Lauantai oli ek-kilometreillä mitattuna Keski-Euroopan MM-rallin pisin päivä. Se koostui yhdestä Saksassa ja kahdesta Tšekissä ajettavasta erikoiskokeesta, jotka kaikki ajettiin läpi kahteen kertaan. Ek-kilometrejä päivään mahtui kaikkiaan 103,64. MTV seurasi päivän tapahtumia tässä artikkelissa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella MTV Katsomossa!
Kausi 2026 käyntiin Monte Carlossa 22. tammikuuta.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2026.
Toyotan Kalle Rovanperä johtaa rallia 36,3 sekunnin erolla Hyundain Ott Tänakiin ennen sunnuntaita. Lauantain isoin tapahtuma oli Toyotan Sebastien Ogierin keskeytys 10. erikoiskokeella. Ogier pystyy jatkamaan rallia sunnuntaina.
Klo 20.09: MTV Urheilu uutisoi vielä illan mittaan tunnelmia iltahuollosta, joka alkaa kello 20.45. Seurantaan palataan sunnuntaina, kun neljän erikoiskokeen paketti käynnistyy kello 9.25. Kiitos seuraajille tästä päivästä!
Klo 20.02: Alla ek:n tulokset Rally1-kuskien osalta.
sija:
kuljettaja:
talli:
aika/ero:
1.
Thierry Neuville
Hyundai
7:12,2
2.
Ott Tänak
Hyundai
+2,5
3.
Takamoto Katsuta
Toyota
+2,7
4.
Kalle Rovanperä
Toyota
+4,4
5.
Adrien Fourmaux
Hyundai
+4,8
6.
Sami Pajari
Toyota
+5,9
7.
Elfyn Evans
Toyota
+7,6
8.
Gregoire Munster
M-Sport
+8,2
9.
Josh McErlean
M-Sport
+15,8
Klo 19.57: Rovanperä turvallisesti maalissa 4,4 sekuntia Neuvillen pohja-aikaa hitaampana. Suomalainen johtaa kisaa 36,3 sekunnilla ennen sunnuntaita. Hyvältä näyttää, kun Tänak on vielä tehnyt eroa Evansiin – tämä on suomalaiselle arvokas apu MM-taistossa.
– Hyvä päivä. Iltapäivällä tuntuma oli vähän haastavampi. Olisi haluttanut mennä vähän kovempaakin. Huomenna on iso päivä. Tulee iso skaba, Rovanperä summasi.
Klo 19.54: Evans häviää peräti 5,6 sekuntia Tänakille ja ero kakkospaikkaaan repsahtaa 8,4 sekuntiin sunnuntaihin mentäessä.
– En todellakaan varmistellut. Jäi parannettavaa vähän joka osastolla, Evans harmitteli.
Klo 19.52: Tänak on maalissa 2,5 sekuntia Neuvillen takana, mutta on lyömässä Evansin selvästi.
– Olen tyytyväinen päivääni, joka sujui paremmin kuin perjantai. Tein kaikkeni, Tänak totesi.
Klo 19.50: Evansin vauhti ei näytä riittävän Tänakia vastaan, joten virolainen on vahvistamassa asemiaan kakkospaikalla. Tämä sopii Rovanperälle, joka käy MM-taistoa erityisesti Ogieria ja Evansia vastaan.
Klo 19.48: Katsuta sekä Fourmaux jäävät Neuvillen ykköskellotuksesta muutaman sekunnin.
Fourmaux totesi, että Neuville on löytänyt säätökokeiluilla hieman parempaa vauhtia lauantaina, mikä antaa pientä uskoa sunnuntaipisteiden suhteen.
Klo 19.42: Pajari häviää lopulta Neuvillelle 5,9 sekuntia.
– Pätkä oli ihan ok. Olisimme varmaan voineet kuitenkin olla parempia, kun hävisimme aikaa, Pajari totesi.
Klo 19.38: Pajari on avannut ek:n tasatahtia Neuvillen kanssa.
Klo 19.26: Hetki sitten saatiin myös tallipäällikkö Kankkusen vahvistus sille, että Ogier jatkaa kisaa sunnuntaina. Lisää aiheesta alla olevassa linkissä.
0:53Kankkunen vahvistaa: Ogier jatkaa rallia sunnuntaina – "Auto on ihan kympin kunnossa"
Klo 19.25: Tervetuloa takaisin seurantaan! Päivän viimeinen ek on käynnistynyt.
Klo 18.10: Merkittävä uutinen erikoiskokeiden väliin: Sebastien Ogier on kertonut, että hän pystyy hyvin todennäköisesti jatkamaan kilpailua sunnuntaina. Ranskalainen luottaa Toyota-tiiminsä korjaustöihin ja tavoittelee päätöspäivältä täyttä kymmenen pisteen pottia. Lisää uutisesta alla!
Klo 16.51: Kilpailu jatkuu klo 19.25 päivän viimeisellä ek:lla Saksan puolella. Pidetään siis pieni breikki myös seurannan puolella.
Klo 16.48: Kakkosluokan kisa on Oliver Solbergin hallinnassa. Luokan mestaruuden jo varmistanut Solberg ei aja viikonloppuna MM-pisteistä.
Klo 16.44: Ek-lähetyksen yhteydessä saatiin kuvaa myös Toyotan huoltoparkista, johon Ogierin auto on saatu siirrettyä. Saa nähdä pystyykö Toyota korjaamaan auton kisakuntoon sunnuntaiksi.
0:43Sebastien Ogierin romuttama Toyota huoltoparkkiin – isot vauriot.
Klo 16.40: Alla ek:n tulokset Rally1-kuskien osalta.
sija:
kuljettaja:
talli:
aika/ero:
1.
Takamoto Katsuta
Toyota
7:47,5
2.
Ott Tänak
Hyundai
+1,5
3.
Sami Pajari
Toyota
+2,4
4.
Thierry Neuville
Hyundai
+2,8
5.
Elfyn Evans
Toyota
+2,9
6.
Kalle Rovanperä
Toyota
+3,0
7.
Adrien Fourmaux
Hyundai
+6,2
8.
Gregoire Munster
M-Sport
+11,4
9.
Josh McErlean
M-Sport
+13,9
Klo 16.38: Rovanperä jää Katsutan pohjista 3,0 sekuntia, mutta tämä riittää suomalaiselle vallan mainiosti. Rovanperällä on täysi kontrolli kilpailusta.
– Tämä meni ihan hyvin. Yritän olla nopea kohdissa, jotka tiedän puhtaiksi. Liukkaissa paikoissa otan enemmän varman päälle, Rovanperä selvitti.
Klo 16.35: Evans jää Katsutan ajasta 2,9 sekuntia ja häviää 1,4 sekuntia Tänakille. Kaksikon ero nyt 3,3 sekuntia virolaisen eduksi. Rovanperä ei ole väliajoissa aivan kärkivauhdissa, mutta silti kelpo iskussa.
– Yritimme tehdä pieniä muutoksia autoon, mutta menimme huonompaan suuntaan, Evans selvitti.
Klo 16.32: Tänak jää Katsutasta 1,5 sekuntia. Virolaisen auto näyttää aliohjaavan todella paljon.
– Todella kovavauhtinen ja korkean pidon pätkä. Tein kaikkeni, mitä pystyin, Tänak summasi.
Klo 16.30: Tänakin ja Evansin välinen taisto on kiinnostava myös Rovanperän MM-taiston kannalta. Tänak on väliajoissa hieman britin edellä.
Klo 16.28: Pajarin aika kestää Fourmaux'n yrityksen, mutta Katsuta painelee 2,4 sekuntia suomalaista nopeammin.
