiollinen ensimmäiset toimintavuodet. Woltilla on 23 markkinaa, ja niistä niistä 7 positiivisia.

– Lyhyellä tähtäimellä voi näyttää siltä, että yhtiö ei saisi tulosta aikaan. Se selittyy yleensä kasvuyhtiössä sillä, että on tehty etupainotteisesti investointeja.

Lue myös:

    Uusimmat