Suomen vakavin lento-onnettomuus tapahtui 3. tammikuuta 1961, kun nykyisen Finnairin, silloisen Aeron DC-3-lentokone syöksyi metsään Koivulahden kunnan alueella Pohjanmaalla. Kone syttyi tuleen ja tuhoutui täysin, vieden mukanaan kolmen miehistön jäsenen ja 22 matkustajan hengen.
Lento oli lähtenyt liikkeelle Kruununkylän lentokentältä kymmenisen minuuttia myöhässä, kello 7.16. Onnettomuus tapahtui 24 minuuttia nousun jälkeen. Koneen määränpäähän Vaasan lentokentälle oli vain reilut 10 kilometriä matkaa.
Kone oli jostain syystä lentänyt liian matalalla ja tehnyt jyrkän, virheliikkeeksi tulkitun kaarron vasemmalle. Tämä johti ilman virtauksen irtoamiseen siivistä. Toinen vaihtoehto oli liian äkillinen yritys nostaa koneen lentokorkeutta.
– Syntynyt virheliike on yritetty viime hetkellä korjata työntämällä kaasut täysin auki, mikä kuitenkaan ei ole auttanut, vaan kone on joutunut syöksykierteen alkuun, onnettomuuden tutkintaselosteessa kerrotaan.
Palaneita ruumiita vaikea tunnistaa
Ensimmäiset silminnäkijät saapuivat paikalle jo vartin onnettomuuden jälkeen, mutta eivät pystyneet ryhtymään pelastustöihin koneen hylyn palaessa täydessä liekissä. Palokunnat saapuivat paikalle noin puoli tuntia myöhemmin.
Tavallisilla paloautoilla ei päästy palopaikalle, minkä johdosta tapauksen tutkinnassa vaadittiin kaikille lentoasemille maastokelpoista paloautoa.
Hylyssä olleet henkilöt olivat saaneet surmansa jo koneen maahansyöksyssä. Pahoin palaneiden ruumiiden tunnistaminen oli vaikeaa. Ohjaajien ruumiit olivat säilyneet muita paremmin.

