Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muista tämä toimenpide, jos sinulla on tapana sulatella jäistä autoasi parkkihallissa – edessä voi muuten olla ikävä yllätys

4:07Näin otat kaiken hyödyn irti auton peruutuskamerastaKATSO MYÖS: Jäisen auton peruutuskamera voi olla pois pelistä. Katso videolta vinkit, kuinka otat näppärästä lisävarusteesta kaiken hyödyn irti.
Julkaistu 28.01.2023 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Onko lumista ja jäistä autoa järkeä sulattaa esimerkiksi kauppakeskuksen parkkihallissa vai pitäisikö lumen ja jään poistaminen hoitaa jotenkin muuten? Onko siitä haittaa jos lumi ja jää eivät pääse sulamaan?

Vastaus: Auto kannattaa talvikauden aikana sulatella säännöllisesti. Usein juuri kauppakeskusten pysäköintihallit tarjoavat tähän oivan mahdollisuuden myös sellaisille auton käyttäjille, joilla ei ole omaa lämmintä tallia tai hallipaikkaa.  

Kaikki auton pinnat pitää aina ennen ajoon lähtöä puhdistaa huolellisesti lumesta ja jäästä. Siitä huolimatta auton pinnalle – tai ainakin tiettyihin kohtiin – muodostuu herkästi jääkuori tai jääpaakkuja, jotka saa käytännössä irrotettua vain sulattamalla.

Lue myös: Autoilijat tuskastuivat, kun kauppakeskus Triplan parkkihallin puomit eivät avautuneet – syy oli kirjaimellisesti nenän edessä: "Tajusin itse siellä jonossa, että..."

Pääsääntöisesti kauppakeskusten parkkihalleissa on kielletty auton huolto- ja korjaustoimien tekeminen – sulattelu ei sen sijaan eroa tavallisesta pysäköinnistä. Se onnistuukin luontevasti esimerkiksi kauppareissun tai muun asioinnin ohella.

Jään aiheuttamia ongelmia

Muun muassa tuulilasinpyyhkijöiden ja niiden varsien ympäristöön, tuulilasin ja konepellin reunan väliin, kertyy helposti jääkerros. Se voi estää pyyhkijöiden liikkumisen, jonka seurauksena pyyhkijöiden moottori tai moottorit saattavat hajota tai pyyhkijänvarret vääntyä.

Usein pyyhkijöiden välittömässä läheisyydessä ovat myös ilmanottoaukot. Mikäli jää tukkii ne, häiriintyy ilmanvirtaus autoon sisälle. Tämän seurauksena ikkunat huurtuvat herkemmin ja huurre poistuu huonommin. Myös muut sähkötoimiset varusteet, kuten lasinnostimet tai koria vasten kääntyvät peilikotelot saattavat vaurioitua, jos jää rajoittaa niiden toimintaa.

Vastaavasti kameroiden ja tutkien hankkimaan tietoon perustuvien järjestelmien toiminta kärsii, jos kamera- tai tutkanäkymää ei saada niiden pinnalla olevan lumen tai jään vuoksi.

Tällöin järjestelmät, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin, kaistanvaihtovaroitin, törmäysvaroitus, automaattinen hätäjarrutus, ovenavausvaroitin, peruutustutka ja peruutuskamera joko kytkeytyvät pois toiminnasta tai eivät toimi suunnitellusti. Koska kyseessä on turvallisuuden kannalta olennaisia varusteita, on niiden toimintakyvyn ylläpitäminen tärkeää.

Pyöränkoteloihin kertyy paljon lunta ja loskaa. Suosittelen puhdistamaan pyöränkotelot tarvittaessa aina ajon päätteeksi – siis ennen kuin kostea lumi tai sohjo ehtii jäätyä. Jos puhdistamisen laiminlyö, alkaa pyöränkotelon sisälle kertynyt ”tavara” rajoittaa pyörien pyörimistä tai kääntymistä. Mikäli tilanne eskaloituu näin pahaksi, ei myöskään ajonvakautusjärjestelmä kykene toimimaan suunnitellusti. Pahimmillaan tilanne saattaa johtaa pyörän lukkiutumiseen.

autoliitto loskaa pyöräkotelossaPyöränkoteloihin kertynyt loska ja lumi on syytä puhdistaa, ennen kuin ne pääsevät jäätymään.Autoliitto

Konepellille, kylkiin tai katolle kertynyt jää vaikuttaa myös auton ilmanvastukseen ja sitä kautta polttoaineenkulutukseen sekä päästöihin. Lisäksi ajon aikana irtoava jääpaakku saattaisi aiheuttaa vakavia vammoja esimerkiksi kevyelle liikenteelle sekä vaurioita paitsi omaan, myös toisten tienkäyttäjien ajoneuvoihin.

Lue myös: Kannattaako autoon valita kumi- vai kangasmatot? Ammattimies muutti mielensä 10 vuotta sitten: "Paluuta en ole edes harkinnut"

Muista kuivata

Paras tapa edellä kuvattujen ongelmien ehkäisemiseksi on auton sulattaminen lumisena ja sohjoisena vuodenaikana säännöllisesti.

Optimaalista olisi, että auto saisi kuivua sulattelun jälkeen kunnolla. Kauppakeskusten parkkihallien lämpötila on usein sen verran alhainen ja ilma kosteaa, että tämä ei kyllä käytännössä niissä onnistu. Niinpä ilman omaa talli- tai hallipaikkaa olevien autoilijoiden pitää tyytyä siihen, että saa sulateltua jäät ja lumet pois, vaikka auto muuten kosteaksi jääkin.

Sulattelun jälkeen pitää tiivisteet ja niiden vastinpinnat kuivata huolellisesti, ettei ovi jäädy kiinni, kun auto ajetaan takaisin pakkaseen.

Lue myös: Liikenneturva muistuttaa: Jäistä autoa ei välttämättä kannata ajaa parkkihalliin

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Älä kiroa auton huurtuvia ikkunoita, vaan ehkäise ongelma oikeilla toimilla – "Tehokas keino"Nino Tuovisen tapaus on varoittava esimerkki – huolehdi, ettei autosi kerää lunta ikävään paikkaan: "Olisi voinut olla nokkakolari"Näihin paikkoihin kertyvä lumi voi haitata auton toimintaa merkittävästi – "Tilanne voi eskaloitua niin pahaksi, että..."Nino Tuovisen tapaus on varoittava esimerkki – jos ajat, älä laiminlyö lumen ja jään huolellista putsaamista: "Olisi voinut olla nokkakolari"Törmäsitkö netissä kikkaan, jolla juuttuneen auton saa irti lumesta? Ei kannata kokeilla, sanoo asiantuntija – tämä on paras tapaMiksi auton ikkunat ovat koko ajan huurussa? Tässä 4 vinkkiä inhottavan ongelman nitistämiseksi
AutotLiikenneturvallisuusAuton toimintaTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • Eilen11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 19.10.06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski