Autoliiton asiantuntija, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, miten voi välttää virheet renkaanvaihdossa.
1. Valitse renkaiden vaihtopaikka huolellisesti
Nosta vain tasaisella ja kovalla alustalla. Epätasaisella alustalla tunkki saattaa kaatua, jolloin auto vaurioituu. Myös renkaanvaihtajan loukkaantumisriski on ilmeinen, mikäli näin pääsee tapahtumaan. Pehmeällä alustalla tunkki saattaa painua maahan.
2. Varmista auton paikallaan pysyminen
Kytke seisontajarru ja ykkösvaihde. Käytä pyöräkiiloja. Jos vaihdat vasenta eturengasta, on pyöräkiilojen oikea paikka oikean takarenkaan ympärillä eli aina vastakkaisessa kulmassa.
3. Käytä riittävän järeää, ehjää ja asianmukaista tunkkia
Autojen omat saksimalliset tunkit (kuvassa) ovat usein tosi heppoisia ja ne on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tien päällä. Kun kausivaihdon yhteydessä vaihdetaan kaikki neljä rengasta, joutuu tunkki ajan myötä liian koville.
4. Nosta autoa vain valmistajan sallimasta nostokohdasta
Väärä nostokohta aiheuttaa vaurioita autoon ja tekee nostosta vaarallista. Oikea nostokohta on merkitty autoon ja ohjeistettu käyttöohjekirjassa.
5. Käytä asianmukaista nostotyynyä pehmikkeenä auton ja tunkin välissä
Ilman nostotyynyä auton maalipinta kärsii ja seurauksena on ajan myötä ruostevaurio.
6. Löysää pyöränpultteja tai -muttereita hieman ennen kuin nostat autoa
Jos yrität löysätä pultteja tai muttereita vasta sitten, kun auto on jo nostettu ylös, joutuu tunkki suunniteltua kovemmalle rasitukselle. Myös tunkin kaatumisvaara kasvaa.
7. Älä käytä momenttiavainta pulttien tai muttereiden löysäämiseen
Momenttiavain on tarkoitettu vain kiristämiseen. Jos avainta käytetään eri käyttötarkoitukseen kuin on suunniteltu, se vaurioituu.
