Vaikka sähköautojen palot nousevatkin usein otsikoihin, on todettu, etteivät ne syty tuleen sen useammin kuin polttomoottoriautotkaan – itse asiassa jopa harvemmin. Sähköautot eivät ole ongelmallisia pelastajille niiden syttymisherkkyyden, vaan palon sammuttamisen työläyden vuoksi.
Yhdysvaltalainen autovakuutusten kilpailutuspalvelu AutoInsuranceEZ perehtyi maan liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n sekä liikenneturvallisuuslautakunta NTSB:n dataan ja sai selville, että USA:ssa sähköautojen palot ovat harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen tai hybridien palot.
Se laski, että 100 000 myytyä autoa kohden paloi vain 25 sähköautoa. Sen sijaan bensamoottorisia autoja paloi 1 530 kappaletta samaa määrää kohden, mutta hybridejä peräti 3 475 kappaletta.
Toki Yhdysvalloissakin bensakäyttöisiä autoja on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin hybridejä, joten tulipalojen kokonaismäärässä mitattuna bensa-autot ovat ylivoimaisia ykkösiä.
AutoinsuranceEZ selvitti myös tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja käyttövoimittain. Yhdysvalloissa tehtiin vuonna 2020 tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja eniten bensa-autoille, toiseksi eniten sähköautoille ja kolmanneksi eniten hybrideille. Huomioitavaa on kuitenkin, että koska tilasto on vuodelta 2020, se ei pidä sisällään esimerkiksi Chevrolet Bolt -sähköauton laajaa takaisinkutsukampanjaa.
– Huolimatta niiden palojen saamasta mediahuomiosta, sähköautot eivät ole luonnostaan sen vaarallisempia kuin bensiini- tai hybridiautotkaan, vaikka palavan sähköauton sammuttaminen onkin vaikeampaa kuin palavan bensa-auton, selvityksessä todettiin.
Mikä palavan sähköauton sammuttamisessa on niin vaikeaa?
Helsingin pelastuslaitoksen palopäällikkö Taisto Hakala kertoi MTV Uutisille pari vuotta sitten, että mikäli sähkö- tai hybridiauton akusto syttyy tuleen, on paloreaktiota vaikea hallita.
– Akun reaktion saattaminen loppuun vedellä jäähdyttämällä voi kestää jopa 48 tuntia. Akkupalossa syntyy myös toksisia kaasuja, joilta on suojauduttava paineilmalaitteella, Hakala sanoi.
– Lisäksi on huomioitava akkupalon generoima korkea lämpötila, joka voi olla yli tuhat astetta, hän jatkoi.
Lähteet: AutoInsuranceEZ, Kelley Blue Book, Jalopnik
Uusimmat
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
Lataa lisää