Vuokko Ranin on sisustanut 40 vuotta laivoja, ja hänen kädenjälkensä näkyy myös suomalaisten rakastamilla Ruotsin laivoilla. Omalta osaltaan hän on ollut mukana luomassa risteilykulttuuriamme.
Vuokko Ranin aloitti uransa laivojen sisustusten suunnittelijana jo 1960-luvulla. Itämeren liikenteeseen suunnitellut Finnhansa ja sisarlaiva Finnpartner aloittivat pitkän ja menestyksekkään ajanjakson suomalaisen laivanrakennustaidon lähihistoriassa. Tätä 1960-luvulla alkanutta ja 1990-luvun puoleen väliin asti ulottunutta aikaa Vuokko Ranin kutsuu suomalaisen laivanrakentamisen kultakaudeksi.
– Finnjet syntyi vuonna 1977 Itämeren liikenteeseen. Tämä oli aikansa komea, tulevaisuuteen tähtäävä menestysprojekti, Ranin kehuu.
– Suomi oli tuohon aikaan syrjäinen maa, mutta Finnjet tarjosi suomalaisille reitin Eurooppaan. Silloin aloitettiin myös laivoilla tapahtuneet kongressimatkat, jotka olivat aivan uusi ilmiö.
Risteilykulttuurin synty
1980-luku toi Ruotsin liikenteeseen uusia tuulia. Silja varustamon Finlandian ja Silvia Reginan myötä syntyi uusi risteilykulttuuri.
– Aiemmin laivat liikennöivät Itämerellä, mutta nyt aloitettiin risteilyt myös Helsingin ja Tukholman välillä. Risteilykulttuuri vaikutti tapa- ja ruokakulttuuriin, joiden lisäksi matkustajille tarjoiltiin myös esiintyjiä ja viihdettä. Uusiin asioihin lukeutui myös glamourin syntyminen, Ranin kertoo.

