Katosivatko nämä laivat ja lentokoneet Bermudan kolmion syövereihin?

Bermudan kolmion kenties tunnetuin katoaminen tapahtui Lentue 19:lle. Rutiininomainen harjoituslento muuttui joksikin aivan muuksi.

Lentue 19

– Olemme reitin ulkopuolella. Maata ei näy missään.

– Mikä on sijaintinne?

– Emme pysty määrittelemään sitä… vaikuttaa siltä, että olemme eksyksissä.

– Kääntykää kaksi astetta länteen.

– Emme tiedä, missä länsi on. En pysty tunnistamaan sijaintiamme… outoa, merikin näyttää erilaiselta…

Joulukuun viidennen päivän vuonna 1945 Fort Lauderdalessa, Floridassa, piti olla kaunis. Joulua odoteltiin keskitalvesta huolimatta floridalaiseen tapaan liki parinkymmenen asteen lämmössä.

Kello 14.10 viisi Avenger-torpedopommittajaa nousi Yhdysvaltain laivaston lentokentältä taivaalle kirkkaassa säässä. Koulutuslennolle osallistui 13 lennonopiskelijaa sekä heidän komentajansa, luutnantti Charles Taylor. Ryhmän oli määrä lentää noin 500 kilometrin matka ja palata tukikohtaan.

Epätoivoinen keskustelu Taylorin ja tukikohdan välillä käytiin runsas tunti myöhemmin, kello 15.30. Jotain oli mennyt pahasti pieleen.

Eksyksissä taivaalla

Lentueen kompassit eivät toimineet, ja sää muuttui epävakaiseksi. Luutnantti uskoi ryhmän lentävän jossain Florida Keysin yläpuolella ja ohjasi lentueen pohjoiseen. Se oli väärä ratkaisu suuntavaistonsa menettäneeltä mieheltä. Hän ei pyynnöistä huolimatta suostunut luovuttamaan vetovastuuta oppilailleen.

Avengereista ei enää kuultu lukuun ottamatta koneissa käytyjä katkonaisia keskusteluja.

– Jos vain lentäisimme länteen, pääsisimme kotiin, eräät oppilaista puhuivat keskenään.

Taylorin olisi kannattanut kuunnella heitä.

Etsijäkin häviää

Tuntien edetessä toivo Lentue 19:n palaamisesta kotiin ehtyi.

Ryhmää lähdettiin etsimään kolmen koneen voimin. Yksi niistä, Martin Mariner -lentovene, ei ikinä palannut – rahtilaiva SS Gaines Mill raportoi samana iltana suuresta räjähdyksestä ilmassa noin 40 kilometriä Floridan rannikolta. Kyseessä oli mitä todennäköisimmin juuri etsintöihin osallistunut Mariner.

Tuohon mennessä kävi myös selväksi, etteivät viiden tunnin polttoaineilla lentoon lähteneet Avengerin miehistöt enää palaisi kotiin. Sotilaallisen kurin ja komentajansa käskyjen velvoittamina he olivat luultavasti lentäneet kauas avomerelle ja syöksyneet alas polttoaineen loputtua.

Arvuuttelut Bermudan kolmion taikavoimista saivat jatkua, sillä hylkyjä tai miehiä ei koskaan löydetty.

Muita Bermudan kolmion mysteerejä

Lentue 19 ei suinkaan ole ainoa edelleen askarruttava mysteeri alueella.

USS Cyclops

Vuonna 1918 kadonnut hiililaiva palveli Yhdysvaltain laivastolla ensimmäisessä maailmansodassa. Alus oli matkalla Salvadorista Marylandiin 306 miehistön jäsenen ja matkustajan kanssa. Se pysähtyi täydentämään varastojaan Barbadoksella ja katosi sen jälkeen ilman hätäkutsua tai hylkyä.

Alus on voinut kohdata kohtalonsa missä tahansa Barbadoksen ja Marylandin välillä, ei välttämättä juuri Bermudan kolmiossa. Hätäviestin puuttumisen selittää langattomien yhteyksien epäluotettavuus tuohon aikaan.

SS Marine Sulphur Queen

Sulaa rikkiä kantava tankkeri hävisi Floridan etelärannikolta vuonna 1963. Hylky ja 39 hengen miehistö jäivät kadoksiin.

Laiva oli tulipaloherkkä ja hauras rakenteeltaan.

NC16002

DC3-matkustajakone katosi matkalla San Juanista Miamiin vuonna 1948 vieden mukanaan kolme miehistön jäsentä ja 29 matkustajaa. Sää ja näkyvyys olivat hyvät.

Koneen viestintäjärjestelmän pattereita ei ollut ladattu täyteen. On mahdollista, että lentäjä ei siksi saanut tietoa tuulen suunnan vaihtumisesta ja ajautui ohi kurssista.

Lähteet: www.bermuda-triangle.org, www.history.navy.mil, www.unmuseum.org, www.buzzle.com, socyberty.com, www.buzzle.com

Kuvat: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat