Suuri kulutusjuhla Black Friday saapuu – ainakin nämä suomalaiset yritykset jättävät tarjouskisan väliin: "Emme halua tukea kansallista joukkopsykoosia"

Muistatko kuka toi Black Fridayn Suomeen? Tapasimme kaikkien tunteman inkoolaismiehen 6:28
Muistatko, kuka toi Black Fridayn Suomeen? Katso video!

Suosittua aleshoppailupäivä Black Fridaytä vietetään tänä vuonna perjantaina 26.11. Osa yrityksistä ei halua osallistua Black Fridayn kaltaisiin alennusmyynteihin ja osa suorastaan kampanjoi sitä vastaan.

Black Friday -ostospäivää vietetään vuonna 2021 perjantaina 26. marraskuuta. Vaikka Black Friday -ostospäivää vietetään perjantaina, alennukset ovat alkaneet monissa kaupoissa jo tämän viikon maanantaina tai jopa aiemmin. Black Week -nimitystä käytetäänkin koko tästä alennusviikosta, jota seuraava maanantai, vuonna 2021 siis 29.11., on sekin tarjouspäivä, nimeltään Cyber Monday.

Suomessa esimerkiksi vaatemerkki Makia, retkeilytarvikemyymälä Partioaitta sekä armeijan, ulkoilun ja retkeilyn erikoisliike Varusteleka eivät järjestä Black Fridayn aikaan alennusmyyntejä.

Tärkeimmiksi syiksi Black Fridayn väliin jättämiselle yritysten johtajat kertovat ylikuluttamisen välttämisen sekä eettiset kysymykset.

Aihe on yritysten kannalta kuin kaksiteräinen miekka, koska samaan aikaan myynnin edistäminen on liiketoiminnan edellytys. Näin ei kuitenkaan haluta enää toimia hinnalla millä hyvänsä.

Tiesitkö? Black Friday -tarjouksia juhlitaan aina marraskuun neljäntenä perjantaina, vuonna 2022 Black Friday onkin siis perjantaina 25.11.

– Päätimme vuonna 2016, että emme osallistu Black Fridayn lisäksi mihinkään muihinkaan alennusmyynteihin oman myymälämme ja verkkokaupan osalta, kertoo Makian toimitusjohtaja Totti Nyberg.

– Meidän mielestämme kaikkein epäekologisinta on heittää halpoja tuotteita ihmisille, koska silloin kuluttaminen nousee entistä korkeammalle, vaikkei ehkä tarve olisikaan, lisää Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth.

– Varusteleka ei halua tukea tällaista kansallista "joukkopsykoosia" ja keinotekoisia, kaupallisia alennusmyyntejä. Black Fridaytä lietsotaan FOMOilmiöllä (fear of missing out), emmekä halua olla mukana siinä, sanoo Varustelekan toimitusjohtaja Jari Laine.

Kauppa kiinni, hinnanylennyksiä ja extralahjoituksia luonnolle

Vuonna 2017 Makia pisti Black Fridayn ajaksi liikkeensä ja verkkokaupansa kiinni.

Nyberg pyytää kuluttajia miettimään, onko tuotteelle aito tarve ja kysymään itseltään, ostaako sen vain halvan hinnan vuoksi.

– Black Friday on kulutusjuhla, joka on lähtenyt Suomessa laukalle. Pelkään, että jatkuvat alennusmyynnit synnyttävät oravanpyörän, joka ennemminkin vahingoittaa alaa, Nyberg toteaa.

Lue kaikki Black Friday -uutiset täältä!

Makialla on pieniä jälleenmyyjiä ympäri maailmaa, ja heille Black Friday aiheuttaa Nybergin mukaan lähinnä hallaa.

– Pienyrittäjällä voi olla muutenkin vaikeuksia pitää putiikkia pystyssä huonojen katteiden vuoksi. Kun isot ketjut alkavat puskea pitkiä alennusmyyntejä, kaikki myynti siirtyy verkkokauppoihin.

Partioaitta lahjoittaa normaalisti yhden prosentin klubilaisten ostosten myynnistä erilaisille luontoon liittyville voittoa tavoittelemattomille järjestöille. Black Fridayn ”tarjouksena” Partioaitta nostaa lahjoitusprosentin viiteen.

– Tänä vuonna tulemme jakamaan 150 000 euroa lahjoituksia. Tällä hetkellä on menossa klubilaisten äänestys, jossa he päättävät ensi vuoden lahjoituskohteet, Ehrnrooth sanoo.

Tempauksella ei Ehrnroothin mukaan ole ollut juuri vaikutusta myyntiin, koska sitä ei mainosteta.

– Se on ennemminkin mukava yllätys klubilaisen saapuessa ostoksille.

Menneinä vuosina Varusteleka on tehnyt kampanjoita Black Fridaytä vastaan. Tälle vuodelle suunnitelmia ei jutun kirjoitushetkellä oltu vielä tehty, koska Laine kokee myös toistuvien ja suunniteltujen antikampanjoiden tukevan Black Fridaytä.

– Aiempina vuosina olemme nostaneet joidenkin tuotteiden hintoja, laittaneet pelkkiä mustia tuotteita esille ja tehneet nettisivuistamme mustat. Haluamme herätellä ihmisiä miettimään, onko tällainen kaupallinen ”juhlapäivä” järkevä, Laine sanoo.

Palautetta sekä puolesta että vastaan

Kaikkien kolmen yrityksen toimitusjohtajat ovat saaneet sekä hyvää että huonoa palautetta Black Friday -alennusten puuttumisesta.

– Osa ihmisistä on sanonut, että on ihanaa, ettette ole tässä mukana. Toki liikkeissämme tulee myös jonkin verran ihmettelyä, miksei meillä ole alennuksia. Myyjämme tekevät hyvää työtä ja kertovat hienolla tavalla, miksi näin toimimme, Ehrnrooth kertoo.

Osa Makian jälleenmyyjistä myy merkin tuotteita alennusmyynneissä, vaikka Nybergin mukaan he eivät sitä suosittele.

– Tähän emme tietenkään voi vaikuttaa. Kiitosta saamme lähinnä jälleenmyyjiltä, jotka eivät myöskään osallistu Black Fridayhin. Julkaisemme vuoden tärkeimmät mallistot Black Fridayn ympärillä normaalilla hinnalla, joka voi jonkun mielestä olla tyhmää.

– Kanta-asiakkailta tulee kiitosta, ettei lähdetä mukaan tähän kaupalliseen "sekoiluun". Totta kai joillain ihmisillä on odotuksia, että liikkeessä on alennuksia, koska muillakin on, Laine sanoo.

Sekä Nyberg että Laine toteavat, että jos tuotteen löytää hyvään hintaan, sen ostamisessa ei ole mitään pahaa. Laine kuitenkin muistuttaa, että voimakkaat alennuskampanjat eivät ole hyväntahtoisia rahan poisheittämistä yrityksiltä.

– Haluamme pois ilmiöstä, jossa hinta on ainoa myyntikeino liikkeelle. Tasaiset hinnat takaavat myös asiakkaalle reilun hinnan, Laine lisää.

Katso MTV Uutiset Live: Näin Black Friday sujui viime vuonna koronarajoitusten puitteissa.


Lue myös:

    Uusimmat