Oluen myynti on laskussa

Oluen myynti laski vuonna 2008 yhteensä 2,1 prosenttia. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia kulutettiin yhteensä 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Vain long drink -juomien myynti kasvoi.

Tölkki juomapakkauksena kasvatti osuuttaan edelleen, ja oluesta yli puolet pakataan nyt tölkkeihin. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

- Alkoholiverojen korotus ja kiristyvä taloustilanne ovat vaikuttaneet juomien myyntiin, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Panimojuomien veroja korotettiin vuoden 2008 alussa kymmenen prosenttia ja tämän vuoden alussa jälleen toiset kymmenen prosenttia. Hallitus on vaalikauden välitarkastelun yhteydessä päätynyt esittämään jälleen uusia alkoholiveron korotuksia.

- Suomen olutvero on jo nyt Euroopan unionin korkein ja lähes viisinkertainen Viroon verrattuna. Julkisuudessa esillä olleet uudet alkoholiveron korotukset kasvattavat maiden välisen verotasojen eron sietämättömäksi. Samaan aikaan uhkana on myös Viron kruunun devalvoituminen, Jaatinen toteaa.

Hänen mukaansa nämä tekijät lisäävät yhdessä merkittävästi matkustajatuonnin räjähtämisen riskiä.

- Viime vuonna huippuunsa kohonnut ja yhä lisääntyvä Viron matkailu siirtää myös muuta kulutuskysyntää ja palveluiden käyttöä Suomesta Viroon. Näin torjumme Viron kansantalouden taantumaa suomalaisten työn kustannuksella. Hallituksella tuleekin olla valmius purkaa nopeasti alkoholiveron korotukset, mikäli ne saavat aikaan odotettavissa olevia merkittäviä markkinahäiriöitä, vaatii Jaatinen.

Kotimaista olutta myytiin vuonna 2008 yhteensä 417,4 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna laskua oli 8,9 miljoonaa litraa, eli 2,1 prosenttia.

Lähes 80 prosenttia oluesta myytiin vähittäiskaupan kautta. Ravintolamyynti oli vajaat 18 prosenttia. Alkon osuus oluen myynnistä oli 2,6 prosenttia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat