Sainz haastoi vimmatusti Verstappenin, Bottas ylsi hyvään pistesijaan – näin Kanadan GP eteni

Red Bullin Max Verstappen piti häntä tiukasti uhanneen Ferrarin Carlos Sainzin takanaan ja voitti Kanadan GP:n Alfa Romeon Valtteri Bottas sijoittui onnistuneella taktiikalla seitsemänneksi noustuaan myös pykälän Alpinen Fernando Alonson aikarangaistuksen myötä. MTV seurasi Montrealin radalla ajetun F1-osakilpailun tapahtumia hetki hetkeltä.

Lopputulokset:

1) Verstappen
2) Sainz +0,993
3) Hamilton +7,006
4) Russell +12,313
5) Leclerc +15,168
6) Ocon +23,890
7) Bottas +25,247
8) Zhou +26,952
9) Alonso +29,945*
10) Stroll +38,222

* Aikarangaistus: Fernando Alonso sai viiden sekunnin aikasanktion esteltyään Valtteri Bottasta sääntöjenvastaisesti viimeisellä kierroksella. Alonso putoaa sen myötä kaksi pykälää yhdeksänneksi, kun taas Alfa Romeo -kuskit Valtteri Bottas ja Guanyu Zhou nousevat kumpikin yhden sijoituksen, Bottas seitsemänneksi ja Zhou kahdeksanneksi.

Maali: MM-sarjan kärkimies Max Verstappen voittaa ja vankistaa pistejohtoaan! Sainz ei pysty viimeisellä kierroksella uhittelemaan alankomaalaista, vaan sijoittuu toiseksi. Hamilton maalissa kolmantena.

Russell on neljäs, Leclerc viides, Ocon kuudes, Alonso seitsemäs ja Bottas kahdeksas. Bottas haastoi vielä viimeisellä kierroksella Alonsoa, mutta espanjalainen pysyi edellä.

Sainzille kilpailun nopein kierros.

Kierros 70/70: Viimeinen kierros jo menossa! Verstappen on ottamassa voiton, mutta pystyykö Sainz tekemään vielä viimeisen iskun?

Kierros 69/70: Sainz tekee mutkassa virheen. Hän jää hetkeksi Verstappenista, mutta on jälleen aivan perässä.

Kierros 69/70: Sainz teki juuri ärhäkän yrityksen ja sai Verstappenia suoralla entisestään kiinni nousten aivan takasiiven tuntumaan, mutta jo viimeistä edellinen kierros menossa.

Kierros 68/70: Verstappenin ja Sainzin tilanne kärjessä pysyy muuttumattomana. Sainz on lähellä, mutta Verstappen pitää pintansa.

Kierros 66/70: Alonso ei suostu himmaamaan koneita, kun talli tätä ehdottaa. Kaksinkertainen maailmanmestari ei tyydy seitsemänteen sijaan, vaan janoaa vielä tallikaverinsa edelle.

Kierros 66/70: Kisan viimeiset kierrokset käsillä. Monet kuskit ovat alle sekunnin erolla toisistaan. Voittotaistelu jatkuu, mutta Sainz ei ole vielä Verstappenin rinnalle onnistunut kampeamaan.

Kierros 65/70: Vetteliltä on nähty turva-auton takana toimintaa, joka tutkitaan kisan jälkeen. Tv-kuvista tilanne ei ole ilmennyt.

Kierros 64/70: Sainzilla ei vielä F1-osakilpailuvoittoa ole, vaikka lähellä espanjalainen on käynyt. Nyt hän lyö armotonta painetta Verstappenille. Uusi kisan nopein kierros Sainzille.

Kierros 62/70: Bottas on alle sekunnin päässä seitsemäntenä ajavasta Alonsosta, mutta Bottasta ei tunneta kovin ärhäkkänä ja hyvänä ohittajana. Nyt tarvittaisiin ronskiutta, jotta suomalainen voisi päästä matadorin edelle.

Kierros 61/70: Sainz siipi auki, mutta kuten tunnettua, ilman rajua taistelua Verstappen ei asemastaan luovu. Ohitusta alankomaalaista vastaan ei ole todellakaan helppoa tehdä.

Kierros 61/70: Leclerc pusersi Oconin ohi väkisin. Monacolainen nyt kisassa viidentenä. 

Kierros 59/70: Sainzin kyyti on vahvaa. Hän hiillostaa kisaa johtavaa Verstappenia puolen sekunnin päässä.

Kierros 58/70: Leclerc ohittaa Alonson ja nousee kuudenneksi. Hän on nyt Alpine-kuskien välissä.

Kierros 58/70: Oconia ohjeistetaan tiimiradiossa, että jos Alonso menee ohi, Oconin on varmistettava, ettei Leclerc tule.

Kierros 57/70: Zhou ohitti Vettelin. Alfa-kuskit Bottas ja Zhou nyt peräkanaa sijoilla kahdeksan ja yhdeksän. Avattava takasiipin DRS on käytössä.

Kierros 56/70: Sainz kihauttaa kilpailun nopeimman kierroksen. Hän on 0,8 sekuntia kärkikuski Verstappenin takana.

Kierros 55/70: Zhou pääsee yhdeksäntenä ajavan Vettelin kantaan, mutta yhdeksäntenä ajava saksalainen onnistuu pitämään kiinalaisen perässään.

Kierros 54/70: Turva-auto poistuu. Ohituksia ei heti nähdä, siististi ajetaan.

Kierros 53/70: Hamilton kysyy huolestuneena tiimiradiossa, onko riskiä, kun muilla on takana pehmeämpiä renkaita. Kisainsinööri Peter Bonnington vastaa kielteisesti: Hamiltonilla on vauhtia.

Kierros 53/70: Turva-auto edelleen radalla. Mielenkiintoista on, että kärkinelikko Verstappen, Sainz, Hamilton ja Russell on kovilla renkailla, kun taas heitä seuraavilla Oconilla, Alonsolla, Leclercillä ja Bottaksella on kullakin alla tuoreehkot keskikovat kumit.

Kierros 51/70: Turva-auton takana jatketaan. Vaikka Bottas putosi Leclercin taakse, pitkän stintin taktiikka toimi, kun kisassa nähtiin turva-auto. Suomalainen ajaa oivilla pistesijoilla.

Kierros 50/70: Bottas otetaan sisään. Pysähdys on suhteellisen hidas, mutta suomalainen putoaa muutenkin selkeästi Leclercin taakse kahdeksanneksi.

Kierros 50/70: Sainzin pysähdys on hidas. Verstappen pystyy ottamaan ykkössijan. Nyt ajetaan turva-auton perässä.

Kierros 49/70: AlphaTaurin Yuki Tsunoda tunaroi ja vetää huolimattomasti kylmillä renkailla seinään tultuaan juuri varikolta radalle! Turva-auto radalle. Sainz samalla kärkipaikalta varikolle.

Kierros 49/70: Leclerc on noussut kahdeksanneksi. Hänen edellään on Bottas.

Kierros 48/70: Sainz johtaa kisaa, Verstappen on nyt noin kahdeksan sekuntia jäljessä. Verstappen on pysähtynyt kahdesti, Sainz vain kerran. Talli viestittää, ettei rengaskuluma tule olemaan ongelma, vaan Verstappen voi tykittää kovaa.

Kierros 47/70: Hamilton tykittää kisan nopeimman kierroksen. Britti on löytänyt vauhtia kesken kisan.

Kierros 46/70: Hidastuksena näytetään nyt Leclercin ohitusta Ricciardosta, joka tapahtui kierroksella 45.

Kierros 46/70: Mercedes ottaa nyt varikolle Russellin.

Kierros 44/70: Verstappen käy tiimiradioon kuumana, miksei talli varmistanut, että hän pääsee Hamiltonin edelle. Verstappen nousee kuitenkin ohittamalla, joskin Hamilton otetaan heti perään sisään.

Kierros 44/70: Verstappenille kisan toinen varikkopysähdys. Pysähdys on nopea. Alle jälleen kovat renkaat. Verstappen putoaa kolmanneksi, juuri Hamiltonin perään.

Kierros 42/70: Leclerc otetaan kuutossijalta sisään. Tunkkimiehellä oli kiire, ja auto putosi alas liian aikaisin, kuten muutama kierros sitten Williamsin Latifi. Leclerc putoaa sijalle 12. Bottas nousee samalla seitsemänneksi.

Kierros 40/70: Sainz on onnistunut ottamaan kärkikuski Verstappenia hivenen kiinni, ja alankomaalaisen johto on enää rapiat kuusi sekuntia. Verstappen on ajanut kovilla jo 30 kierrosta, Sainz 19. 

Kierros 38/70: Kun Leclerc on jäänyt jumiin viidentenä jatkavan Oconin perään, Alonso on samalla ottanut monacolaista kiinni. Alonso on noin kahden sekunnin perässä Leclercistä sijalla seitsemän.

Kierros 37/70: Tiimiradiossa Leclercille kerrotaan, että Ferrari pohtii suunnitelma B:tä. Se on todennäköisesti aikaisempi pysähdys. Leclerc sanoo, ettei hän pysty ohittamaan.

Kierros 36/70: Bottas ei ole vielä pysähdystä tehnyt, vaan vetää pitkää stinttiä kovilla renkailla, joilla hän lähti heti liikkeelle, kun ensimmäiset 10 kuskia aloittivat keskikovilla.

Kierros 35/70: Kisaa johtavan Verstappenin ja toisena kaasuttelevan Sainzin ero on pysynyt viime kierrokset noin kahdeksassa sekunnissa.

Kierros 34/70: Verstappen toteaa tiimiradioon, että hän alkaa menettää pitoa renkaista. Alla hänelläkin ovat kovat kumit. Keskikovilla liikkeellä on tällä hetkellä vain 17:ntenä ajava Norris.

Kierros 32/70: Sijoilla 9–12 on tiivis letka, jossa ovat Stroll, Zhou, Tsunoda ja Ricciardo. Stroll on Aston Martinillaan muiden tulppana.

Kierros 31/70: Leclerc on aivan viidentenä ajavan Oconin kannassa. 

Kierros 29/70: Alonso komennetaan varikolle. Espanjalainen, joka ei stopannut virtuaalisten turva-autojen aikana, putoaa seitsemänneksi, mutta edellä on Leclerc, joka ei ole vielä pysähtynyt.

Kierros 27/70: Kilpailua johtavan Verstappenin ero toisena olevaan Sainziin on reilut kahdeksan sekuntia. Kahdeksantena oleva Bottas on reilut neljä sekuntia Leclerciä perässä ja reilut kaksi sekuntia Strollin edellä.

Kierros 25/70: Kymmenentenä oleva Zhou valittaa tiimiradioon, ettei vauhtia ole tarpeeksi. Alfa Romeo rauhoittelee kiinalaista ja sanoo tämän tekevän todella hyvää työtä.

Kierros 24/70: Alonso on joutunut antamaan tilaa sekä Sainzille että Hamiltonille. Espanjalainen on neljäntenä eikä ole vielä käynyt varikolla.

Kierros 23/70: Kierrokselta 20 näytetään hidastusta, kun McLarenit tulivat perätysten varikolle, ensin Ricciardo ja perään Norris. Talli ei ehdi reagoida Norrisiin, vaan aikaa hukkaantuu sekaannukseen.

Kierros 22/70: Leclerc jätti jarrutuksen mutkaan 13 tultaessa viime hetkeen ja ohitti Bottaksen. Monacolainen nyt seitsemäntenä, suomalainen kahdeksantena.

Kierros 21/70: Sainz kävi varikolla, mutta Alonso ei ole sinne vieläkään mennyt. Alonso nousee – todennäköisesti vain hetkeksi aikaa – taas kakkossijalle.

Kierros 20/70: Mick Schumacherin Haas-auto jää radan reunaan. Kilpailuun toinen keskeyttäjä, ja samalla virtuaalinen turva-auto voimaan. Useampia autoja lähtee heti varikolle. Bottas kuittaa heti useita sijoja ja nousee seitsemänneksi.

Kierros 18/70: Bottas pystyy puristamaan Albonin ohi, ja heti perään samassa onnistuu Leclerc. Bottas nyt 10:ntenä, Leclerc 11:ntenä.

Kierros 16/70: Albon, Bottas ja Leclerc ovat aivan toistensa takasiivissä kiinni ja käyvät kovaa taistelua sijoilla 10–12. Bottas lukitsee eturenkaansa ensimmäisessä mutkassa.

Kierros 16/70: Verstappen porhaltaa Red Bullilla heittämällä Alpinen Alonson ohi ja iskee vaivatta kakkossijalle.

Kierros 15/70: Russell pyytää tallia tekemään taktiikan kanssa jotain erilaista. Hän on mahdollisesti huolissaan virtuaalisen turva-auton tuomien muutoksien kanssa.

Kierros 14/70: Ferrarin Leclerc tekee nousua. Nyt hän kuittaa McLarenin Lando Norrisin ohi 12:nneksi.

Kierros 13/70: Verstappenilla ja Hamiltonilla on kärkikymmeniköstä ainoina kuskeina allaan kovat renkaat. Muut vetävät keskikovilla.

Kierros 12/70: Hamilton survoo päättäväisesti Oconin ohi viidennelle sijalle.

Kierros 11/70: Alfa Romeon Zhou ajaa hienoa kilpailua. Hän on nyt kahdeksantena ja noussut aivan Haasin Mick Schumacherin kantaan.

Kierros 10/70: 1) Sainz, 2) Alonso, 3) Verstappen, 4) Russell, 5) Ocon.

Bottas on 11:ntenä.

Kierros 10/70: Virtuaalinen turva-auto käynnisti varikkoruletin. Sainz ja Alonso jatkavat radalla ja nousevat sijoille 1 ja 2.

Kierros 9/70: Virtuaalinen turva-auto voimaan.

Kierros 8/70: Red Bullin Sergio Pérezin kilpailu päättyy tekniseen ongelmaan, ja auto hyytyy radan sivustalle. Meksikolaisen viikonlopusta muodostui karmea.

Kierros 8/70: Magnussen tulee varikolle kuudennelta sijalta. Osumaa ottanut etusiipi vaihdetaan. Aikaa tuhraantuu, ja tanskalaisen kisa ottaa takapakkia.

Kierros 7/70: Bottas saa varoituksen ratarajojen noudattamatta jättämisestä. Hän ei radalta ulos ajautuessaan ohittanut ohjenuolta vaaditulta puolelta.

Kierros 6/70: Kärjen järjestys: 1) Verstappen, 2) Sainz, 3) Alonso, 4) Hamilton, 5) Russell.

Bottas jatkaa 13:ntena, kun taas tallikaveri Zhou on noussut Ricciardon ohi yhdeksänneksi. Gasly käy varikolla ja palaa radalle joukon viimeiselle sijalle.

Kierros 3/70: Carlos Sainz nousee Fernando Alonson ohi kakkoseksi, kun avattava takasiipi DRS on saatu juuri käyttöön.

Kierros 2/70: Bottas ajautui ulos radalta. Tilanne ei selviä täysin hidastuksista, mutta vieressä saattoi olla Pérez, jota Bottas varoi ja ajautui sen myötä sivuun.

Kierros 2/70: Magnussenin etusiipi on ottanut osumaa. Haas-kuski on kuitenkin onnistunut pitämään paikkansa viidentenä.

Kierros 2/70: Bottas on vaikeuksissa ja menettää kaksi sijaa! Pérez ja Albon kuittaavat suomalaisen ohi.

LÄHTÖ: Verstappen pitää kärkipaikkansa ja vetää heti reilun kaulan seuraaviin. Alonso onnistuu pysymään toisena Sainzin ahdisteluista huolimatta. Bottas pysyy 11:ntenä, tallikaveri Zhou puolestaan edellä 10:ntenä. Schumacher putoaa kuutosruudusta kaksi sijaa kahdeksanneksi.

Pérez nousi Bottaksen kantaan 12:nneksi.

..............................................

Kello 21.01: Autot ovat lämmittelykierroksella. Kuskit ottavat tilaa ja jättävät järjestään reilun eron seuraavaan autoon.

Kello 20.59: Ensimmäiset 10 autoa lähtevät keskikovilla renkailla, mutta 11. ruudusta starttaavalla Bottaksella on erilainen strategia: kovat renkaat. Ei lähdetä tekemään sitä, mitä edeltä lähtevät, vaan haetaan erilaista kulkua.

Kello 20.57: Montrealin radalla on mittaa 4,3 kilometriä, ja kilpailu kestää täydessä mitassaan 70 kierrosta.

Kello 20.55: Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on puolestaan sanonut uskovansa, että Sergio Pérez voi yltää palkintokorokkeelle tänään. Se vaatii väkevää kilpailua huipputallinkin autolla meksikolaisen lähtiessä ruudusta 13.

Kello 20.54: Kakkosruudusta liikkeelle iskevä Fernando Alonso on sanonut, että riippuu ensimmäisistä 50 metristä, voiko hän hyökätä paalumies Max Verstappenin kimppuun. Jos tämä ei ole mahdollista, Alonson on sanojensa mukaan keskityttävä pitämään Ferrarin Carlos Sainz ja Mercedes takanaan.

Kello 20.45: Kanadan kansallislaulu Montrealissa laulettu. Vartti kisan alkuun.

Kello 20.44: Kuiva keli vähentää yllätysten mahdollisuutta, mutta on kiintoisaa nähdä, mitä kakkosruudusta starttaava Alonso pystyy kisassa tekemään ja miten viidennestä ja kuudennesta ruudusta lähtevät Haasin Kevin Magnussen ja Mick Schumacher pystyvät suoriutumaan.

Kello 20.39: Lewis Hamilton on Michael Schumacherin kanssa tasoissa Kanadan GP:n voittotilaston kärjessä. Kummallakin on seitsemän Kanada-voittoa. Se, että yhä kuninkuusluokassa jatkava Hamilton ottaisi nyt voiton, vaatisi arvaamattomia ja odotusten vastaisia kisatapahtumia – todennäköistä se ei ole, vaikka Hamilton ylsikin tämän kauden suorituksiinsa nähden pirteästi nelosruutuun.

Kello 20.32: Paalumies Verstappenilla on lähtöasemat huomioiden erinomaiset mahdollisuudet vankistaa entisestään MM-johtoaan. 13. ruudusta lähtevä Pérez on MM-sarjassa toisena, tällä hetkellä 21 pistettä Verstappenia perässä. 19. ruudusta starttaava Leclerc on MM-tilanteessa kolmantena, 34 pinnaa Verstappenia jäljessä.

Kello 20.27: Viaplaylla näytetään Bottaksen hiljattain antamaa haastattelua.

– Meillä on positiivista, että yleensä kisavauhti on ollut parempaa kuin aika-ajovauhti. Toivotaan, että tänään se on myös näin, Bottas sanoi Viaplaylle.

Bottasta haastatellut Niki Juusela kysyi, kuinka sinut Bottas on starteissa kytkimen kanssa. Suomalainen myönsi epävarmuuden asiassa.

– On siellä vielä vähän viilattavaa. Ei ole ihan sataprosenttinen luotto lähtöihin. On se ongelma, että silloin kun se kytkin luistaa alkuvaiheessa, se alkaa tärisemään. Siinä voi vähän momentumia menettää, mutta toivottavasti saa suht hyvän lähdön. Hyvä lähtökohta olisi, että saisi edes pidettyä oman paikan, Bottas perkasi.

Kello 20.25: F1-autot ajavat Montrealin radalla valmistelevia installaatiokierroksiaan. Itse kilpailu käynnistyy Suomen aikaa kello 21.

Kello 20.23: Lyhyt kertaus edelliseen kertaan, vuoteen 2019, jolloin Montrealissa ajettiin kilpaa kuninkuusluokassa. Sebastian Vettel lähti tuolloin Ferrarilla kilpailuun paalupaikalta ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia ja Ferrarin Charles Leclerciä. Hamilton voitti lopulta kilpailun, Vettel oli toinen ja Leclerc piti kolmannen sijansa. Kuudennelta sijalta startannut Valtteri Bottas nousi Mercedeksen ohjaimissa kisassa neljänneksi. 

Nyt Aston Martinilla ajava Vettel on kaukana, ja Leclerc joutuu moottoriosien vaihtamisesta saamiensa rangaistusten myötä starttaamaan kisaan viimeistä edelliseltä sijalta 19. Bottaksen nousu vuoden 2019 sijojen tuntumaan on myös vaikeaa Alfa Romeolla.

Kello 20.19: Kisaviikonloppuna on nähty kipinöintiä tallipomojen välillä. F1-autojen vaarallisesta pomppimisesta Kansainvälisen autoliiton FIA:n suuntaan kovaa lobbaustyötä tehnyt Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff pitää kilpakumppanien esittämiä vastalauseita "säälittävinä ja epärehellisinä".

Kello 20.14: Kakkosruudusta lähtevä Alpinen Fernando Alonso velmuili uskovansa hyökkäävänsä heti lähdössä paalumies Max Verstappenin kimppuun. Verstappen jakoi Alonsolle kunniaa, mutta kommentoi kenties hivenen tarpeettomasti, että konkariosastoon lukeutuva ja "yhä todella nopea" espanjalainen "on tulossa hiukan vanhaksi".

Kello 20.09: MM-sarjassa toisena olevalla Red Bullin Sergio Pérezillä on tänään jahdattavaa. Hän veti aika-ajojen kakkososiossa lukkojarrutuksella mutkassa 3 pitkäksi, ajautui seinään ja aiheutti punaiset liput, kun auto ei siitä ajamalla pois liikahtanut. "Checo" on vasta ruudussa 13, mutta Montrealin radalla ohittaminen on tunnetusti monia muita ratoja helpompaa.

Kello 20.05: MM-sarjaa johtava Red Bullin Max Verstappen dominoi aika-ajoja, ja Alpinen konkari Fernando Alonso ihastutti painamalla rattitaidoillaan hankalissa märissä oloissa aika-ajojen kakkoseksi. Myös Haasit lukeutuivat aika-ajojen isoihin onnistujiin, kun Kevin Magnussen ylsi viidenneksi ja Mick Schumacher oli F1-uransa parhaalla aika-ajosuorituksella kuudes.

Alla lähtöjärjestys kokonaisuudessaan:

1. Max Verstappen, Red Bull

2. Fernando Alonso, Alpine

3. Carlos Sainz, Ferrari

4. Lewis Hamilton, Mercedes

5. Kevin Magnussen, Haas

6. Mick Schumacher, Haas

7. Esteban Ocon, Alpine

8. George Russell, Mercedes

9. Daniel Ricciardo, McLaren

10. Guanyu Zhou, Alfa Romeo

11. Valtteri Bottas, Alfa Romeo

12. Alexander Albon, Williams

13. Sergio Pérez, Red Bull

14. Lando Norris, McLaren

15. Pierre Gasly, AlphaTauri

16. Sebastian Vettel, Aston Martin

17. Lance Stroll, Aston Martin

18. Nicholas Latifi, Williams

19. Charles Leclerc, Ferrari *

20. Yuki Tsunoda, AlphaTauri *

*) Määrätty ruudukon perälle moottoriosien vaihtamisesta tulleiden rangaistusten seurauksena.

Kello 20.00: Alfa Romeon Valtteri Bottaksen lähtöasema kilpailuun ei ole erinomainen, kun suomalainen jäi aika-ajoissa 11:nneksi. Edelle ennätti 10. sijan kairannut tallikaveri Guanyu Zhou. Bottas kuitenkin vakuutteli kisan alla, että hyvää on odotettavissa.

– Meillä on hyvä auto. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, joten ilman muuta pystymme taistelemaan kunnon pisteistä. Mahdollisuuksia avautuu taatusti, Bottas sanoi.

Kello 20.00: Tervetuloa mukaan! Kilpailu käynnistyy Suomen aikaa kello 21. Sää Montrealissa on nyt lämmin ja aurinkoinen, täysin toisenlainen kuin eilen, jolloin sekä kolmannet harjoitukset että aika-ajot ajettiin sateen kastelemalla radalla koleassa säässä.

Lue myös:

    Uusimmat