Voittaja Pérez sai aikarangaistuksen, Verstappenin hölmöilyllä karu seuraus – näin Singaporen F1-kisa eteni

6:47
Singaporen F1-kisasta tuli kaoottinen – katso tästä kohokohdat.

Sunnuntaina ajettiin Singaporen F1-osakilpailu, jonka lähtö lykkääntyi yli tunnilla. MTV seurasi kauden seitsemännentoista kisan tapahtumia hetki hetkeltä.

Lopputulokset:

1. Sergio Pérez     Red Bull     2.02.15,238
2. Charles Leclerc  Ferrari           +2,595
3. Carlos Sainz     Ferrari          +10,305
4. Lando Norris     McLaren          +21,133
5. Daniel Ricciardo McLaren          +53,282
6. Lance Stroll     Aston Martin     +56,330
7. Max Verstappen   Red Bull         +58,825
8. Sebastian Vettel Aston Martin   +1.00,032
9. Lewis Hamilton   Mercedes       +1.01,515
10. Pierre Gasly    Alpine         +1.09,576
11. Valtteri Bottas Alfa Romeo     +1.28,844

Kello 21.04: Muutaman tunnin odottelun jälkeen peli on selvä. Pérez sai viiden sekunnin aikarangaistuksen ja nuhtelut, mutta pitää näin voittonsa. Hänellä jäi hyvää Leclerciin viiden sekunnin sanktion jälkeen 2,595 sekuntia.

Kello 18.15: Leclercille huomautetaan tiimiradiossa, että Ferrarilla ei ole tietoa, mikä Pérezin rangaistus on, mutta se voi olla mahdollisesti jopa kaksi viiden sekunnin rangaistusta. Tässä tapauksessa Pérez putoaisi Leclercin taakse toiseksi, mutta todennäköisempää lienee viiden sekunnin rankaisu, jos sanktiota määrätään.

Péreziltä nähtiin kahdestikin matelua ja ison välin jättämistä turva-auton takana, kun oli uusintalähdön aika.

Kilpailun nopeimman kierroksen ajoi 14. sijoittunut Mercedeksen George Russell.

Kello 18.13: MM-sarjaa ylivoimaisesti johtava Verstappen on lopulta hölmöilynsä jälkeen seitsemäs, vaikka olisi voinut yltää kärkisijoille. Bottas on tänään 11:s.

Kello 18.11: Pérez ylittää maaliviivan ja on ottamassa voiton. Ero Leclerciin on yli seitsemän sekuntia, joten viiden sekunnin aikarangaistuskaan ei veisi meksikolaiselta ykkössijaa. 

Leclerc viivan yli kakkosena, Sainz ajaa kolmanneksi.

Kello 18.09: Kisa-aika on umpeutunut ja enää tämä kierros ajetaan. Pérezin johto Leclerciin on jo yli kuusi sekuntia.

Kello 18.08: Kun kisa-aikaa on alle minuutti jäljellä, Pérez on yli viisi sekuntia Leclercin edellä!

Kello 18.07: Hamilton tekee jälleen virheen ja lipeää märällä leveäksi. Verstappen nousee hänen edelleen kahdeksanneksi.

Kello 18.06: Pérez on pystynyt kiristämään tahtiaan. Hän johtaa nyt Leclerciä 4,5 sekunnilla. Kisaa on jäljellä kaksi minuuttia. Saako meksikolainen puristettua eron yli viiteen sekuntiin, jolloin mahdollinen viiden sekunnin aikapenalti ei pudottaisi häntä toiseksi?

Kello 18.05: Bottas ei ole ajamalla nousemassa pistesijalle. Hän on 11:ntenä, vajaat seitsemän sekuntia viimeisessä pinnasijassa kiinni olevaa Gaslya perässä.

Kello 18.04: Pérez on Leclerciä 3,4 sekuntia edellä. Kisaa viisi minuuttia jäljellä. Mahdollinen viiden sekunnin aikarangaistus pudottaisi Pérezin näillä eroilla toiseksi.

Kello 18.00: Russell otetaan sisään. Britti on viimeisenä radalla olevista, 14:ntenä. Kisa-aikaa enää kahdeksan minuuttia.

Pérez johtaa Leclerciä kolmella sekunnilla, mutta voitto ei ole varma, vaikka meksikolainen ylittäisi maalilinjan ykkösenä, koska turva-auton aikaisia tapahtumia tutkitaan kisan jälkeen.

Kello 17.59: Pérez ihmettelee, kun hänelle kerrotaan tiimiradiossa turva-auton takana ajamisen tutkimisesta. Péreziä kehotetaan karkaamaan, ja hän painaakin kilpailun nopeimman kierroksen tauluun, kun Leclerc puolestaan sortuu takana virheisiin.

Kello 17.57: Verstappen on kuitannut sekä Bottaksen että Gaslyn edelle ja on nyt yhdeksäntenä. Suomalainen 11:ntenä.

Kello 17.56: Tuomaristo tutkii Pérezin toiminnan turva-auton aikana kilpailun jälkeen. Aikarangaistuskin on mahdollinen, jos vauhtiaan mateluksi hidastaneen ja isoa väliä turva-auton takana jättäneen meksikolaisen todetaan rikkoneen sääntöjä.

Kello 17.54: Bottas on kammennut puolen sekunnin päähän Gaslysta, joka ajaa yhdeksäntenä. Bottas ei ole kuitenkaan F1:n parhaimpia ohittajia, vaan edelle meno on tyypillisesti tehnyt suomalaiselle tukalaa.

Kello 17.53: Russell valittaa tiimiradioon Schumacherin ajavan edellään kuin henkensä edestä. Kaksikko on sijoilla 12 ja 13, ja turhautuminen kuuluu Mercedes-ässän puheesta.

Kello 17.53: Verstappen enää reilut kolme sekuntia Bottasta perässä. Kisa-aikaa 15 minuuttia jäljellä.

Kello 17.51: Verstappen on kammennut Magnussenin edelle 11:nneksi. Hän on nyt vajaat seitsemän sekuntia viimeisessä pistesijassa kiinni olevaa Bottasta jäljessä, kun kisa-aikaa on vielä 18 minuuttia.

Kello 17.49: Pérezillä on yhä vaikeuksia. Leclerc kuin takiainen Red Bullissa kiinni, mutta tällä katuradalla ohittaminen ei ole helpoin taski.

Kello 17.46: Kisaa 22 minuuttia jäljellä. Pérez lukitsee renkaansa, mutta pitää yhä Leclercin tiukasti takanaan.

Kello 17.44: Pérez ja Leclerc ovat selkeänä kärkikaksikkona. Sainz taittaa rataa noin yhdeksän sekuntia jäljessä kolmantena.

Kello 17.42: Verstappen on hölmöilynsä jälkeen 12:ntena. Bottaksen asema kymmenennellä sijalla on tällä haavaa vakaa.

Kello 17.42: Kisassa saadaan ensimmäistä kertaa liikuteltava takasiipin DRS käyttöön, mikä helpottaa ohittamista.

Kello 17.41: Pérez raportoi moottoriongelmista. Meksikolaisella on vaikeuksia autonsa ajettavuuden kanssa.

Kello 17.40: Kisa-aikaa jäljellä 29 minuuttia. Leclerc hiillostaa lujaa kisaa johtavaa Péreziä ja on aivan takapuskurissa kiinni.

Kello 17.39: Hyvät seuraajat, Bottas on noussut muiden sählätessä kymmenenneksi, kiinni viimeiseen pistesijaan. 

Kello 17.38: Verstappen putoaa varikkokäyntinsä jälkeen viimeiseksi mukana olevasta joukosta, 14:nneksi. Russell kolauttaa kuitenkin Schumacherin kanssa yhteen, ja linkuttaa, Verstappen ohittaa hänet.

Kello 17.36: Verstappenin renkaat ovat puhki, hän menee varikolle!

Kello 17.36: Verstappen hyökkää malttamattomalla höökillä, renkaat lukkiutuvat ja hän ajaa pitkäksi! Alankomaalainen putoaa kahdeksanneksi, Hamiltonin eteen. Bottas on pudonnut pykälällä, 13:nneksi Russellin taakse.

Kello 17.35: Turva-auto on poistunut. Järjestykset säilyvät kärjessä ennallaan.

Kello 17.33: Ruudussa näytetään nyt vain jäljellä olevaa ajoaikaa. Sitä on enää 35 minuuttia. Turva-auto otetaan pois radalta tällä kierroksella.

Kierros 38/61: Vain Bottaksella ja Ricciardolla on pehmeät renkaat allaan. Muut ajavat keskikovilla.

Kierros 37/61: Täyttä kisaa ei tänään päästä ajamaan. Kahden tunnin ajoaika umpeutuu noin 40 minuutin kuluttua, jolloin homma on lyötävä poikki.

Kierros 37/61: Ricciardo varikolle. Kärkeä kohti hiipinyt australialainen palaa radalle kuudennella sijalla. Hamilton on pudonnut yhdeksänneksi. Bottas puolestaan 12:ntena.

Kierros 37/61: Turva-auto radalle! Norris kurvaa samalla kolmossijalta varikolle.

Kierros 36/61: Nyt seinään sukeltaa kylmillä renkailla juuri varikolta poistunut Yuki Tsunoda! Kakkossektoriin keltaiset liput, mutta turva-autoa on tulossa.

Kierros 35/61: Varikolle kisan kärjestä Pérez ja kakkossijalta Sainz. Hetken päästä varikolle myös Verstappen.

Kierros 35/61: Ferrari ottaa Leclercin kakkossijalta sisään. Stoppaaminen menee hivenen pitkäksi, ja aikaa hukkaantuu. Varikolle tulee myös Hamilton, jolta vaihdetaan renkaiden lisäksi etusiipi.

Kierros 34/61: Hamilton jarruttaa myöhään, renkaat lukkiutuvat, ja hän rysäyttää seinään! Britti pääsee kuitenkin jatkamaan kisaa ja putoaa Norrisin sekä Verstappenin väliin viidenneksi. Hamiltonin auton päätylevy repsottaa.

Kierros 32/61: Kierrosajat paranevat. Leclercille nyt kisarupeaman toistaiseksi nopein kellotus: 1.56,259.

Kierros 31/61: Viaplayn asiantuntija, F1-tuomaristossa usein toiminut Mika Salo sanoo tv-lähetyksessä, ettei ihmettelisi yhtään, jos Verstappenille tulee Norrisin edelle ennenaikaisesti menosta rangaistusta.

Kierros 30/61: Valo vaihtuu vihreäksi. Verstappen oli valon vaihtuessa jo ennenaikaisesti Norrisin edellä, lukitsee sitten renkaansa ja Norris pitää viidennen sijan.

Kierros 29/61: Ferrari huijaa kilpailijoita. Punaiset menevät asemiin varikolla, mutta kumpaakaan autoa ei oteta sisään.

Kierros 29/61: Virtuaalinen turva-auto uudelleen voimassa. Bottas on nyt sijalla 13.

Kierros 28/61: Virheitä tulee yhä enemmän. Ocon on nyt radan varressa. Höyry nousee autosta, mutta ranskalainen yrittää vielä nitkuttaa autollaan. Peli päättyy kuitenkin siihen.

Kierros 27/61: Albonin kisa jää tähän varikolla. Matkassa nyt 16 kuskia. Mutta mitä ihmettä? Nyt näytetään vihreää lippua, kun radalla on yhä virkailijoita irrottamassa Albonin Williamsin etusiipeä kaiteesta. Tämä on jo vaarallista! Sanomista on varmasti tulossa.

Kierros 26/61: Virtuaalinen turva-auto jälleen voimaan Albonin romun tekemisen jälkeen.

Kierros 26/61: Albon vetää renkaat tyhjinä kaiteeseen. Hän pääsee pakilla pois ja jatkamaan kisaa, mutta etusiipi jäi matkalle. Varikkokäynti edessä. Thaikuski nyt viimeisenä radalla.

Kierros 25/61: Russell ajelee nyt viimeisenä radalla olevana kuskina 17:ntenä. Eroa seuraavaan, Alboniin, on 24 sekuntia.

Mercedes yritti epätoivoisena jokeriratkaisua, mutta rata oli liian märkä slikseille.

Kierros 24/61: Kisan nopein kierros nyt Verstappenin nimiin.

Kierros 23/61: Russell sanoo, ettei pitoa ole. Virtuaalisen turva-auton voimassaolo päättyy.

Kierros 22/61: Voimassa virtuaalinen turva-auto. Russell tulee 16. sijalta varikolle ja siirtyy slikseille, keskikovalle renkaalle. Muut vielä välikelin kumeilla liikenteessä.

Russell vetää uusilla renkaillaan heti rajussa sivuluisussa ja on vaikeuksissa. Kuten odottaa sopi, slikseille siirtyminen oli liian aikaista.

Kierros 21/61: Alonson Alpine on hyytynyt juhlakisassaan, 350. GP:ssä, radan varteen. Verstappen nousee kuudenneksi ja muut takana niin ikään yhden sijan ylöspäin.

Kierros 21/61: Pérez ajaa kärjessä komeasti. Uusi nopein kierrosaika tauluun, ja toisena oleva Leclerc on jäänyt meksikolaisesta jo kolmisen sekuntia.

Kierros 20/61: Verstappen valittaa tiimiradioon vaikeuksia vaihteen vaihdossa ylöspäin.

Kierros 18/61: Sainz sanoo tiimiradioon, ettei olla kaukana sliksirenkaisiin siirtymisestä.

Kierros 17/61: Bottas on onnistunut nyt pitämään Russellin takanaan. Kaksikko vetää aivan peräkanaa sijoilla 15 ja 16.

Kierros 16/61: Viidentenä ajavalle McLaren-ässä Norrisille kerrotaan radiossa, että heidän suunnitelmana on yrittää kestää välikelin renkailla kauemmin kuin muut kuskit.

Kierros 16/61: Sainz sen sijaan jälleen jää. Kolmossijalla ajava Ferrari-kuski on kahdeksan sekuntia kärkikuski Péreziä perässä, ja Ferrari kehottaa häntä viilentämään renkaita.

Kierros 14/61: Pérez on kasvattanut kärjessä johtokaulansa Leclerciin puoleentoista sekuntiin.

Kierros 13/61: Verstappen on Alonson perässä, mutta kokenut espanjalainen ei helpolla kuudetta paikkaansa luovuta.

Kierros 12/61: Latifin ja Zhoun välinen tilanne on tuomariston tutkinnassa. Kumpikin on siis jo keskeyttänyt kisan. Muut jatkavat edelleen.

Kierros 11/61: Verstappen painaa nyt rohkeasti sisäpuolelle ja ohittaa Gaslyn. Alankomaalainen on sijalla 7.

Kierros 11/61: Pérez hiljentää reippaasti radan loppukurveihin ennen kuin iskee lujaa uusintalähdössä. Meksikolainen pitää kärkipaikkansa, ja tilanne kärjessä säilyy. Verstappen sen sijaan ohittaa Vettelin ja iskee kahdeksanneksi.

Kierros 10/61: Kärjen järjestys: 1) Pérez, 2) Leclerc, 3) Sainz, 4) Hamilton, 5) Norris.

Kierros 10/61: Bottaksen etusiipi ei näytä kärsineen Russell-kontaktista pahasti. Bottas on kisassa sijalla 15, Russell jälleen perässään. Turva-auto tulee sisään tältä kierrokselta.

Kierros 9/61: Myös Bottas on ottanut osumaa! Russell ohittaa suomalaisen ja kolhii leveäksi vetäessään Bottaksen auton keulaa.

Kierros 8/61: Turva-auto radalle! Tämä sopii muun muassa Verstappenille, joka oli jo puoli minuuttia kisaa johtavaa tallikaveriaan Péreziä perässä.

Latifi linkuttaa varikolle ja joutuu jättämään leikin kesken.

Kierros 7/61: Hidastus osoittaa, että Latifi ahdistaa ohitusta hakevan Zhoun laitaan ja kontakti tulee. Zhou ihmettelee, miksi Latifi puski hänet seinään. F1-surkimukseksikin kutsutulta Latifilta jälleen ihmeellinen suorite.

Kierros 7/61: Nyt tapahtuu, ja virtuaalinen turva-auto astuu voimaan. Alfa Romeon Zhou on jäänyt radan varteen, ja radalla linkuttaen jatkavalla Latifilla on rengas rikkoutunut.

Kierros 7/61: Magnussenille näytetään mustaoranssia, niin sanottua teknistä lippua: hänen on mentävä pian vaihtamaan vaurioitunut etusiipensä. Tanskalainen on sijalla 12.

Kierros 6/61: Bottas on pysynyt 16:ntena. Tallikaveri Zhou on pudonnut 19:nneksi ja hänen takanaan on vain Albon. Bottaksen perässä 17:ntenä häntä on hiillostamassa Russell, joka vei hänen Mercedes-paikkansa viime kauden jälkeen. Bottas on sen sijaan jäänyt kolme sekuntia edellään olevasta Oconista.

Kierros 4/61: Pérez johtaa Leclerciä reilulla sekunnilla. Kolmantena olevaan Sainziin Pérezistä on jo reilut kuusi sekuntia.

Kierros 4/61: Albon on pyörähtänyt ja pudonnut sen myötä viimeiselle sijalle.

