Opeliin hankittu uusi varaosa paljastui hengenvaarallisen heikoksi: "Saatava pian pois markkinoilta"

Joensuulaismiehellä oli onnea matkassa, kun hänen ostamansa varaosa hajosi jo asennusvaiheessa. Osassa oli asiantuntijoiden mukaan vakava valmistusvirhe, eikä se olisi kestänyt ajossa pitkään. 

Joensuulainen Mika Sivonen koki kauhunhetkiä, kun kaupasta haettu upouusi raidetangon pää hajosi asennettaessa käsiin. Pian paljastui, että varaosa oli hengenvaarallisen heikkolaatuinen.

– Paikalleen asennettaessa se napsahti keskeltä poikki, Sivonen äimistelee.

Osa on raidetangon ulompi pää ja sillä on erittäin tärkeä tehtävä autossa. Jos osa olisi katkennut kesken ajon, seuraukset olisivat olleet vaaralliset.

– Auto on tietenkin silloin hallitsematon, ohjaus häviää.

Valmistusvirhe todennäköinen

Sivonen on varma, että varaosa ei olisi kestänyt ensimmäistäkään kuoppaan ajoa. Samaa mieltä on Itä-Suomen Katsastuskeskuksen asemapäällikkö Henry Toivonen.

– Se oli varmasti vaarallinen osa. Lujuus ei välttämättä riitä ja tuollaiset varaosat on saatava pian pois markkinoilta, Toivonen huomauttaa.

Osan kävi tarkastamassa myös toisen joensuulaisen katsastusaseman päällikkö. Asiantuntijoiden alustava arvio on, että raidetangon pään vamistuksessa on tapahtunut vakava valmistusvirhe.

– Jengareikä on porattu liian syvään ja pitopinta on mennyt olemattomaksi, varaosaa käsissään tarkistellut Toivonen arvioi.

Silmämääräisesti tarkastellen keskeisen tärkeässä varaosassa on toisella reunalla pitopintaa selvästi alle millimetri. Sellaisen kestävyys on todella heikko.

– Tietenkin vahinkoja sattuu myös valmistuksessa, mutta itse en ole tällaiseen aikaisemmin törmännyt.

Myymälästä kiitokset asiakkaalle

Sivonen hankki varaosan Opeliinsa kun se ei väljän nivelen vuoksi mennyt katsastuksesta läpi. Kaupassa oli tarjolla kaksi vaihtoehtoa ja hän valitsi halvemman. Myöhemmin hän reklamoi osan ja sai rahat takaisin.

– Kyllä ne siellä myymälässä kiittelivät, että toin asian julki, Sivonen sanoo.

Osa myytiin Sivoselle Joensuun Motonetista. Takuuvastaava Arttu Hietala hämmästelee tapausta.

– Olen 10 vuotta ollut takuuvastaavana enkä ole tähän mennessä nähnyt tällaista. Yleensä reklamointi koskee sitä, että raidetangon pallo on väljä. Ensimmäisen kerran näin, että osa menee keskeltä poikki, Hietala myöntää.

Hietala ei ota kantaa miten virheellinen osa on syntynyt. Hän pitää mahdollisena että mukana on ollut myös asennusvirhettä.

Valmistussarjat isoja

Vastaavia osia saattaa olla liikenteessä ja myymälöiden hyllyissä todella paljon. Tuotantosarjat ovat erittäin isoja.

– Pelkästään meidän Joensuun myymälästä samanlaisia osia myydään satoja vuosittain.

Motonet reagoi heti

Motonet veti selvitysten ajaksi maanantaina myynnistä koko erän raidetangon päitä, joissa epäillään valmistusvirhettä.

– Teimme päätöksen heti kun saimme tästä tiedon. Tuote-erä on tullut meidän logistiikkakeskukseen elokuun puolella ja sitä on sen jälkeen alettu jakaa liikkeisiin, kertoo takuupäällikkö Carlos De Almeida.

Motonet selvittää nyt, onko kyseessä laajempi koko erää koskeva valmistusvirhe vai yksittäinen tapaus.

– Viemme asian eteenpäin tuotteen valmistajalle. Aikaisempia vastaavia reklamaatioita emme ole tuotteesta saaneet, De Almeida kertoo.

Kyseistä varaosaa käytetään Opelin Astra ja Zafira -malleissa.

Artikkelia päivitetty 11.9. klo 13.50: Lisätty Motonetin takuupäällikön kommentit ja tieto osan takaisinvedosta.

***

Kimi pääsi tyyppaamaan Alfa Romeon tehomallia 1:29

Lue myös:

    Uusimmat