Nuoret eivät innostu ostamaan kotimaisia tuotteita

Nuoret suhtautuvat välinpitämättömästi tuotteen alkuperään, vaikka kotimaahan suhtaudutaan myönteisesti.

Suomalaiset nuoret suhtautuvat myönteisesti kotimaahansa, mutta asenne ei näy heidän kulutuskäyttäytymisessään.

Suomalaisen Työn Liiton tuoreen selvityksen mukaan tuotteen kotimainen alkuperä ei ole nuorille yhtä tärkeä ostoperuste kuin muille ikäryhmille. Tiedot perustuvat Opetusministeriön Nuorisobarometri 2005 -tutkimuksen aineistoon.

Toki nuoristakin löytyy myös kotimaisen kannattajia: yli puolet ympäristötietoisista nuorista arvostaa tuotteiden suomalaista alkuperää.

Ympäristötietoisiksi itsensä Nuorisobarometrissa määrittelevistä 15-29-vuotiaista noin 53 prosenttia sanoo kotimaisuuden vaikuttavan ostopäätökseen melko tai erittäin paljon.

Tuloilla vaikutusta ostopäätöksiin

Myös harkitseviksi ostajiksi itseään luonnehtivat nostavat suomalaisuuden tärkeäksi ostoperusteeksi: noin 40 prosenttia heistä arvioi sen vaikuttavan ostopäätökseen melko paljon tai erittäin paljon.

Myös tulojen lähde vaikuttaa asenteisiin erittäin selvästi. Kun taskurahoilla elävistä vain vähän reilu viidennes sanoo kotimaisuuden vaikuttavan ostopäätökseen suurissa hankinnoissa melko tai erittäin paljon, on oman yrityksen tuotoilla elävistä tätä mieltä peräti 62 prosenttia.

- Yrittäjyys herättää ilmeisesti huomaamaan kuluttajien ostopäätösten merkityksen niin kansantalouden kuin yksityisen yrityksenkin kannalta, arvioi tutkimuspäällikkö Sami Tuurna Suomalaisen Työn Liitosta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat