Oppilaiden perhetaustalla paljon vaikutusta oppimistuloksiin

Oppilasaineksella, oppilaan perhetaustalla ja vanhempien koulutuksella on paljon merkitystä, kun puhutaan koulujen menestyksestä. 

Tätä mieltä on vs. aluepäällikkö Ulla-Maija Vähäsarja Helsingin kaupungin opetusvirastosta.

– Oppilaan perhetaustalla on paljon merkitystä, ja jos (asuin)alueelle kasautuu paljon sellaisia perheitä, joilla on tietynlainen sosioekonominen tausta, se tuo haasteita alueelle ja myös kouluun, Vähäsarja sanoi Huomenta Suomen haastattelussa.

Helsingissä koulujen erilaistumista on jo.

– Erilaistumiskehitys on jo nähtävillä. Se ei näy niinkään koulujen välillä kuin koulujen sisällä  ja oppilaiden kesken, Vähäsarja jatkaa.

Kuntaliiton kehittämispäällikkö Juha Karvonen puolestaan pitää suomalaista peruskoulua tasaisen hyvänä.

– Yleisesti ottaen meillä koulujen väliset erot ovat hyvin pienet. Jos ajatellaan viimeisintä Pisa-tutkimusta, niin Suomessa koulun vaikutus matematiikan opppimistuloksiin oli 6 %, kun esimerkiksi Shanghaissa, Alankomaissa ja Singaporessa se oli jopa 65 %, Karvonen sanoo.

– Suomessa vanhempien ei siis tarvitse miettiä, mihin kouluun lapsensa laittavat, hän jatkaa.



Lue myös:

    Uusimmat