Näin vältät virheet renkaanvaihdossa

Autoliiton asiantuntija, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, miten voi välttää virheet renkaanvaihdossa.

1. Valitse renkaiden vaihtopaikka huolellisesti

Nosta vain tasaisella ja kovalla alustalla. Epätasaisella alustalla tunkki saattaa kaatua, jolloin auto vaurioituu. Myös renkaanvaihtajan loukkaantumisriski on ilmeinen, mikäli näin pääsee tapahtumaan. Pehmeällä alustalla tunkki saattaa painua maahan.

2. Varmista auton paikallaan pysyminen

Kytke seisontajarru ja ykkösvaihde. Käytä pyöräkiiloja. Jos vaihdat vasenta eturengasta, on pyöräkiilojen oikea paikka oikean takarenkaan ympärillä eli aina vastakkaisessa kulmassa.

3. Käytä riittävän järeää, ehjää ja asianmukaista tunkkia

Autojen omat saksimalliset tunkit (kuvassa) ovat usein tosi heppoisia ja ne on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tien päällä. Kun kausivaihdon yhteydessä vaihdetaan kaikki neljä rengasta, joutuu tunkki ajan myötä liian koville.

4. Nosta autoa vain valmistajan sallimasta nostokohdasta

Väärä nostokohta aiheuttaa vaurioita autoon ja tekee nostosta vaarallista. Oikea nostokohta on merkitty autoon ja ohjeistettu käyttöohjekirjassa.

5. Käytä asianmukaista nostotyynyä pehmikkeenä auton ja tunkin välissä

Ilman nostotyynyä auton maalipinta kärsii ja seurauksena on ajan myötä ruostevaurio.

6. Löysää pyöränpultteja tai -muttereita hieman ennen kuin nostat autoa

Jos yrität löysätä pultteja tai muttereita vasta sitten, kun auto on jo nostettu ylös, joutuu tunkki suunniteltua kovemmalle rasitukselle. Myös tunkin kaatumisvaara kasvaa.

7. Älä käytä momenttiavainta pulttien tai muttereiden löysäämiseen

Momenttiavain on tarkoitettu vain kiristämiseen. Jos avainta käytetään eri käyttötarkoitukseen kuin on suunniteltu, se vaurioituu.

8. Tarkasta, ettei pois otettavien renkaiden mahdolliset soviterenkaat jää pyörännapoihin

Mikäli jäävät, ne pitää irrottaa ennen uuden vanteen asentamista. Puhdista samalla myös epäpuhtaudet pyörännavasta.

Soviterenkaita käytetään joissakin tarvikealumiinivanteissa. Jos edellisen renkaan soviterengas unohtuu pyörännapaan, ei uusi rengas kiristy kunnolla. Myös todennäköisyys vanteen vaurioitumiselle on suuri.

Pyörännapaan jääneet hiekanmurut saattavat aiheuttaa sen, että vanne löystyy ja irtoaa.

9. Tarkasta uusien renkaiden pyörimissuunta

Renkaiden pyörimissuuntaa ei tulisi vaihtaa, jotta rengas toimii suunnitellusti ja kestää pidempään.

Merkitse myös niiden renkaiden paikat, jotka otat pois auton alta. Mikäli renkaissa ei ole olennaista kulumiseroa, asenna seuraavana ajokautena edellisen ajokauden eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen pyörimissuuntaa vaihtamatta.

Jos kaksi rengasta on selkeästi parempia kuin kaksi muuta, on paremmat renkaat asennettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta.

10. Käytä vain asennettaviin vanteisiin tarkoitettuja pultteja tai muttereita sekä tarvittaessa myös soviterenkaita

Jos talvi- ja kesärenkaat ovat erilaisilla vanteilla, ovat myös niiden kiinnityspultit tai -mutterit usein erilaiset. Huolehdi, että autossa on mukana myös sellaiset pultit tai mutterit, jotka sopivat tarvittaessa vararenkaan kiinnittämiseen. Mikäli uusi vanne ei ole suorasovitteinen, varmista ennen asennusta, että vanteessa on asianmukainen soviterengas.

11. Kiristä ristiin

Älä kiristä vierekkäisiä pultteja tai muttereita peräkkäin, jotta vanne asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti.

12. Tee lopullinen kiristys momenttiavaimella, kun olet laskenut auton maahan

Ilman momenttiavainta rengas saattaa jäädä liian löysälle tai liian kireälle. Liian löysään jäänyt rengas saattaa irrota.

Liian kireälle jäänyttä rengasta on vaikea irrottaa, jos tienpäällä tulee yllättäen renkaanvaihtotarve. Vanne saattaa myös vaurioitua, jos se kiristetään liian tiukkaan.

13. Säilytä momenttiavainta oikein

Älä jätä momenttia avaimeen kiristyksen jälkeen. Momenttiavain tulee aina säilyttää niin, että se on käännetty nollille. Vääränlainen säilytys pilaa avaimen. Tutustu momenttiavaimen käyttöohjeeseen huolellisesti ennen avaimen käyttöönottoa.

14. Muista renkaiden jälkikiristys momenttiavaimella noin 150–200 kilometrin jälkeen

On mahdollista, että vanteen ja pyörännavan väliin on jäänyt hiekan muruja tai muuta epäpuhtauksia, jotka murentuessaan löystyttävät vanteen. Jälkikiristys on äärimmäisen tärkeä toimenpide.

15. Älä varastoi renkaita likaisina

Pese ja kuivata renkaat huolellisesti enne varastointia. Poista kulutuspinnan lamelleista ja urista irtokivet.

Ja kaikkein tärkeimpänä: Jos et ole ihan varma, mitä pitää tehdä tai et omista asianmukaisia välineitä, kannattaa renkaanvaihto jättää ammattilaisen hoidettavaksi.

Renkaanvaihto oikeilla välineillä 5:17

Lue myös:

    Uusimmat