Olvi mainostaa Suomen parhaiten
Viime vuoden parhaat kotimaiset mainoselokuvat on palkittu. Päävoiton nappasi Olvin olutmainos Teukka ja Hjördis. Se vakuutti tuomariston yllättävyydellään ja sympaattisuudellaan.
Oluenhakureissuun lähtenyttä Hjördistä venerannassa odottava Teukka on tuomariston mielestä koomisella tavalla liikuttava. Mainoksesta on riisuttu kaikki mainonnan perinteiset tyylikeinot ja minimalistinen kerronta on tyylipuhdasta. Lopputulos on hersyvä ja aito.
Voittoisan kaupallisen tiedotteen takana ovat mainostoimisto Paltemaa Huttunen Santala Oy sekä elokuvatuotantoyhtiö Elohopea-Filmi Oy, joka palkittiin myös parhaana tuotantoyhtiönä. MTV Media Oy:n erikoispalkinnon parhaiten kohderyhmänsä tavoittavana mainoksena sai Voimariinin Salaisuus. Mainostaja on Valio, mainostoimisto Sek&Grey ja elokuvatuotantoyhtiö Also Starring. Salaisuus ansaitsi lisäksi kunniakirjan parhaasta musiikista, jonka on säveltänyt Kim Kuusi ja sanoittanut Kim Kuusi ja Asser Korhonen. Yleisöä miellytti eniten Osuuspankin pieteetillä toteutettu Joulun lahja.
Alastomuus rikkoo rajoja
Vuoden asiakkaaksi valittiin Olvi Oyj, sillä myös alastomien ihmisten suloilla olutta mainostavat Presentaatio ja Pefletti olivat suuresti tuomariston mieleen. -Mainoskaksikko rikkoo rajoja, hämmentää hyvin ja toteuttaa loistavasti iskulauseen - älä ota niin vakavasti, tuomaristo ilakoi.
Voitto -nimisiä palkintoja kilpailussa annettiin kaikkiaan viisi kappaletta ja lisäksi tuomaristo myönsi kolme kunniakirjaa. Kilpailun tulokset julkistettiin perjantai-iltana Helsingissä. Voitto-gaala nähdään MTV3-kanavalla 14. helmikuuta.
Mainoskilvan järjestävät Suomen audiovisuaalisen alan tuottajat eli Satu, Mainostajien liitto ja Suomen markkinointiliitto. Mittelöön osallistui 272 mainoselokuvaa, joista tuomaristo valitsi 30 loppukilpailuun.
Korkeatasoista ajankuvaa
Suomessa tuotetaan vuosittain 20 pitkän elokuvan verran mainosminuutteja eli yhteensä noin 5000 uutta mainoselokuvaa. Kilpailun tavoitteena on kohottaa niiden tasoa ja siten lisätä suomalaisen mainoselokuvan arvostusta.
Nykyään mainoselokuvat ovatkin varsin korkeatasoisia ja useimmat pitkän elokuvan tekijät ovat tekemisissä myös mainosten kanssa. Hyvä mainoselokuva on ajankuvaa parhaimmillaan. Se kertoo nykyarvoista, kielestä ja kulttuurista ja toisaalta myös muokkaa niitä.
(STT)
Uusimmat
-
14:12
Tällaisessa housupuvussa Suzanne Innes-Stubb saapui Göteborgin yliopistolle
-
14:05
Spede Pasasen muistolaatta on varastettu
-
13:50
Pian netissä on entistä vaikeampaa todistaa, ettet ole robotti
-
13:49
Pelicansilla tylyt ennusmerkit – Tappara harvinaislaatuisen sankariteon tiellä
-
13:14
Stubb puhui Göteborgin yliopistossa muuttuvasta maailmanjärjestyksestä ja siteerasi Leniniä
-
12:59
Kuninkaallisia hevosia karkasi Lontoon kaduille – ainakin viisi ihmistä loukkaantunut
-
12:41
Lapsitragedia järkyttää laajasti Kauniaisissa: Liput laskettiin puolitankoon, turmatraktori oli kaupungin
-
12:35
Ilves jysäytti pöytään tulivoimaisen huippuhankinnan Tshekistä
-
12:28
Laaja terrorismiratsia Australiassa – seitsemää teiniä epäillään iskun suunnittelusta
-
12:25
Onko EU-ero vielä perussuomalaisten tavoite? Riikka Purra kiersi kysymyksen
-
12:24
Kirjailija Aki Parhamaa on kuollut 34-vuotiaana
-
12:22
Alexander Stubb on mukana Sukuni salat -kaudella – juontaja Marja Hintikka: "Löysimme presidentin sukujuurista vahvan yhteyden Ruotsin hoviin"
-
12:22
Alppihiihdon supertähti tekee paluun! Vaihtaa yllättäen maata
-
12:14
Nyt pötkötellään! Rakastettu Norppalive alkaa taas
-
12:11
Isoja nimiä sivuun! Pelicans uudistuneena kolmanteen Tappara-finaaliin
-
12:06
Näin tunnistat hyvän ja huonon tilaston – yhden asian puutteen tulee soittaa hälytyskelloja
-
11:56
Antti Kurvinen ei lähde keskustan puheenjohtajakisaan
-
11:47
Kevätmyräkkä ohi – MTV seurasi poikkeuksellista päivää
-
11:46
Artturi Lehkonen sai osakseen ihailua NHL:ssä – "Kuuluu heihin"
-
11:45
Naislääkärit ovat tutkimuksen mukaan parempia pitämään potilaansa hengissä: "Eroilla on merkittävä vaikutus potilaiden terveyteen"
-
Lataa lisää