Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vuokko Raninin erikoinen työ: Sisusti laivoja 40 vuotta

Risteilyt tarjoavat matkustajille mahdollisuuden nauttia vapaa-ajastaan
Risteilyt tarjoavat matkustajille mahdollisuuden nauttia vapaa-ajastaanColourbox.com
Julkaistu 25.10.2012 16:30(Päivitetty 26.10.2012 08:49)

Vuokko Ranin, entiseltä nimeltään Laakso, on toiminut 40 vuotta laivojen sisustusarkkitehtina. Hän oli vasta 23-vuotias päästessään 1960-luvun alkupuolella Aarne Ervin arkkitehtitoimistoon.

Aarne Ervin toimisto sai tehtäväkseen Finnlines varustamon Finnhansa-laivan suunnittelun. Sitä ennen laivojen suunnittelu oli kuulunut insinööreille. Vastavalmistunut sisustusarkkitehti Vuokko Ranin sai tämän työn hoitaakseen. Omien sanojensa mukaan hän oli ”liian nuori ja liian kokematon”.

– Ervin kuitenkin luotti, kannusti ja neuvoi minua, hän oli minulle kuin toinen isä, Ranin kertoo.

Vuokko RaninLehtikuva/ Martti Kainulainen

Varustamot, telakat ja suunnittelijat aloittivat kehitystyön, joka oli nopeaa, tehokasta ja tuloksellista.

– Menestyksen avaimia oli useita, joista tärkeimpiä tekijöitä olivat tekijäjoukon yhteen hitsautuminen, sitoutuminen ja pioneerihenki, Ranin muistelee.

Työn parhaat hetket

Ranin kertoo, että hänelle laivojen sisustuksessa tärkeimmät hetket ovat projektin aloittaminen ja valmiiksi saaminen.

– Toisaalta myös aluksen valmistuminen on kuin lapsen syntymä. Uudessa laivassa haluan itse nähdä tavallisten asiakkaiden ensireaktiot ja ilmeet heidän saapuessa esimerkiksi salonkiin. Se on todella paljastava hetki. Siinä näkee ihmisistä ovatko he ihastuneita vai eivät. Tuo ensivaikutelma on välitöntä, suoraa vuorovaikutusta tilan ja kokijan välillä.

Merimiehille laiva on työpaikka ja väliaikainen kotiColourbox.com

Vuokko Raninin toimistossa suunniteltiin kulta-ajan vuosikymmeninä yli 50 laivasisustusta, joista suurin osa oli rahtilaivoja ja myöhemmin myös rahtimatkustuslaivoja.

– Suurimmissa matkustajalaivaprojekteissa mukana oli kolmesta neljään suunnitteluryhmää. Menestyksen takana olevia avainhenkilöitä oli useita; etupäässä olivat varustamoiden tekniset johtajat ja telakoiden kehitysjohtajat. Monien loistavien tekijöiden joukosta mieleeni tulevat Finnjetin henkiset isät Olavi Pylkkänen ja Kai Levander, sekä Ruotsin laivojen vahvat vaikuttajat Harri Kulovaara ja Calle Ekström.

– Yhteistyökumppaneistani ja toimistossani työskennelleistä kymmenistä lahjakaista sisustusarkkitehdeista haluaisin mainita ainakin Orvokki Niinirannan, Torsten Laakson, Pirjo Jussilan ja Rita Grandellin.

Projektit ovat erilaisia

Merkittävintä sisustusprojektiaan Ranin ei osaa nimetä, sillä ne ovat olleet tavattoman erilaisia, ja vaikeasti toisiinsa verrattavissa.

– Omalla tavallaan se saattaa olla pieni jäänmurtaja Sampo, joka muutettiin matkustajakäyttöön 25 vuotta sitten ja on edelleen samannäköinen ja erittäin hyvässä kunnossa. Tässä projektissa on oma hohtonsa. Toisaalta merkittävin voisi yhtä hyvin olla vaikkapa Silja Serenaden suurimpien salonkien suunnittelu ja sisustus.

Studio55.fi/ Erja Haverinen

Sisustusarkkitehti kertoo: Näin ruotsinlaivojen glamour syntyi!

Nämä ovat maailman ylellisimmät jahdit

Suomeen uusi "käänteentekevä" risteilylautta – Näin se poikkeaa perinteisistä matkustajalaivoista

Uskomattomia sviittejä ja urheilukenttiä – Katso kuvat Suomessa rakennetuista huippuristeilijöistä!

Näin menee laivanrakennuksella taantumassa

Tämän takia suomalaista laivanrakennusta arvostetaan maailmalla

Maailman paras työ? Suomalainen Teijo nauttii matkoista loistoristeilijöillä ympäri maailman

Laivalla sattuu ja tapahtuu – lue hauskat tarinat

Tässä ovat maailman loistokkaimmat risteilyalukset

44 vuotta merimiehenä maailmalla: Tyttöjä, ilotaloja, hallusinaatioita myrskyssä...

Mikä ei tapa, se vahvistaa: Hämmästyttävä havainto Titanicilta pelastuneista

Katosivatko nämä laivat ja lentokoneet Bermudan kolmion syövereihin?

Kuvat: Colourbox.com ja Lehtikuva

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa