Kannattaako autoon valita kumi- vai kangasmatot? Ammattimies muutti mielensä 10 vuotta sitten: "Paluuta en ole edes harkinnut"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Kannattaako autoon valita kumi- vai kangasmatot?

Vastaus: Kumi- vai kangasmatot -keskustelu herättää suuria tunteita lähes nasta- vai kitkarenkaat -väännön lailla. Kerron tässä puhtaasti omista kokemuksistani samalla perustellen oman valintani. 

Käytin omissa autoissani kumimattoja uskollisesti vuoteen 2013 saakka, jolloin valitsin uuteen autooni ensimmäistä kertaa kaverin suosituksesta kangasmatot. Sen jälkeen paluuta kumimattoihin en ole edes harkinnut, vaan jopa hankkinut kangasmatot myös perheemme kakkosautoihin, kumimattojen tilalle.

Itse tykkään, että kangasmatto on kumimattoa tyylikkäämpi. Lisäksi niiden puhtaanapito on erittäin helppoa: matto puhdistuu imuroimalla samalla, kun imuroi autoa muutenkin.

Toki kumimatonkin voi imuroida, mutta siitä ei tule kangasmaton tavoin siistin näköinen. Käytännössä kumimatto pitää aina viedä johonkin, missä sen saa pestyä asianmukaisin ainein ja välinein. Pesty kumimatto ei pysy siistin näköisenä kauaakaan vaan jo oikeastaan heti ensimmäisen käyttökerran jälkeen se näyttää taas uudelleen likaiselta.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Pitääkö talveksi joka tapauksessa vaihtaa kumimatot?

Alun perin epäilin kangasmattojen soveltuvuutta talvikäyttöön, mutta 10 vuoden käyttökokemus on osoittanut epäilykseni turhaksi. 

Kumimatolle lumi sulaa ja sulamisvesi valuu maton reunan yli auton lattiaverhoiluun, maton alle. Lattiaverhoilu kostuu ja likaantuu. Kostunut verhoilu taas kuivuu hitaasti, kun päällä on kumimatto. Se osa sulamisvedestä, joka ei valu pois kumimatolta, jää lillumaan maton päälle ja auton ollessa pysäköitynä pakkaskelillä jäätyy maton pintaan, tehden siitä liukkaan.

Kangasmatto puolestaan imee sulamisveden itseensä eli vesi ei valu matolta pois. Kangasmatossakin on kumimainen pohja, joka estää kosteutta menemästä maton läpi verhoiluun. Auton lattiaverhoilu ei siis kastu läheskään niin paljon tai herkästi kuin kumimattoja käytettäessä. Kangasmattoon imeytynyt kosteus kuivuu, kun autolla ajetaan lämmityslaitteen puhaltaessa jalkatilaan.

Ainakaan itse en ole havainnut, että auton sisäilma olisi kosteampaa kangasmattoja käytettäessä, kuten usein keskustelufoorumeilta saa lukea – pikemminkin sanoisin, että sisäilma pysyy kuivempana, kun lattiaverhoilut eivät kastu yhtä herkästi kuin kumimattoja käytettäessä. 

Kangasmattoja käyttäessäni vesi ei ele milloinkaan jäänyt lainehtimaan maton pinnalle, eikä näin ollen ole myöskään jäädyttänyt mattoa liukkaaksi. 

Artikkeli jatkuu videon alla.

7:05
KATSO MYÖS: Mitä auton eri merkkivalot kertovat kuljettajalle?

Kangasmattojen kestävyys usein kumimattoja huonompi

Kangasmattojen heikkona puolena pitää mainita niiden kestävyys. Monet alkuperäisistä kangasmatoista ovat varsin ohuita ja tästä johtuen erityisesti kuljettajan matto kuluu herkästi puhki kaasujalan kantapään kohdalta. Itselläni yksi kuljettajan matto kestää käyttöä noin kaksi vuotta, jonka jälkeen se on vaihdettava uuteen. Tosin, tässä on varmasti myös paljon auto- ja mattosarjakohtaisia eroja. 

Kumimattosarjat, joita itselläni on ollut, ovat puolestaan kestäneet koko se ajan, kun auto on ollut käytössäni. Näiltä osin siis erävoiton nappaavat kumimatot.

Automattoja (sekä kankaisia että kumisia) on saatavilla paitsi alkuperäisinä, myös tarvikkeena. Useat tarvikemattovalmistajatkin tekevät matosta tarkasti juuri kyseiseen automalliin sopivan, kiinnikkeitä myöden.

Viimeisimmän mattosarjan tilasin perheemme kakkosautoon hollantilaisesta verkkokaupasta. Sarja oli noin puolet alkuperäisen hinnasta ja matot vaikuttavat selvästi alkuperäisiä paremmin käyttöä kestäviltä. Myös niiden istuvuus autoon on mielestäni hyvä.

Moni tarvikemattovalmistaja on myös tiedostanut kuljettajan maton muita nopeamman kulumisen ja tarjoaa mattosarjan oston yhteydessä varsin edullisesti yhtä tai kahta kuljettajan lisämattoa siinä, missä merkkiliikkeestä joutuu usein vain kuljettajan maton rikkoonnuttua ostamaan koko mattosarjan.

Vapaus valita

Nämä ajatukset eivät ole absoluuttisia tutkittuja totuuksia vaan perustuvat omakohtaiseen pohdintaan ja kangasmattojen käyttökokemukseen 10 vuoden ajalta. Ennen kangasmattoihin siirtymistä ehdin ajella kumimatot lattialla noin 17 vuotta, joten vertailupohjaakin on. 

Jokainen saa valita autoonsa juuri sellaiset matot kuin haluaa. Kannustan kuitenkin voittamaan ennakkoluulot ja kokeilemaan rohkeasti kangasmattoja, kuten itse 10 vuotta sitten tein.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja