Pidä tämä tärkeä asia mielessä marraskuun aleryöpytyksessä – "Keksitään uusia sanontoja, juttuja ja nimiä"

Kuinka tuttu Single's Day on suomalaisille? 1:34
Katso video: Kuinka tuttu Singles' Day on suomalaisille? Viiden jälkeen kysyi myyjältä ja kuluttajilta.

Marraskuuhun mahtuu suuria ostospäiviä ja -viikkoja. Viiden jälkeen -ohjelmassa keskusteltiin siitä, mikä merkitys Singles' Day - ja Black Friday -kampanjoilla on suomalaisille mutta myös luonnonvarojen ylikulutukselle.

Eilen 11.11. vietettiin yhtä maailman suurimmista ostospäivistä. Kiinasta lähtöisin oleva Singles' Day ei kuitenkaan ole vielä voimalla rantautunut Suomeen tai Eurooppaan toisin kuin niin ikään marraskuussa vietettävä Black Friday

– Se on yksi kampanjapäivä muiden joukossa ja tähän marraskuuhun niitä alkaa tulla oikein urakalla, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja luonnehti Sinkkujen päivän merkitystä suomalaisille Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Black Friday näkyy hänen mukaansa erityisesti urheilu- ja kuluttajaelektroniikkakaupassa. Näillä aloilla se on vienyt joulukuun myyntiä marraskuun puolelle. Joulumyynnin lisäksi on venytetty varsinaista Yhdysvalloista rantautunutta kampanjapäivää. Suomessakin aletuotteita markkinoidaan yksittäisen perjantain sijaan kokonainen viikko. Black Weekin jälkeen koittaa vielä Cyber Monday, joka on aina Black Friday -viikonlopun jälkeisenä maanantaina. Vuonna 2021 Cyber Monday on 29. marraskuuta.

– Kaupan pitää kilpailla ja sitten taas keksitään jotain uusia sanontoja, uusia juttuja ja uusia nimiä, Kurjenoja sanoi.

Ylikulutus on todellinen ongelma

Samalla kun kuluttajien shoppailuintoa kasvattavia kampanjapäiviä lisätään, maailman luonnonvarat hupenevat. Kauppojen kilpaillessa tarjouksista päättäjät vääntävät Glasgow'ssa kättä ilmastokriisiä hillitsevistä toimista.

Ylikulutus eli planeetan kantokyvyn ylittävä kulutus on todellinen ongelma. Kansainvälinen ympäristöjärjestö WWF kertoo, että mikäli kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset, tarvitsisimme yli kolme maapalloa. Ovatko ylikultuusta entisestään ruokkivat kampanjat siis todella aiheellisia?

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

– Mun mielestä meidän täytyy olla sieltä ihan valmistuksesta kuluttamiseen asti huolissaan, että miten resurssit riittävät ja miten raaka-aineita voidaan käyttää uudestaan. Mutta sitten taas toisaalta aina on kansainvälistä kilpailua, ja jos me ei vastata siihen, niin me menetetään se myynti, Kurjensuo vastasi kysymykseen.

Yksittäinen ihminen voi tehdä osansa ostamalla kestäviä ja kierrätettäviä tuotteita, joita oikeasti tarvitsee. Aina tarvitsemaansa tavaraa ei tarvitse ostaa vaan sen voi vuokrata tai lainata. Rikkinäisen tavaran tai vaatteen korjaaminen uuden ostamisen sijaan säästää sekin luonnonvaroja tuleville sukupolville.

Sinkkujen päivää vietetään kaikkialla, mutta kuinka tarpeellinen se on ylikulutuksen aikana? 8:25
Miten komponenttipula näkyy ostoskampanjoissa ja joulukaupassa? Katso koko haastattelu videolta.

Lue myös:

    Uusimmat