Pitäisikö salilla nostaa ensin sykettä vai painoja? Christina luuli tietävänsä vastauksen: "Kävi ilmi, että olen treenannut väärin viimeiset yli 15 vuotta"

5:50
Puhtia pakaralihaksiin tällä treenillä

Pitäisikö salilla nostaa ensin painoja? Kyllä, uskoo moni personal trainer, mutta kaikki riippuu treenin tavoitteesta.

Pitäisikö salilla nostaa ensin sykettä vai painoja? Tätä kysymystä moni miettii viikoittaisilla kuntosalireissuillaan.

– Treenini ovat olleet melkein samoja siitä asti, kun aloin käydä kuntosalilla: teen 30 minuutin cardio-treenin ja nostelen sitten painoja 30 minuuttia, Christina Stiehl myöntää Popsugar-sivustolla.

Kuten niin monet muutkin, Christina oletti, että syketreeni valmistelee häntä painonnostoa varten ja lisäksi se "tulee hoidettua" heti alkuun.

– Kävi ilmi, että olen treenannut väärin viimeiset yli 15 vuotta, nainen kertoo nyt.

Yleensä painot kannattaisi nostella ensin

Christina otti yhteyttä personal trainereihin selvittääkseen, mitä salilla kannattaisi tehdä ensin. Suurin osa vastasi, että painot kannattaisi nostella ensin.

– Lihasmassan kasvun kannalta suosittelen painoja ensin, jotta saat voimaharjoituksiisi käyttöön maksimaalisen määrän lihasten glykogeenia, siis varastoitua energiaa, personal trainer Jim White toteaa.

Jos syketreenin tekee ensin, energiaa ei Whiten mukaan jää painoihin. Samaa mieltä on personal trainer Nick Bolton.

Muista lämmitellä!

Kun astut salille, käytössäsi on tietty määrä energiaa, jota painojen nostelu vaatii eniten. Whiten mukaan tehokas treeni vaatii tietyn määrän laadukkaita toistoja tietynsuuruisilla painoilla.

White kuitenkin lämmittelisi ennen treeniä kymmenen minuuttia. Muutenkin painonnoston ja syketreenin järjestys riippuu treenaajan tavoitteista.

Kaikki riippuu tavoitteista

– Jos treenaat parantaaksesi juoksuaikaasi ja haluat juosta kolme mailia nopeammin ja tehdä myös painotreenin, kannattaa luultavasti mennä ensin juoksumatolle, kun energiaa vielä on enemmän, personal trainer Cary Williams sanoo.

Ensimmäinen treeni salilla on usein se tehokkain, joten treeni tulisikin valita tavoitteen muukaan. Osa treenareista myös kehottaa tekemään cardio-treenin ja painot eri päivinä!

Christina myös huomauttaa, että mikäli treeni jää jostain syystä lyhyeksi, jälkimmäinen treenimuoto kärsii.

– Vuosia uhrasin painotreenin, koska syketreeni vei liian kauan, eikä näin syntynyt tuloksia.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja