Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin menee laivanrakennuksella taantumassa

Risteilymarkkinat ovat kasvaneet Euroopassa 7–8 prosenttia vuodessa. Kuvassa Allure of the Seas STX Finlandin Turun telakalla vuonna 2010.
Risteilymarkkinat ovat kasvaneet Euroopassa 7–8 prosenttia vuodessa. Kuvassa Allure of the Seas STX Finlandin Turun telakalla vuonna 2010.Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva
Julkaistu 25.10.2012 13:30(Päivitetty 26.10.2012 08:50)

Työllisyystilanne vaihtelee laivanrakennusalalla suuresti. STX Finlandin Turun telakan myyntijohtaja Tom Degerman uskoo tulevaisuuteen silti taantumassakin.

STX Finlandin Turun telakka saa tammikuussa valmiiksi Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivän Viking Gracen. Toinen iso rakennustyö alkaa jo sitä ennen, viides marraskuuta.

– Saksalainen varustamo TUI Cruises tilasi meiltä laivan, jonka nimestä ei vielä ole tietoa. Tällä hetkellä saman varustamon kaksi laivaa risteilevät kesäisin Välimerellä ja talvisin Karibialla, Turun telakan myyntijohtaja Tom Degerman kertoo.

– Viking Grace on työllistänyt telakalla ja alihankkijoiden kautta noin 2700 ihmistä. Kun uutta alusta aletaan rakentaa, määrä nousee noin 3500:een.

Työllisyys vaihtelee suuresti

Yleensä laivan rakentaminen kestää Turun telakalla noin kaksi vuotta.

Allure of the Seas luovutettiin käyttöön vuonna 2010.Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva

– Vuonna 2009 ja 2010 luovutetut suuret Allure of the Seas ja Oasis of the Seas olivat poikkeuksellisia: niiden sopimuksesta meni luovutukseen melkein neljä vuotta, Degerman sanoo.

– Alan hankaluus on, että työllisyystilanne vaihtelee suuresti. Mahdollisuus siihen, että isot tilaukset tulisivat aina juuri oikeaan aikaan, on pieni.

Degerman sanoo, että ideaalitilanteessa tilauksia tulisi puolen välein.

– Pienempiä laivoja pystyy rakentamaan kaksi vuodessa. Oikein isoja laivoja, kuten Allure ja Oasis, sen sijaan mahtuu vuoteen vain yksi.

Tilauksia taantumassakin

Degerman kertoo, että risteilymarkkinoiden painopiste on muuttunut Karibiasta ja Pohjois-Amerikasta Eurooppaan.

– Risteilymarkkinat ovat kasvaneet Euroopassa 7–8 prosenttia vuodessa. Näyttää siltä, että kasvu siirtyisi entistä enemmän Aasiaan – Kiinaan, Koreaan, Japaniin – sekä Australiaan.

Taantuma näkyy siinä, että varustamoiden omistajat ovat arvioinneissaan melko varovaisia.

– Suuri osa niistä on pörssiyhtiöitä.

– Toisaalta juuri viime viikolla Norwegian Cruise Line tilasi STX Europen Saksan-telakalta kaksi isoa laivaa – niiden kahden lisäksi, jotka siellä jo on tekeillä, Degerman sanoo.

Studio55.fi/Piia Simola

Vuokko Raninin erikoinen työ: Sisusti laivoja 40 vuotta

Sisustusarkkitehti kertoo: Näin ruotsinlaivojen glamour syntyi!

Nämä ovat maailman ylellisimmät jahdit

Suomeen uusi "käänteentekevä" risteilylautta – Näin se poikkeaa perinteisistä matkustajalaivoista

Uskomattomia sviittejä ja urheilukenttiä – Katso kuvat Suomessa rakennetuista huippuristeilijöistä!

Tämän takia suomalaista laivanrakennusta arvostetaan maailmalla

Maailman paras työ? Suomalainen Teijo nauttii matkoista loistoristeilijöillä ympäri maailman

Laivalla sattuu ja tapahtuu – lue hauskat tarinat

Tässä ovat maailman loistokkaimmat risteilyalukset

44 vuotta merimiehenä maailmalla: Tyttöjä, ilotaloja, hallusinaatioita myrskyssä...

Mikä ei tapa, se vahvistaa: Hämmästyttävä havainto Titanicilta pelastuneista

Katosivatko nämä laivat ja lentokoneet Bermudan kolmion syövereihin?

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa