Mercedes-pomo Toto Wolff poltti hihansa "säälittäviin ja manipuloiviin" kollegoihinsa

F1-autojen vaarallisesta käyttäytymisestä Kansainvälisen autoliiton FIA:n suuntaan kovaa lobbaustyötä tehnyt Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff pitää kilpakumppanien esittämiä vastalauseita ”säälittävinä ja epärehellisinä”.

Mercedes on kärsinyt alkukauden aikana vakavasti ongelmista autonsa aerodynamiikan kanssa. Uudet pohjalevyihin sijoitetut tunnelit eivät ole käyttäytyneet toivotulla tavalla, vaan auto on tehnyt suorilla ajettaessa rajua pomppuliikettä.

Viime viikonlopun Azerbaidzhanin GP:n yhteydessä Mercedes alkoi vedota lajiyhteisöön saadakseen aikaan sääntömuutoksen, joka helpottaisi ongelmaa. Muun muassa Red Bullin tallipomo Christian Horner arvosteli kovin sanoin Mercedestä siitä, että talli yrittää kääntää oman epäonnistumisensa turvallisuuteen vedoten.

Motorsport.com-sivusto kertoo, että riidat Wolffin ja muiden tallipomojen välillä kärjistyivät lauantaiaamun palaverissa ennen Kanadan GP:n aika-ajoja.

Mercedes-pomo Wolffin mukaan muut tallit suorastaan käskevät kuljettajiaan olemaan nostamatta esiin omia ongelmiaan, jotta FIA ei ryhtyisi muutostöihin pohjalevyjen osalta.

Wolff kertoi neuvottelujen jälkeen, että kilpailuedun haaliminen on mennyt liian pitkälle, koska hänen tietääkseen ainakin yksi kuljettaja jokaisesta tallista on valittanut kivuista, vaikeuksista pysyä radalla tai hämärtyneestä näkökyvystä pomppimisen takia.

– Tallipäälliköt, jotka yrittävät manipuloida sitä, mitä on sanottu säilyttääkseen kilpailuetunsa ja yrittävät pelata poliittisia pelejä, kun FIA yrittää saada aikaan nopeaa ratkaisua, ovat epärehellisiä. Sen minä sanoin heille, Wolff vahvisti.

– Meillä on edessämme pitkän aikavälin vaikutuksia, joita emme edes osaa vielä arvioida. Tämä on kuitenkin turvallisuusriski, ja sitten kun taustalla on pieniä manipuloijia, korvaan kuiskailijoita ja kuskien valmistelemista, tämä on vain säälittävää, Mercedes-pomo sähisi.

Mercedeksen Lewis Hamilton ja George Russell ovatkin olleet tilanteen suurimpia kriitikkoja F1-kuskien keskuudesta. Bakun katuratakisan jälkeen Hamilton kertoi selkäkivuistaan, joita Wolff ehti jo ennakoi alkavaksi selkävammaksi. Tästä huolimatta mestarikuski oli heti seuraavana perjantaina valmis autoon Montrealin harjoituksissa.

– Totta kai ihmiset kyseenalaistavat, että olenko minä asemassani rehellinen vai en, Wolff myönsi.

– Siksi sanonkin, ettei se ole vain meidän ongelmamme. Mutta jos Red Bull -kuski (Sergio Perez) sanoo, että 300 kilometrin tuntinopeudessa, jossa nämä ongelmat ilmenevät, ”voit jopa menettää näkyvyyden jarruttaessa tai et pysty asemoimaan autoa oikein”, kuten Perez sanoi.

– Sitten kuuntelet, mitä Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Kevin Magnussen tai kumpikin meidän kuskeistamme ovat sanoneet. Tämä ei ole yhden tiimin ongelma. Tämä on maaefektiautojen suunnitteluongelma, joka pitää saada kuriin, Wolff kritisoi.

Lue myös:

    Uusimmat