Vältä pettymykset Black Friday -huumassa: "Kannattaa katsoa tuotteen lopullista hintaa"

Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa 2:15
Mitä asioita kannattaa muistaa verkkokaupassa asioidessaan?

Maltti on valttia myös Black Friday -ostospäivänä.

Vaikka varsinaista Black Friday -ostospäivää vietetään 26. marraskuuta, eli perjantaina, alennukset alkavat monissa kaupoissa jo saman viikon maanantaina. Black Week -nimitystä käytetäänkin koko tästä alennusviikosta eli ajankohdasta 22.–28.11.

Tiesitkö? Black Friday on aina marraskuun neljäs perjantai, vuonna 2022 Black Friday onkin siis perjantaina 25.11.

Black Weekia seuraava maanantai, vuonna 2021 siis 29.11., on sekin tarjouspäivä, nimeltään Cyber Monday.

Black Fridayn kaltainen alehulina voi saada kuluttajan innostumaan verkkokauppaostoksia tehdessä. Hintaopas ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki kertovat, mitä kuluttajan kannattaa pitää mielessä, jotta ei tulisi huijatuksi tai pettyneeksi verkko-ostoksilla.

Hintaoppaan neljä vinkkiä Black Friday -tarjouksiin

Hintavertailupalvelu Hintaopas muistuttaa sivuillaan, että tuotteiden ja tilausten kanssa kannattaa olla tarkkana.

1. Olethan ostamassa oikeaa tuotetta!

Markkinoilla voi olla myynnissä todella samankaltaisia ja samanlaisilta näyttäviä tuotteita. Tuotekuvaukset saattavat joskus mennä kuluttajalta yli hilseen. Niinpä kannattaakin ennen tilausten tekemistä tarkistaa useampaan otteeseen, että olet tilaamassa juuri haluamaasi tuotetta. Katso siis koko tuotenimi, tuotenumero (jos sellainen löytyy), väri, koko ja muut mahdolliset muuttujat vielä kerran ennen tilaus-napin painamista. 

2. Kiinnitä huomiota kaupan tietoihin

Ennen verkkokaupasta tilaamista kannattaa hieman tutkailla, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on verkkokaupan kanssa asioinnista. Arvosteluja kannattaa siis käydä silmäilemässä.

Tarkista myös, että kaupalla on voimassa oleva puhelinnumero sekä osoite, jotta voit tarvittaessa yritykseen ottaa yhteyttä. 

3. Miten pitkä toimitusaika kaupalla on?

Jos sinulla on kiire saada tuote, kannattaa tarkistaa, miten nopeasti kauppa lupaa toimittaa tilauksen. Kauppa saattaa ilmoittaa vain sen ajan, joka heiltä kestää laittaa tilaus eteenpäin sen sijaan, että kertoisivat kokonaistoimitusajan. 

4. EU:n sisältä tilatessa 14 peruuttamis-/palautusoikeus 

Kun tilaat jotain verkkokaupasta EU:n sisällä, on tuotteella 14 päivän peruuttamis-/palautumisoikeus. Se tarkoittaa, että kuluttajalla on oikeus lähettää tilaamansa tuote takaisin ja saada rahansa takaisin. Hintaopas muistuttaa kuitenkin, ettei peruuttamis-/palautusoikeus ole voimassa, mikäli rikot tuotteen sinetin tai jos olet tilannut erikoisvalmistettuja tuotteita, kuten vaikkapa t-paidan omalla painatuksella. 

Hintaopas kehottaa tarkistamaan myös sen, että kenen vastuulla on maksaa palautuksesta mahdollisesti aiheutuvat toimitus- ja postikulut. Mikäli asiaa ei erikseen kerrota, kuluttaja maksaa ne itse. 

KKV:n vinkit Black Fridayn tarjousostoksille 

Myös KKV:n erityisasiantuntija Saija Kivimäellä on antaa eräitä vinkkejä, joiden avulla voi välttyä pettymyksiltä tai huijauksilta Black Friday -tarjoushuumassa. 

1. Tutki, onko tuote oikeasti edullinen

Ostit tuotteen sitten netistä tai myymälästä, hintojen vertailu ja seurailu ennen Black Friday -viikon alkua kannattaa aina. Vertaile hintoja eri sivustoilla, joilla tuotetta tarjotaan. 

– Tarjouskampanjoissa jujuna ovat aina suuret alennusprosentit, joilla tuotteita markkinoidaan. Kuluttajan on hyvä muistaa, että tuntuvakaan alennusprosessi ei välttämättä vielä tarkoita sitä, että yksittäinen tuote olisi erityisen edullinen, Kivimäki kertoo MTV Uutisille.

– Kannattaa katsoa tuotteen lopullista hintaa ja tehdä valinta sen eikä alennusprosentin perusteella.

2. Tullimaksut saattavat tulla yllätyksenä

Tullimaksut muuttuivat heinäkuussa niin, että kaikista EU:n ulkopuolelta saapuvista tavaroista on maksettava arvonlisävero ja ne on tullattava. Black Friday -tarjouksia metsästävän kuluttajan kannattaakin tarkistaa, missä verkkokauppa sijaitsee tai mistä verkkokauppa toimittaa tavaran. Yleensä verkkokaupan osoitteesta ja tavaran lähetyspaikasta kerrotaan sopimusehdoissa.

– Kotimaiselta vaikuttavan verkkokaupan tuotteet voivat tulla esimerkiksi Kiinasta, jolloin maksettavaksi tulevat aika tuntuvatkin tullimaksut. Samoin myös kotimaiset verkkokaupat saattavat toimittaa tavaraa muualta kuin Suomesta, Kivimäki kertoo. 

Joissain verkkokaupoissa on käytössä drop shipping, suoratoimitus: tällöin myyjä ei toimita tavaraa omasta varastosta vaan ostaa sen toiselta toimittajalta, joka lähettää tuotteen asiakkaalle. Tuotteen myyvä verkkokauppa voi olla kotimainen, vaikuttaa kotimaiselta tai EU-maassa toimivalta, mutta tavara tuleekin EU:n ulkopuolelta.

– Drop shipping -tuotteilla on tyypillisesti usein pidempi toimitusaika kuin tilattaessa niistä verkkokaupoista, jotka eivät suoratoimitusta käytä. Kannattaa aina tarkistaa toimitusaika. Toimitusaika pitää kertoa verkkokaupan sopimusehdoissa, Kivimäki vinkkaa. 

3. Tarkista nettikaupan luotettavuus

Kivimäki muistuttaa, että netissä kuluttaja voi törmätä huijareihin, jotka ovat päivä päivältä ammattitaitoisempia. Valitse siis huolella verkkokauppa, jonka kanssa asioit. 

Epäluotettavuudesta voivat kertoa esimerkiksi seuraavat asiat: 

  • Verkkokauppa ei kerro selkeästi kaikkia yhteystietojaan: yrityksen nimeä, maaosoitetta, sähköpostia, puhelinnumeroa, mahdollisesti jotain yritysnumeroa
  • Sivuilla tarjotun sähköpostin päätteenä on jokin maksuton sähköpostipalvelu, kuten GMAIL
  • Jos yhteystietoja ei edes ole, vaan sivuilla on saatavana vain jokin yhteydenottolomake
  • Alennusprosentit vaikuttavat liian suurilta ollakseen totta tai kaikki tuotteet on alennuksessa
  • Huijarisivustoilla ei kerrota, miten kauan tarjous on voimassa

Kannattaa etsiä netistä tietoa yrityksestä ja siitä, millaisia kokemuksia muilla on sen kanssa ollut. 

4. Varo kalasteluviestejä

Huijarit voivat lähettää myös kalasteluviestejä sähköpostiin pankki-, maksu- tai henkilötietoja havitellen. Kannattaakin olla varuillaan, jos sähköpostiviestissä pyydetään henkilötietoja etkä oikein tiedä, kuka on viestin lähettäjä tai jos viesti on muuten arveluttava.

– Sellaisia varmasti esiintyy taas tänäkin vuonna. 

5. Maksa luottokortilla

Netistä tilatessa turvallisin tapa on maksaa luottokortilla. Jos tavaraa ei tulisikaan, kuluttaja voi vaatia luottokorttiyhtiöltä rahojaan takaisin.  

6. Mieti kaksi kertaa!

Kivimäki muistuttaa, että Black Fridayn lyhyiden tarjousaikojen ja tuntuvien alennusten tavoite on saada kuluttaja toimimaan nopeasti. Niinpä kannattaakin muistaa harkita hetki ennen tilauksen tai ostoksen tekemistä.  

– Sitten ei kiirehtimisen takia tule tehtyä erehdystä. 

Osittainen lähde: Hintaopas

Lue myös:

    Uusimmat