Pikaruokaketjut suunnittelevat kahden hinnan järjestelmää

Ruoan arvonlisäveron laskiessa suuret pikaruokaketjut kaavailevat siirtymistä kahden hinnan järjestelmään. Turun Sanomien mukaan uudistuksen myötä ravintolan sisällä syötävälle ja mukaan otettavalle pikaruoalle tulisi eri hinnat.

Lokakuussa toteutuvan verouudistuksen myötä mukaan otettavan annoksen saa halvemmalla kuin sisällä ravintolassa nautittavan. Ravintolaruoan arvonlisävero säilyy nykyisessä 22 prosentissa, kun ulos myytävän ja kaupasta ostettavan ruoan vero laskee 12 prosenttiin.

Turun Sanomat kirjoittaa, että tällaisessa tilanteessa pikaruokaketjut tuntevat tarvetta muuttaa hinnoitteluaan.

Hesburger-ketjua pyörittävän Burger-In-yhtiön toimitusjohtaja Arne Aho arvioi lehden haastattelussa, että takeaway- tuotteet halpenevat reilut neljä prosenttia. Ketju ei ole kuitenkaan vielä lopullisesti päättänyt kahden hinnan järjestelmästä.

Myös turkulainen McDonald’s-yrittäjä Aki Laumola ennustaa, että sisällä myytävän ruoan hinta nousee hieman ja ulos myytävän laskee. McDonald’s-ketjussa yrittäjät saavat määrätä tuotteidensa hinnat itsenäisesti kampanjatuotteita lukuun ottamatta.

Pikaruokaketjut näkevät myös mahdollisia ongelmia kahden hinnan järjestelmässä. Laumola arvelee, että eri hinnat voisivat aiheuttaa asiakkaissa hämmennystä sekä vaikeuttaa tuotekampanjointia.

Eduskunta on jo siunannut elintarvikkeiden arvonlisäveron laskemisen. Lopullisesti se lyödään lukkoon hallituksen budjettineuvotteluissa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat