Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedes-pomo Toto Wolff poltti hihansa "säälittäviin ja manipuloiviin" kollegoihinsa

Toto Wolff on raivoissaan tallipäälliköille, jotka yrittävät hänen mukaansa vaientaa keskustelua uusien F1-autojen ongelmista.
Toto Wolff on raivoissaan tallipäälliköille, jotka yrittävät hänen mukaansa vaientaa keskustelua uusien F1-autojen ongelmista.xpbimages.com
Julkaistu 19.06.2022 11:12
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-autojen vaarallisesta käyttäytymisestä Kansainvälisen autoliiton FIA:n suuntaan kovaa lobbaustyötä tehnyt Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff pitää kilpakumppanien esittämiä vastalauseita ”säälittävinä ja epärehellisinä”.

Mercedes on kärsinyt alkukauden aikana vakavasti ongelmista autonsa aerodynamiikan kanssa. Uudet pohjalevyihin sijoitetut tunnelit eivät ole käyttäytyneet toivotulla tavalla, vaan auto on tehnyt suorilla ajettaessa rajua pomppuliikettä.

LUE MYÖS: Mercedeksen kasvoille iskeneestä sääntömuutoksesta yllättävää haittaa muillekin – F1-tallipomo kihisee: "Kaikki yhden tiimin takia"

Viime viikonlopun Azerbaidzhanin GP:n yhteydessä Mercedes alkoi vedota lajiyhteisöön saadakseen aikaan sääntömuutoksen, joka helpottaisi ongelmaa. Muun muassa Red Bullin tallipomo Christian Horner arvosteli kovin sanoin Mercedestä siitä, että talli yrittää kääntää oman epäonnistumisensa turvallisuuteen vedoten.

Motorsport.com-sivusto kertoo, että riidat Wolffin ja muiden tallipomojen välillä kärjistyivät lauantaiaamun palaverissa ennen Kanadan GP:n aika-ajoja.

Mercedes-pomo Wolffin mukaan muut tallit suorastaan käskevät kuljettajiaan olemaan nostamatta esiin omia ongelmiaan, jotta FIA ei ryhtyisi muutostöihin pohjalevyjen osalta.

Wolff kertoi neuvottelujen jälkeen, että kilpailuedun haaliminen on mennyt liian pitkälle, koska hänen tietääkseen ainakin yksi kuljettaja jokaisesta tallista on valittanut kivuista, vaikeuksista pysyä radalla tai hämärtyneestä näkökyvystä pomppimisen takia.

– Tallipäälliköt, jotka yrittävät manipuloida sitä, mitä on sanottu säilyttääkseen kilpailuetunsa ja yrittävät pelata poliittisia pelejä, kun FIA yrittää saada aikaan nopeaa ratkaisua, ovat epärehellisiä. Sen minä sanoin heille, Wolff vahvisti.

– Meillä on edessämme pitkän aikavälin vaikutuksia, joita emme edes osaa vielä arvioida. Tämä on kuitenkin turvallisuusriski, ja sitten kun taustalla on pieniä manipuloijia, korvaan kuiskailijoita ja kuskien valmistelemista, tämä on vain säälittävää, Mercedes-pomo sähisi.

Mercedeksen Lewis Hamilton ja George Russell ovatkin olleet tilanteen suurimpia kriitikkoja F1-kuskien keskuudesta. Bakun katuratakisan jälkeen Hamilton kertoi selkäkivuistaan, joita Wolff ehti jo ennakoi alkavaksi selkävammaksi. Tästä huolimatta mestarikuski oli heti seuraavana perjantaina valmis autoon Montrealin harjoituksissa.

– Totta kai ihmiset kyseenalaistavat, että olenko minä asemassani rehellinen vai en, Wolff myönsi.

– Siksi sanonkin, ettei se ole vain meidän ongelmamme. Mutta jos Red Bull -kuski (Sergio Perez) sanoo, että 300 kilometrin tuntinopeudessa, jossa nämä ongelmat ilmenevät, ”voit jopa menettää näkyvyyden jarruttaessa tai et pysty asemoimaan autoa oikein”, kuten Perez sanoi.

– Sitten kuuntelet, mitä Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Kevin Magnussen tai kumpikin meidän kuskeistamme ovat sanoneet. Tämä ei ole yhden tiimin ongelma. Tämä on maaefektiautojen suunnitteluongelma, joka pitää saada kuriin, Wolff kritisoi.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen kasvoille iskeneestä sääntömuutoksesta yllättävää haittaa muillekin – F1-tallipomo kihisee: "Kaikki yhden tiimin takia"Mercedeksen mystiset ongelmat alkoivat tehtaalla tapahtuneiden muutosten jälkeen – Toto Wolff kiistää asioiden yhteyden: "Ei tapahdu yhdessä yössä"Yllättävän F1-sääntömuutoksen tausta paljastui – Toto Wolff tunnusti Mercedeksen ”esittäneen tiedustelun” FIA:lleMercedes-leiristä kovia syytöksiä F1-päättäjille: Red Bullia suosiva päätös runnottiin läpi hämärällä tavallaF1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen Mercedes-paikalle piikikäs perustelu – päät alkavat putoilla MaranellossaMercedes-pomo Toto Wolff hermostui Red Bullin tempusta: "Hanskat on pudotettu"
F1Toto WolffMercedesRed BullFerrariLewis HamiltonKanadan GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:46
    Lando Norris

    F1-sarjan kohukaksikko: Puhdas pöytä

  • ke12:15
    Max Verstappen

    Max Verstappen uhkaa – apuja ei ole luvassa

  • ti08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä