Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Poliisilta karu kuva hybridiautojen piilevästä riskistä – kuljettaja poistui palavasta autosta

0:48Muista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotonaMuista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotona
Julkaistu 18.05.2023 15:05(Päivitetty 18.05.2023 15:24)

MTV LIFESTYLE – PIIA TURUNEN – STT

Itä-Suomen Poliisi jakoi Twitterissä pysäyttävän kuvan tienposkessa makaavan hybridiauton jäännöksistä. Auton kuljettaja oli onnistunut poistumaan turvallisesti kesken ajon palamaan syttyneestä autosta.

Poliisi kertoo Twitter-päivityksessään, että hiiltynyt kasa oli aikaisemmin suurehko hybridimaasturi. Samalla poliisi muistuttaa, että sähköautojen palot ovat kimurantteja sammuttaa. 

Hybridiauto syttyi palamaan ajon aikana valtatie 5:llä Mikkelissä torstaina hieman ennen puoltapäivää. Kuljettaja pääsi turvallisesti autosta ulos, mutta auto tuhoutui täysin.

Päivystävän palomestarin Jarno Laikolan mukaan kuljettaja oli kertonut, että auton perästä alkoi näkyä savua, mitä ei olisi pitänyt näkyä. Kuljettaja ajoi rampille ja pysäytti auton. Silloin savua oli tullut jo ajokin sisälle.

– Hän poistui oikeaoppisesti autosta, Laikola sanoi.

Pelastuslaitoksen saavuttua palopaikalle auto oli täysin tulessa ja palo voimakas. Palomiehet sammuttivat autopalon sekä läheiseen heinikkoon levinneen pienen palon.

Palanut auto upotetaan vesikonttiin useaksi päiväksi

Palaneen auton seuraava sijoituspaikka on Laikolan mukaan kontti, jonka kyytiin sähkö- tai hybridiauto voidaan nostaa, jos akuston epäillään vaurioituneen tai palon olleen akustossa.

Autopaloihin suunniteltu kontti täytetään vedellä, johon palanut auto upotetaan. Upoksissa auto on usean vuorokauden ajan.

– Se saa jäähtyä siellä kaikessa rauhassa. Sillä varmistetaan se, ettei akusto syttyisi uudestaan, Laikola sanoi.

Kontti on suljettu tila, ja sen päälle saadaan kansi.

– Hybridi- ja sähköautojen akusto on pääasiassa litiumakustoja. Vaurioitunut tai palanut akku saattaa syttyä uudelleen vielä pitkänkin ajan kuluttua, Laikola kertoi.

Kontti on Etelä-Savon pelastuslaitoksen ja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen yhteinen.

Sähkö- ja hybridiautojen paloja on vaikea hallita

Vaikeita sähkö- sekä hybridiautojen paloista tekee paloreaktion hallitsemisen vaikeus. Helsingin Pelastuslaitokselta kerrottiin MTV Uutisille pari vuotta sitten, että akuston palaessa vedellä jäähdyttäminen voi kestää jopa kaksi vuorokautta, minkä lisäksi sammuttajien on suojauduttava jopa yli tuhannen asteen kuumuudelta ja myrkyllisiltä höyryiltä.

Sähköautojen palot ovat tiettävästi suhteessa harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen. Silti niitäkin sattuu. Suomessa uutisoitiin esimerkiksi viime huhtikuussa, kuinka uusi täyssähköauto Kia EV6 oli alkanut palaa ajon aikana Lopella.

Hybridiautojen syttymiset ovat suhteessa sekä sähköllä että bensalla toimivien autojen syttymisiä yleisempiä.

Suomessa on uutisoitu aiemmin myös sähköauton palamisesta lataamisen yhteydessä. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesiin mukaan lataaminen voi aiheuttaa kuumenemista, mutta tämä liittyy nimenomaan kotitalouspistorasioihin eikä niinkään varsinaisiin sähköautojen latausasemiin.

Toisaalta Suomessakin on myyty sellaisia sähköautojen kotilatausasemia, joita on Ruotsissa päädytty vetämään pois markkinoilta vikavirtasuojauksen puutteista johtuen.

Lue myös: Uusi täyssähköauto paloi Lopella – katso, millaiseen kuntoon auto meni

Lue myös: Hybridit syttyvät tuleen useammin kuin bensa- ja sähköautot yhteensä

Lue myös: Palavan sähköauton sammuttaminen on työläs urakka – palopäällikkö MTV Uutisille: "Voi kestää jopa 48 tuntia"

Lue myös: Suomessakin myyty sähköauton kotilatauslaite vedetään markkinoilta Ruotsissa – valmistaja vänkää vastaan

Lisää aiheesta:

Sähköauto tuhoutui räjähdyksessä Lahden keskustassa, syy mysteeri – "Ovet vääntyneet ja pullistuneet ulos"Uusi täyssähköauto paloi Lopella – katso, millaiseen kuntoon auto meniTässäkö toistaiseksi paras ratkaisu palavan sähköauton sammuttamiseen? Edes vettä ei tarvita – huima vaikutus jo 30 sekunnissaHybridit syttyvät tuleen useammin kuin bensa- ja sähköautot yhteensäPorschen sähköauto syttyi tuleen ja turmeli autotallin, katso video täystuhosta – valmistaja selvittää palon syytäPalavan sähköauton sammuttaminen on työläs urakka – palopäällikkö MTV Uutisille: "Voi kestää jopa 48 tuntia"
AutotSähköautotOnnettomuudetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • Eilen07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."