Nopeus valttia Lahden moottoritiehankkeessa

Lahden moottoritien yksityisrahoituksen selkein hyöty oli sen nopea toteutus. Hanke toteutui selvästi nopeammin kuin perinteisellä budjettirahoitusmallilla olisi käynyt.

Moottoritie

Valtiontalouden tarkastusvirasto arvioi tuoreessa selvityksessään, että muuten hankkeen kannattavuutta on vielä liian aikaista arvioida. Kaikkien hyötyjen ja haittojen rahalliset arvot eivät ole vielä tiedossa.
Järvenpää-Lahti -moottoritie on toistaiseksi ainoa ns. jälkirahoitusmallilla toteutettu hanke. Tien suunnittelu, rakentaminen, ylläpito ja rahoitus annettiin yksityisen Nelostie-yhtiön hoidettavaksi, ja valtio maksaa jälkikäteen korvauksen yhtiön tienpitopalvelusta.

Julkisuudessa hanketta on pidetty varsin onnistuneena, mutta tarkastusviraston mielestä sen kannattavuutta perinteiseen budjettirahoitukseen verrattuna ei vielä voi pitää selvänä tai yksiselitteisenä. Virasto pitää mm. hankkeen alkuvaiheessa tehtyjä alustavia kannattavuusselvityksiä eräiltä osin puutteellisina. Mm. jälkirahoitusmallin vaikutuksia valtion kokonaistalouteen olisi viraston mielestä pitänyt selvittää perusteellisemmin.
Koska tie valmistui ennakoitua aikaisemmin, valtion yhtiölle maksama korvaus kasvaa noin 50 miljoonalla markalla. Vuoteen 2012 kestävänä sopimusaikana maksettavien palvelumaksujen tarkkaa määrää on kuitenkin vaikea ennakolta laskea, koska ne riippuvat liikenteen määrästä. Viraston mielestä jälkirahoitusmallin ja perinteisen budjettirahoitusmallin etuja voitaisiin yhdistää mallilla, jossa valtio hankkisi omissa nimissää niin suuren rahoituksen, että hanke voitaisiin toteuttaa optimiajassa. Tämäntapaista ns. kokonaisrahoitusmallia kokeillaankin parhaillaan Porvoo-Koskenkylä -tiehankkeessa.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat