Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hybridit syttyvät tuleen useammin kuin bensa- ja sähköautot yhteensä

Yhdysvaltalaisen selvityksen mukaan hybridit ovat bensa- ja sähköautoja herkempiä syttymään.
Yhdysvaltalaisen selvityksen mukaan hybridit ovat bensa- ja sähköautoja herkempiä syttymään.Shutterstock
Julkaistu 02.02.2022 12:58

Ville Järveläinen

Vaikka sähköautojen palot nousevatkin usein otsikoihin, on todettu, etteivät ne syty tuleen sen useammin kuin polttomoottoriautotkaan – itse asiassa jopa harvemmin. Sähköautot eivät ole ongelmallisia pelastajille niiden syttymisherkkyyden, vaan palon sammuttamisen työläyden vuoksi.

Yhdysvaltalainen autovakuutusten kilpailutuspalvelu AutoInsuranceEZ perehtyi maan liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n sekä liikenneturvallisuuslautakunta NTSB:n dataan ja sai selville, että USA:ssa sähköautojen palot ovat harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen tai hybridien palot.

Se laski, että 100 000 myytyä autoa kohden paloi vain 25 sähköautoa. Sen sijaan bensamoottorisia autoja paloi 1 530 kappaletta samaa määrää kohden, mutta hybridejä peräti 3 475 kappaletta.

Toki Yhdysvalloissakin bensakäyttöisiä autoja on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin hybridejä, joten tulipalojen kokonaismäärässä mitattuna bensa-autot ovat ylivoimaisia ykkösiä.

Lue myös: Äiti laittoi lapsensa istumaan sähkö-Volkkarin takapenkille ja irrotti auton laturista – sitten näkyi savua ja kaikille tuli kiire

AutoinsuranceEZ selvitti myös tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja käyttövoimittain. Yhdysvalloissa tehtiin vuonna 2020 tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja eniten bensa-autoille, toiseksi eniten sähköautoille ja kolmanneksi eniten hybrideille. Huomioitavaa on kuitenkin, että koska tilasto on vuodelta 2020, se ei pidä sisällään esimerkiksi Chevrolet Bolt -sähköauton laajaa takaisinkutsukampanjaa.

– Huolimatta niiden palojen saamasta mediahuomiosta, sähköautot eivät ole luonnostaan sen vaarallisempia kuin bensiini- tai hybridiautotkaan, vaikka palavan sähköauton sammuttaminen onkin vaikeampaa kuin palavan bensa-auton, selvityksessä todettiin.

Mikä palavan sähköauton sammuttamisessa on niin vaikeaa?

Helsingin pelastuslaitoksen palopäällikkö Taisto Hakala kertoi MTV Uutisille pari vuotta sitten, että mikäli sähkö- tai hybridiauton akusto syttyy tuleen, on paloreaktiota vaikea hallita.

– Akun reaktion saattaminen loppuun vedellä jäähdyttämällä voi kestää jopa 48 tuntia. Akkupalossa syntyy myös toksisia kaasuja, joilta on suojauduttava paineilmalaitteella, Hakala sanoi.

– Lisäksi on huomioitava akkupalon generoima korkea lämpötila, joka voi olla yli tuhat astetta, hän jatkoi.

2:26Näin sammutetaan palava sähköautoItävaltalainen vapaapalokunta joutui vuonna 2018 sammutuspuuhiin, kun sähköauto oli syttynyt onnettomuuden jälkeen palamaan. Katso videolta, miten palava Tesla sammutettiin.

Lue myös: Malmössä paloi seitsemän Teslaa: ”Vaikea uskoa, että johtuisi luonnollisista syistä”

Lähteet: AutoInsuranceEZ, Kelley Blue Book, Jalopnik

Lisää aiheesta:

Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisiPoliisilta karu kuva hybridiautojen piilevästä riskistä – kuljettaja poistui palavasta autostaMitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Porschen sähköauto syttyi tuleen ja turmeli autotallin, katso video täystuhosta – valmistaja selvittää palon syytäPalavan sähköauton sammuttaminen on työläs urakka – palopäällikkö MTV Uutisille: "Voi kestää jopa 48 tuntia"Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
SähköautotAuton viatTurvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö