Onko suomalaisilla pian varaa reissata edes kotimaassa? – "Mökeille harvemmin pääsee julkisilla"

Voiko bensan litrahinta nousta jopa kolmeen euroon? 1:55
Voiko bensan litrahinta nousta jopa kolmeen euroon? Asiantuntija kertoo videolla, kuinka todennäköistä se on.

Matkailu kotimaassa lisääntyi koronapandemian aikana, mutta polttoaineiden hintojen nousu uhkaa kääntää trendin laskuun. Litrahintojen uskotaan pysyvän yli kahdessa eurossa koko vuoden.

Polttoaineiden nousevat hinnat huolettavat matkailijoita, sanoo Suomen Matkailijayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Marja Tiittanen.

Autoilulla on merkittävä rooli Suomessa tapahtuvassa kotimaanmatkailussa.

– Se on aina ollut isossa roolissa ja koronan myötä sen rooli on korostunut, koska on haluttu välttää altistusta ja erityisesti mökkilomien suosio on kasvanut, Tiittanen sanoo.

– Lomamökeille harvemmin pääsee julkisilla kulkuvälineillä. Pienemmissä kunnissa linja-autoliikenne on osin sidottu koulukyyteihin, joten kesällä vuoroja on vähemmän.

Tiittasen mukaan nousseet polttoainekustannukset vaikuttavat matkailuintoon.

– On merkkejä esimerkiksi karavaanareiden sosiaalisen median ryhmissä, että osa aikoo matkustaa lyhyempiä matkoja. On selvää, että yleinen kustannusten nousu vaikuttaa, ei vain polttoaineen, vaan kaikkeen kulutukseen, hän jatkaa.

Vaikutukset korostuvat erityisesti pohjoisessa.

– Toki suurin vaikutus on harvaan asutuilla alueilla, joissa välimatkat matkailukohteiden välillä ovat pitkät. Polttoaineiden ja yleinen kustannusten nousu vaikuttaa toki viiveellä myös julkisen liikenteen hintoihin.

Tiittanen ehdottaa, että matkustamisessa tulisi siirtyä käyttämään uusiutuvia ja korvaavia energianlähteitä. Hän näkee, että valtion taholta tulisi saada kannustusta ja tukea julkiseen liikenteeseen sekä siirtymään kohti sähköautoilua.

EU:n kalleinta polttoainetta

Viime aikoina bensiiniä ja dieseliä on tankattu Suomessa EU:n kalleimmilla hinnoilla.

Esimerkiksi toukokuussa 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli Suomessa 2,30 euroa ja dieselin 2,27 euroa litralta. Taustalla on Ukrainan sodan ja Venäjän-vastaisten pakotteiden aiheuttama hinnannousu raakaöljyn maailmanmarkkinahinnoissa.

Matkailijat kokevat hintapaineiden vaikutukset.

– Toki se vaikuttaa ja huolettaa, mutta osa haluaa matkailla kotimaassa joka tapauksessa. Koronan vuoksi ei ole pariin vuoteen järjestetty esimerkiksi suuria sukujuhlia, niihin mennään joka tapauksessa. Eli toisaalta nyt on painetta matkustaa, joka vähentää hinnan korotusten vaikutusta.

Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan kotimaanmatkailu toimii ympärivuotisuutta ja tasaisuutta tuovana markkinana esimerkiksi kansainvälisen poliittisen tilanteen muuttuessa.

Jo vuonna 2019 julkaistussa ministeriön tiedotteessa mainitaan, että yksi kotimaanmatkailua rajoittava tekijä on hintataso. Toisaalta mahdollisuuksiksi listataan esimerkiksi lähimatkailutrendi sekä kotimaanmatkailun imagon nostaminen lähiruokatrendiä vastaavalle tasolle.

Myös Suomen Matkailijayhdistyksen puheenjohtaja toivoo lähimatkailun suosion kasvavan.

Tiittanen kertaa vielä, että tämä kesä näyttää, mikä on koronan, vastuullisen matkailun trendin sekä polttoaineiden hintojen nousun kokonaisvaikutus kotimaanmatkailulle.

Lue myös:

    Uusimmat