– Erikoiskoe on todella pomppuinen, ja pääni tuntuu olevan vähän sekaisin siitä. Ehkä se sopii minulle, Katsuta letkautti.
Klo 16.22: Pajari alittaa Neuvillen ajan 0,4 sekunnin turvin.
– Nyt oli enemmän itseluottamusta. Pienetkin muutokset autoon voivat näköjään vaikuttaa, Pajari selvitti.
– Todella hyvä isku, asiantuntija Ketomaa kehui.
Klo 16.19: Pajari on edennyt pätkän puoliväliin vajaan sekunnin hitaammin kuin Neuville.
Klo 16.16: Neuville pitää odotetusti parempaa vauhtia väliajoissa kuin M-Sportin kuskit.
Klo 16.05: Ek käynnissä, Munster ensimmäisenä tielle.
Klo 16.02: Päivän toiseksi viimeinen ek starttaa hetken päästä.
EK12 Keply 2 (21,95 km)
sija:
kuljettaja:
talli:
aika/ero:
1.
Ott Tänak
Hyundai
11.03,6
2.
Kalle Rovanperä
Toyota
+0,8
3.
Elfyn Evans
Toyota
+3,2
4.
Thierry Neuville
Hyundai
+8,7
5.
Takamoto Katsuta
Toyota
+9,3
6.
Adrien Fourmaux
Hyundai
+12,1
7.
Gregoire Munster
M-Sport
+17,1
8.
Sami Pajari
Toyota
+22,1
9.
Josh McErlean
M-Sport
+26,1
Klo 15.59: Kakkosluokassa viidentenä ollut Grjazin pyörähtää ja hajottaa autonsa vasemman etukulma osumassa (video alla). Hänen jatkamisensa kisassa on epävarmaa.
1:03Nikolai Grjazin pyörähtää – auton etukulma rikki osumassa.
Klo 15.40: Rovanperä taipuu Tänakille niukasti. Tappiota tulee vain 0,8 sekuntia, ja vaikka mitään painetta ei ole, johtomarginaali sen kuin vain kasvaa.
– Ei ole tarvetta nosta jalkaa kaasulta. Kaikki menee hyvin. Tällaisella vaikealla pätkällä on hyvä ajaa omalla rytmillään.
Klo 15.37: Evans häviää Tänakille 3,2 sekuntia ja putoaa kokonaistilanteessa kolmanneksi 1,9 sekunnin marginaalilla. Tämä hyödyttää Rovanperääkin, kun Evansilta syödään pisteitä.
– Ihan ok veto. Ehkä pitäisi ottaa enemmän riskejä, Evans kuittaa.
Klo 15.34: Tänak ottaa kiinnityksen pohja-aikaan. Tallikaveri Neuville jää 8,7 sekuntia. Pian nähdään Evansin vastaus. Eroa tämän kaksikon välillä pätkälle lähdettäessä 1,3 sekuntia Evansin hyväksi.
– Voimansiirrosta kuuluu jotain outoa ääntä, Tänak kertoo.
Klo 15.31: Katsuta toivoo, että olisi puskenut vähän enemmän. Hän taipuu Neuvillelle 0,6 sekunnilla. Palkintokorokesijoitus on karkaamassa, kun Tänak tulee perässä sekuntitolkulla kovempaa.
Klo 15.28: Fourmaux jää Neuvillesta 3,4 sekuntia.
– Nautin vähän enemmän kuin aamulla. Auto tuntui paremmalta. Teimme myös muutoksia, jotka tuntuvat paremmilta. Samalla olen menettänyt motivaationi. Haluan vain päästä rallin loppuun.
– On sääli, että olemme hyviä joillain pätkillä ja sitten häviämme kaiken yhdellä pätkällä.
Klo 15.25: Pajari taipuu Neuvillelle 13,4 sekunnilla. Pajarilla oli autossa kiinni kaksi sadekelin rengasta. Hän oli ainoa kuljettaja, joka otti tälle lenkille sadekelin renkaita mukaan.
– Odotimme, että täällä olisi joitain todella mutaisia osuuksia ja ainakin kosteaa tietä.
Klo 15.22: Neuville lataa 8,4 sekunnin pohjat. Takana tulevista Pajari ja Fourmaux ovat jäämässä, Katsuta nipistämässä muutaman sekunnin pois.
– Pito on vähän johdonmukaisempi kuin edellisellä kerralla. Ei ole muuta sanottavaa.
Klo 15.16: Munster pätkän maalissa. Perässä tuleva tallikaveri McErlean on jäämässä muutaman sekunnin. Neuville ja Pajari puolestaan tulevat kovempaa ja varsin tasatahtia keskenään.
Klo 15.05: Sitten mennään. Munster lähtee taas ensimmäisenä pätkälle.
Klo 14.53: Tässä rengasvalinnat iltaan:
kuljettaja:
talli:
pehmeä:
kova:
sadekeli:
Kalle Rovanperä
Toyota
5
Elfyn Evans
Toyota
5
Ott Tänak
Hyundai
5
Takamoto Katsuta
Toyota
5
Adrien Fourmaux
Hyundai
5
Sami Pajari
Toyota
4
2
Thierry Neuville
Hyundai
5
Josh McErlean
M-Sport
5
Gregoire Munster
M-Sport
5
Klo 14.47: Iltavuoroon astellut MTV Uheilun asiantuntija Jari Ketomaa aloittaa räväkästi. Hän on sitä mieltä, että Ogierin olisi pitänyt ulosajossaan tuntea autossaan ollut rengasrikko, vaikka auto ei rengasrikosta varoittanutkaan.
– Ogier ihan oikeaan aikaan lähtee mutkaan kääntämään. Vasemman eturenkaan tunnistaja ei näyttänyt mitään. Kyllä kuljettaja sen tosi nopeasti huomaa, että auto ei käyttäydy niin kuin sen kuuluisi. Jos auto tuntuu huonolta, pitää löysätä vauhtia ja ottaa hiljempaa. Pääsikö Rovanperä vähän nupin sisään? Todennäköisesti pääsi. Ei kestänyt hermo löysätä yhtään, vaikka auto ei tuntunut hyvältä.
– Jos autossa on jokin vika, niin tuon tason maailmanmestarin pitäisi jarruttaa sillä kohdalla. Epäilen, että painetila johti siihen, että ei vain löysännyt vauhtia riittävästi ja tunnustellut, onko autossa kaikki kohdallaan.
Klo 14.40: Sitten alkaa olla päivän hengähdystauko vietetty. Ralli jatkuu jo hetken kuluttua, ja edessä on muutama tunti sitten Ogierin keskeytykseen johtanut, Rovanperän sanoin "supervaikea" erikoiskoe toiseen kertaan ajeetuna.
EK11 Klatovy 1 (15,57 km)
sija:
kuljettaja:
talli:
aika/ero:
1.
Takamoto Katsuta
Toyota
7.55,7
2.
Ott Tänak
Hyundai
+1,4
3.
Kalle Rovanperä
Toyota
+2,6
4.
Elfyn Evans
Toyota
+3,4
5.
Adrien Fourmaux
Hyundai
+5,3
6.
Thierry Neuville
Hyundai
+9,5
7.
Sami Pajari
Toyota
+9,5
8.
Gregoire Munster
M-Sport
+11,1
9.
Josh McErlean
M-Sport
+11,6
Klo 14.13: Rovanperä ja Pajari kävivät MTV Urheilun haastattelussa Klatovyn huoltoalueella:
0:57Sami Pajari tyytyy yhä opettelemaan: "Ei tunnu kivalta"
Klo 14.00: Tässä Tahkon analyysi Ogierin ulosajosta:
5:31Asiantuntija Riku Tahko analysoi Sebastien Ogierin keskeytyksen: "Ostetaan tuo tarina"
Klo 13.25: Ogier kertoi ulosajonsa jälkeen tehdyssä haastattelussa, että hänen vasen eturenkaansa hajosi ja tämä johti ulosajoon. Auton näyttöihin ei kuitenkaan tullut rengaspainevaroitusta normaaliin tapaan.
MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko on hidastukset katsottuaan taipuvainen ostamaan Ogierin kertomuksen.
– Kun tuota sillä silmällä katsoo, niin voidaan ostaa tuota tarinaa, koska niin pitkään on ratti käännettynä oikealle ja mitään ei tapahdu. Jotain outoa siinä on. Joko se on siinä liman päällä, tai sitten se on rengasrikko. Luotetaan moninkertaisen maailmanmestarin analyysiin.
Klo 13.08: Rovanperä nostaa jalkaa kaasulta. Hän jää Katsutan pohjista 2,6 sekuntia, mutta johtomarginaali kasvaa 39,2 sekuntiin. Tästä on hyvä lähteä huoltamaan autoa ja itseä.
– Muut ajoivat tämän pätkän viime vuonna. En ottanut riskejä. Sääli Sebin kannalta. Toivottaasti he molemmat ovat kunnossa, sillä se näytti kovalta tärskyltä. Nyt täytyy vain keskittyä pitämään hyvää rytmiä.
Klo 13.05: Evans taipuu Tänakille 2,0 sekuntia, ja kokonaistilanteessa virolainen nousee 1,3 sekunnin päähän. Tässä ajetaan kahdesta tärkeästä MM-pisteestä. Evansin mukaan Ogierin keskeytys ei vaikuta hänen tekemiseensä.
– Se ei muuta mitään. Jatketaan etenpäin. Olo autossa ei ole vieläkään kovin luottavainen.
Klo 13.02: Tänak jää Katsutasta 1,4 sekuntia, mutta Evans on väliajoissa perässä.
– Tuntui ihan yhtä hyvältä kuin kaikki muutkin pätkät. Meidän tasollamme tämä oli hyvä veto.
Klo 12.59: Katsuta alittaa Fourmaux'n noteerauksen 5,3 sekunnilla, ja hän on myös Tänakia nopeampi.
Klo 12.56: Fourmaux ottaa 4,2 sekunnilla kiinnityksen pohja-aikaan, mutta se ei tule kovin kauaa kestämään. Katsuta ja Tänak tulevat perässä kovempaa.
– Tiedämme, mistä kiikastaa. Emme voi tehdä näissä olosuhteissa enempää.
Klo 12.53: Neuville alittaa Munsterin ajan 1,6 sekunnilla, ja Pajari tulee perässä täsmälleen samaa vauhtia.
– Yllättävän vaikeaa. Jotenkin todella liukasta. Yritin ajaa sitoutuneesti, mutta muutam paikka alkoi mennä liian leveäksi. Ei tullut kovin puhtaasti.
Klo 12.46: Munster ja McErlean ensimmäisinä pätkän maalissa. Munster tällä kertaa 0,5 sekuntia nopeampi.
Klo 12.35: Sitten mennään taas. Seuraava pätkä käyntiin.
Klo 12.20: Olihan melkoinen svingi, kun ensin luultiin Rovanperän keskeyttäneen, ja vain minuutteja myöhemmin kuviin saadaan Ogierin ojassa lojuva auto. Ogier oli toiseksi viimeisessä väliajassa 0,4 sekuntia Rovanperää edellä...
Klo 12.17: Tässä Ogierin ulosajo videomuodossa:
1:38Iso käänne mestaruustaisteluun! Sebastien Ogier ajaa ulos
Klo 12.13: Ogier painuu oikealle kaartavassa mutkassa ojaan, ja auto pysähtyy lopulta keula edellä puuhun. Ogier vaikuttaa olevan todella turhautunut.
– Tämä ei voi olla totta! Ogier huutaa.
Kyseessä on Ogierin ensimmäinen keskeytys tälle kaudelle.
Klo 12.12: DRAAMAA! OGIER OJASSA!
Klo 12.10: Rovanperä piirtää 6,4 sekunnin pohjat tässä kohtaa. Ogier 17,5 kilometrissä muutaman kymmenyksen edellä.
– En ollut riittävästi rajoilla. Olin liian varovainen. Olosuhde on supervaikea. En ole tyytyväinen, mutta olemme tässä. Se on positiivista.
Klo 12.08: Korjaus! Rovanperän auto liikkuu! Hänelle saadaan ensimmäinen väliaika vasta 17,5 kilometrissä. Kaikki siis hyvin!
Klo 12.07: Evans alittaa Tänakin ajan 2,3 sekunnilla ja repii eron 3,3 sekuntiin heidän välillään. Rovanperän auto yhä paikallaan GPS-kartassa, ja hänelle ei ole kirjattu ainuttakaan väliaikaa. Kyllä tämä nyt keskeytykseltä haisee.
Klo 12.06: Rovanperän auto ei liiku GPS-kartassa.... Kaksi ensimmäistä splitiä puuttuu...
Klo 12.04: Tänak tulee 9,8 sekuntia kovempaa kuin Katsuta. Sillälailla. Ero kaksikon välillä kasvaa nyt 15,6 sekuntiin.
Klo 12.01: Katsuta runttaa 2,0 sekunnilla Neuvillen ajan alle. Tänak ja Evans tulevat perässä vielä kovempaa. Taistelu kolmossijasta käy kuumana. Katsuta ei meinaa millään uskoa olevansa tässä kohtaa nopein.
– Oli todella vaikea tietää, missä on liukasta ja missä ei. Jos aika on hyvä, sitten kaikki on kunnossa.
Klo 11.59: Fourmaux jää Neuvillesta 11,2 sekuntia ja samalla ristirengastuksella ajavasta Pajarista 0,3 sekuntia.
– Ei luottoa pitoon tai renkaaseen. Joissain kohdissa slicksissä oli jopa enemmän pitoa kuin sadekelin renkaassa. On helppoa tehdä virhe.
Klo 11.56: Ristirengastuksella ajava Pajari häviää Neuvillelle 10,9 sekuntia. Ero kasvaa tasaisesti pätkän edetessä. Katsuta ja Tänak tulevat perässä Neuvillea kovempaa.
– Muutama tilanne oli, ja sitten luotto on mennyttä. Ei hirveästi naurata ajaa tuolla, mutta pakko vain ottaa kaikki kokemus näistä olosuhteista ja kehittyä.
Klo 11.53: Neuville lataa 17.9 sekunnin pohjat. Hänkin on osunut paaliin, sillä auton etukulman katteet repsottavat. Torstainahan Evans sai viiden sekunnin aikasakon paaliosumasta; saa nähdä, miten tämän pätkän osalta toimitaan...
– Ei sitoutumista, ei tunnetta. Pelkkää pelkoa. En nauttinut yhtään, mutta olemme tässä. Sadekelin renkaat auttoivat ehkä hieman, Neuville sanoo.
Klo 11.50: McErlean lyö Munsterin kuivan kelin renkailla 1,6 sekunnin erolla, mutta perässä kolmella sadekelin renkaalla tuleva Neuville on tekemässä hurjaa pohja-aikaa.
Klo 11.47: Munster selvittää pätkän läpi. Hänen mukaansa erikoiskokeen keskivaiheilla tuleva sade ei vaikuta ajamiseen niin paljon kuin se sade, joka on aiemmin kastellut tien.
Klo 11.43: McErlean on ainoa kuljettaja, jolla ei ole ainuttakaan vesikelin rengasta. Hänen perässään Neuville puolestaan on ainoa, jolla on kolme vesikelin rengasta. Tv-grafiikoista käy ilmi, että Neuville on kiinnittänyt ne kaikki autoonsa tälle pätkälle.
Klo 11.39: Munster lähtee ristirengastuksella matkaan, ja hän pyörähtääkin jo ensimmäisillä kilometreillä. Tie on sateiden jäljiltä märkä, mutta mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kärkikaksikko Rovanperä–Ogier lähtee liikkeelle vasta lähes puoli tuntia myöhemmin kuin Munster.
Klo 11.35: Sadan kilometrin siirtymä on ajeltu, ja nyt lähtee pätkä käyntiin. Munster ensimmäisenä liikkeelle.
Klo 11.13: Sitten aletaan kääntää katseet päivän ennakkoon mielenkiintoisimmalle erikoiskokeelle. Säätiedot ovat kertoneet vesisateesta, ja tiestö Tšekissä on jo lähtökohtaisestikin vaativampaa kuin Saksassa. Tällä pätkällä voi taas sattua ja tapahtua.
EK9 Made in FRG 1 (14,30 km)
sija:
kuljettaja:
talli:
aika/ero:
1.
Kalle Rovanperä
Toyota
7.17,1
2.
Ott Tänak
Hyundai
+0,8
3.
Sebastien Ogier
Toyota
+1,3
4.
Adrien Fourmaux
Hyundai
+3,0
5.
Elfyn Evans
Toyota
+3,1
=
Sami Pajari
Toyota
+3,1
7.
Takamoto Katsuta
Toyota
+3,5
8.
Thierry Neuville
Hyundai
+5,0
9.
Josh McErlean
M-Sport
+9,7
xx.
Gregoire Munster
M-Sport
+23,6
Klo 9.49: Rovanperä nousee kisan kärkeen! Ogier taipuu 1,3 sekunnilla, eli Rovanperän johtomarginaali on 0,7 sekuntia.
– Ei tuntunut niin hyvältä. Joissain paikoissa oli enemmän likaa kuin odotimme. Tiukkaa on edelleen.
Klo 9.46: Rovanperä painaa 0,8 sekunnin pohjat ja ottaa kiinnityksen kisan viidenteen pohja-aikaansa. Väliaikojen perusteella hän on nousemassa kisan kärkeen, sillä Ogier on väliajassa 1,3 sekunnin päässä.
– Tämä on erilainen päivä, kun lähdemme taaempaa. On enemmän likaa ja vaikeita paikkoja. Seuraava pätkä tulee olemaan vaikea. Säälläkin on oma vaikutuksensa.
Klo 9.43: Evans jää Tänakista 2,3 sekuntia. Tänak siis nousee jo sekunnin päähän Evansin nimissä olevasta kolmossijasta. Evansin aika on kymmenykselleen sama kuin Pajarilla.
– Ihan ok, mutta ei mitään erityistä. Joissain paikoissa olisi pitänyt pystyä pitämään enemmän vauhtia yllä.
Klo 9.41: Lisätieto seuraavalta erikoiskokeelta: Tšekissä sataa! Neuvillen toive siis toteutuu. Tämä tietää erittäin mielenkiintoisia aikoja tuohon noin parin tunnin päähän.
Klo 9.40: Tänak lyö Fourmaux'n 2,2 sekunnilla. Katsutaan eroa tulee 2,7 sekuntia, ja japanilainen putoaa kokonaistilanteessa nyt 5,6 sekunnin päähän virolaisesta. Väliaikojen perusteella myöskään Evans ei pysty vastaamaan Tänakille.
– Mahtava veto, mutta tämä oli päivän helppo osuus, Tänak sanoo.
Klo 9.37: Nyt ei enää aika parane. Katsuta jää Fourmaux'sta 0,5 sekuntia. Myös Katsuta valittaa, että tielle on noussut monissa paikoissa paljon likaa.
Klo 9.34: Fourmaux kiri viimeisessä väliajassa kymmenyksellä Pajarin edelle, ja ero on sama myös maalissa.
