Päättäjät hakevat lisäselvityksiä monitoimimurtajasta

Talouspoliittinen ministerivaliokunta haluaa vielä lisäselvityksiä monitoimimurtajan hankinnasta. Hallitus on sitoutunut hankkimaan uuden murtajan, mutta tarjouskilpailussa siitä saatiin vain kaksi tarjousta. Nekin tulivat samalta taholta ja niiden hinta ylitti reilusti murtajalle asetetun runsaan 130 miljoonan euron hintakaton.

Uuden monitoimimurtajan hankinnassa otettiin tiistaina aikalisä. Alunperin päätös murtajasta piti tehdä lokakuun alussa.Talouspoliittinen ministerivaliokunta haluaa asiantuntijaryhmän tekevän vielä lisäselvityksiä öljyntorjuntamurtajasta. Jos tarjouskilpailussa saadun kahden vaihtoehtoisen ratkaisun hintaa ei saada painettua alas, työryhmältä odotetaan aivan uutta mallia palvelujen hankkimiseksi.

Hallitus on hyväksynyt uuden murtajan hankinnan, mutta siitä saa aiheutua enintään 134 miljoonan euron kulut 20 vuoden aikana. Murtajaa on tarkoitus käyttää sekä jäänmurtoon että öljyn- tai kemikaalientorjuntaan.

Ei varteenotettavaa vaihtoehtoa

Vaikka tarjouskilpailun aikana 14 tahoa esitti kiinnostuksensa hankkeesta, tarjous saatiin lopulta vain Valtion varustamoliikelaitokselta Finstashipiltä. Senkin molemmat tarjoukset ylittivät reilusti hintakaton.

Finstaship tarjoutui ensinnäkin muuttamaan monitoimimurtaja Fennican öljyntorjuntaan soveltuvaksi. Tämäkin vaihtoehto aiheuttaisi hieman päälle 150 miljoonan euron kulut. Uuden murtajan hintatarjous oli päälle 190 miljoonaa euroa.

Työryhmän tehtävänä on katsoa, voitaisiinko Fennicasta tehdä tarjottua keveämpi öljyntorjuntamurtaja. Se tuskin miellyttää ympäristöviranomaisia. Jään murtoon Fennica on jo entuudestaan valmiimpi.

Muut vaihtoehdot voisivat olla esimerkiksi hinattava proomu tai jäissä kulkeva tankkialus. Näitä esitettiin tarjousmenettelyn aikana, mutta tarjousta niistä ei jätetty.

- Nämä vaihtoehdot ovat läpikäymättä. Jos kahdesta perusvaihtoehdosta ei löydy ratkaisua, sitten täytyy miettiä vielä näitäkin, Merenkulkulaitoksen pääjohtaja Markku Mylly selvitti.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan mukaan vähäinen osanotto tarjouskilpailuun ja tehtyjen tarjousten kalleus osoittavat, että aikalisälle on tarvetta.

Finstaship on entisestä merenkulkulaitoksesta irrotettu varustamoliikelaitos, joka liikennöi muiden muassa Botnica-, Fennica- ja Nordica-murtajia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat