Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Polttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"

0:48Tästä kuvakulmasta et Tuurin bensatempausta vielä nähnyt: Drone-kuva havainnollistaa kilometrien pituiset autojonotTältä näyttää, kun jossain myydään halpaa bensiiniä. Videolla dronen kuvaa Tuurista, jossa halpa polttoaine johti kilometrien mittaisiin jonoihin kesällä 2020.
Julkaistu 14.11.2021 11:01

Ville Järveläinen

Autoliiton mukaan päättäjillä on nyt vakavan pohdinnan paikka. Se toivoo vastuussa olevien tahojen miettivän, miten maamme elinkeinoelämä ja kotitaloudet pidetään liikkeessä polttoaineiden hintojen nousun asettaessa niin yritykset kuin kotitaloudetkin vaikeaan tilanteeseen.

Euroopan unionissa valmistelussa olevat direktiivit asettavat synkkiä pilviä tieliikenteestä riippuvaisen Suomen ylle, maalailee Autoliitto tiedotteessaan.

Raakaöljyn hinta on kaksinkertaistunut vuodessa, mikä on suurin syy polttoaineiden viimeaikaiseen hinnannousuun. Koska asiaan on ymmärrettävästi vaikea puuttua kansallisella tasolla, peräänkuuluuttaa Autoliitto päättäjiä huomioimaan liikkumiskustannusten nousun muissa päätöksissään.

– Se ei ole vain henkilöautoilijoiden ongelma, vaan liikkumiskustannusten noususta kärsivät myös niin joukkoliikenne kuin tavaraliikenne ja sitä kautta kaikki kuluttajat. Tämän lisäksi se kiihdyttää inflaatiota ja laskee jokaisen euron ostovoimaa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Sähköauton ostamiseen jopa 50 000 euroa ilmaista rahaa? Uudet hankintatuet halutaan voimaan jo tammikuussa

Suomessa jo EU:n kolmanneksi kallein bensiini

Suomessa 95-oktaanisen bensiinin reilun 1,8 euron verollinen hinta oli marraskuun alussa EU:n tilastojen mukaan unionin kolmanneksi kalleinta ja jälkeen. Bensiinin nettohinta oli vain reilut 74 senttiä litralta, ja siinä edelle kiilasi kymmenen maata.

Hollannin
Tanskan

Dieselin verollinen hinta on sijalla kolme ja veroton sijalla viisi.

– Unionin kireimpiin kuuluva polttoaineverotus osuu erityisen kipeästi Suomen kaltaiseen maahan, jossa esimerkiksi henkilöauton käytölle ei usein ole vaihtoehtoja, Nieminen sanoo.

Liikkumiskustannukset uhkaavat nousta jatkossa entisestään EU:n ilmastolakipaketin myötä. Valmisteilla on useita direktiivejä liittyen muun muassa tieliikenteen päästökauppaan, energiaverotukseen ja uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämiseen.

Niemisen mukaan EU on arvioinut, että tieliikenteen päästökauppa nostaisi bensiinin hintaa 11 ja dieselin 13 senttiä litralta.

– Todellista vaikutusta ei kuitenkaan tiedä kukaan, hän sanoo.

– Energiaverodirektiivissä esitetään bensiinin ja dieselin verokantojen yhtenäistämistä. Jos bensiinin verotusta ei olla valmiita alentamaan, tarkoittaisi se dieselin pumppuhintoihin arviolta yli 20 sentin korotuksia litralta.

Lue myös: Japanilaistutkimus: Ympäristölle olisi parempi, jos ajaisimme bensa-automme loppuun, emmekä vielä intoilisi uusista sähköautoista

"Erityisolosuhteet huomioitava"

Niemisen mukaan Suomen tieliikenteen ja sitä kautta koko kansantaloutemme erityisolosuhteet on huomioitava valmisteilla olevissa direktiiveissä.

– Nyt punnitaan se, miten hyvin Suomi pystyy ja haluaa ajaa kansalaistensa etuja EU:ssa, Nieminen toteaa.

– Lisäksi kansallisella tasolla on mietittävä, kuinka paljon tieliikennettä voidaan verottaa aiheuttamatta peruuttamatonta vahinkoa Suomen kilpailukyvylle ja kansalaisten toimeentulolle, hän jatkaa.

Lue myös: Nytkö löytyi avain Suomen autokannan nuorentamiseen? – "Kotitaloudet vaihtaisivat autojaan useammin, jos..."

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron – tästä on kyseDieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverostaAutoalalta ehdotus tikittävän hintapommin purkamiseksi – "Ainoa nopea keino polttoaineiden hintojen välittömäksi laskemiseksi"Suomi dominoi hyvin ikävää tilastoa – kallein bensa ja toiseksi kallein diesel koko EU:ssaTutkija: Jos Marinin hallitus helpottaa rahalla bensakurimusta, niin mitä muuta pitää jatkossa tukea?Autoliitto: Suomi hyväksyi EU:n päästötavoitteet liian helposti – "Tuntuu jokaisen kukkarossa"
PolttoaineAutoilun kustannuksetTalousPäästötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 2.10.17:16
    Hallitus

    Polttoaineiden verotus kevenemässä

  • 1.10.14:00
    Venäjä

    Suuri öljynjalostamo roihusi Venäjällä

  • 1.10.06:00
    Ukrainan sota

    Kääntääkö Ukrainan uusi taktiikka kansan Putinia vastaan? Pekka Toveri: "Vaihtoehtona nappi otsaan"

  • 25.9.18:28
    Venäjä

    Bensapula jyllää Venäjällä – epätoivoinen autoilija: "Se on sitten siinä"