– Olin yllättynyt edellä ajavien linjoista. Ajoin itse aika puhtaasti. Katsotaan, mitä seuraavalla pätkällä tapahtuu sateen kanssa.
Klo 9.31: Pajari nipistää 1,9 sekuntia Neuvillen ajasta pois. Hänen perässään Fourmaux ja Katsuta väliajoissa perässä.
– Ihan ok. Aika paljon kiiltäviä paikkoja, joissa asfaltti ei pure niin hyvin. Olin aika paljon sivuluisussa. Se ei ehkä ole paras mahdollinen tapa. Driftauskisat ovat toisaalla.
Klo 9.28: Neuville lataa tauluun 4,7 sekunnin pohjat. Pajari tulee väliajoissa 0,6 sekuntia belgialaista kovempaa. MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko uumoilee, että Neuvillen taktiikka on pedattu lenkin keskimmäiselle, yli 20 kilometrin pätkälle Tšekissä, sillä Neuvillella on ainoana mukana kolme pehmeää ja kolme sadekelin rengasta. Tällä pätkällä Neuville oli laittanut yhden sadekelin renkaan oikealle taakse.
– Ei tuntunut kovin hyvältä täällä, mutta meidän tilanteessamme ja sateen lähestyessä täytyy ottaa riski. Katsotaan, mitä seuraavalla tapahtuu. Toivotaan lisää vettä, mitä ikinä se tuokaan mukanaan, Neuville itse sanoo.
Klo 9.25: McErlean maalissa 13,9 sekuntia Munsteria nopeammin.
Klo 9.22: Munster maalissa. Hän oli ennen spinnausta pari sekuntia tallikaveriaan McErleania edellä, mutta sittemmin ero kääntyy yli kymmenellä sekunnilla irlantilaisen hyväksi. Neuville ensimmäisissä väliajoissa tämän kolmikon nopein.
Klo 9.20: Munster hyökkää erään nypyn yli turhan ahnaasti ja spinnaa kovasta vauhdista. Hänen onnekseen tilanne sattui peltoaukealla, jossa oli tilaa.
Klo 9.15: Päivä käyntiin. Munster ensimmäisenä liikkeelle.
Klo 9.05: Rengasvalintoja... Yhtä vaille kaikki pääluokan kuskit ovat pakanneet matkaan sadekelin renkaita.
kuljettaja:
talli:
pehmeä:
kova:
sadekeli:
Sebastien Ogier
Toyota
4
2
Kalle Rovanperä
Toyota
4
2
Elfyn Evans
Toyota
4
2
Ott Tänak
Hyundai
4
2
Takamoto Katsuta
Toyota
4
2
Adrien Fourmaux
Hyundai
4
2
Sami Pajari
Toyota
4
2
Thierry Neuville
Hyundai
3
3
Josh McErlean
M-Sport
5
Gregoire Munster
M-Sport
4
2
Klo 8.50: Hyvää huomenta! Tervetuloa mukaan seuraamaan toisen täyden ajopäivän tapahtumia. Päivään lähdeään kerrassaan herkullisista asetelmista, sillä Ogier–Rovanperä-kärkikaksikon ero on vain 0,6 sekuntia ranskalaistähden hyväksi.
Mestaruustaistelun kannalta pelissä ovat isot asiat. Ogier johtaa Rovanperää tällä hetkellä 21 pisteellä, ja mikäli hän pystyy pitämään suomalaisen takanaan, ero kasvaisi näillä sijoituksilla ennen sunnuntaipisteitä 29:ään. Mikäli taas Rovanperä onnistuisi nousemaan Ogierin edelle, ero kutistuisi ennen sunnuntaipisteitä 13:een.
Merkillepantavaa on, että tänään Ogierilla ja Rovanperällä on pääluokasta kaikkein huonoimmat lähtöpaikat yhdeksäntenä ja kymmenentenä kuljettajana. Tie on siis eilistä likaisempi – ja liukkaampi.