Kierros 3/61: Verstappen iskee myös Tsunodan edelle ja sijalle 9. Tuomaristo ei anna hänelle rangaistusta alun oikaisusta: alankomaalainen ei hyötynyt siitä sijoituksellisesti.

Kierros 3/61: Järjestys: 1) Pérez, 2) Leclerc, 3) Sainz, 4) Hamilton, 5) Norris... 16) Bottas.

Hamilton valittelee tiimiradioon renkaiden pidon puutetta. Kuskit ovat liikkeellä välikelin kumeilla.

Kierros 2/61: Verstappen ohittaa Magnussenin ja Strollin ja kapuaa kymmenenneksi. Alankomaalaisella on vaikean lähdön jälkeen maitti päällä.

Hidastuskuvat osoittavat, että Verstappen jäi lähdössä paikalleen ja menetti siinä sijoja. Verstappen oikaisi avausmutkassa, mutta tuleeko seuraamuksia?

Kierros 1/61: Bottas on pudonnut pykälällä 16:nneksi. Tallikaveri Zhou on ottanut takapakkia enemmän ja tippunut neljä sijaa 18. paikalle.

Lähtö: Pérez ampaisee lähdössä Leclercin edelle kärkeen! Mercedeksen Hamilton ja Ferrarin Sainz osuvat toisiinsa.

Verstappen on sen sijaan yllättäen epäonnistunut lähdössä ja pudonnut 12:nneksi.

Kello 16.08: Autot lipuvat lämmittelykierrokselta ruudukkoon. Startin hetki!

Kello 16.05: Kuskit ovat lämmittelykierroksella! Vesi lentää edelleen, ja rata on kaukana kuivasta.

Kello 16.00: Pian päästään vauhtiin. Viisi minuuttia lämmittelykierrokselle lähtöön.

Kello 15.52: Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kertoo Viaplaylle, että George Russellin moottorissa havaittiin luotettavuusongelma, minkä vuoksi se päätettiin vaihtaa aika-ajojen jälkeen. Russell sijoittui aika-ajoissa 11:nneksi, mutta joutuu uuden voimayksikön asennuksen myötä starttaamaan varikolta.

Kello 15.47: Tuoreet tiedot kertovat, että ilman lämpötila on 26 celsiusastetta, ja radan lämpötila on 30:ssä. 

– Tarpeeksi kuivattamaan ajolinjan, mutta mitä jos joku yrittää rohkeaa ohitusta? F1-sarja spekuloi omassa ennakoinnissaan.

Pidon kanssa on jännitystä.

Kello 15.41: Tuoreimpien ennusteiden mukaan sade olisi palaamassa Marina Baylle tovi lähdön jälkeen. Jännityselementtiä on monella tapaa ilmassa.

Kello 15.41: Verstappen on näyttänyt aiemmin märällä radalla usein briljantin mestarillisia otteita. Ei tarvitse olla ennustajahenkilö heittääkseen, että käyrä on todennäköisyyksien mukaan osoittamassa kahdeksannesta ruudusta jyrkästi ylöspäin. Myös muun muassa viidennestä ruudusta matkaan iskevä Fernando Alonso on näyttänyt olevansa märän taitaja, ja samaan kerhoon voidaan laskea kolmosruudusta starttaava Lewis Hamilton.

Valtteri Bottaksen osakkeet ovat usein sen sijaan märällä radalla vaikeissa oloissa laskeneet.

Kello 15.30: Suurin osa kuskeista meni installaatiokierroksille sadekelin renkailla, mutta muun muassa Bottas, Norris ja Leclerc lähtivät kokeilemaan välikelin kumeja.

Myös välikelin kumeilla liikkeellä ollut Verstappen veti juuri jarrutustilanteessa leveäksi, mutta vaaraa tilanne ei aiheuta.

Kello 15.28: Vesi lentää kuskien ajaessa, mutta rata on parantunut ja sen on todettu olevan turvallinen.

Kello 15.25: Kuljettajat ovat nyt radalla. Heidät on päästetty ajamaan installaatiokierroksia ennen varsinaisen kisan alkua.

Kello 15.21: F1TV:n toimittaja Will Buxton lataa kritiikkiä Kansainvälisen autoliiton FIA:n linjalle.

– Mikä järki sadekelin renkaissa on, jos FIA viivästyttää märän kelin kisoja aina, kunnes rata on niin kuiva, ettei niitä tarvitse käyttää? Buxton kirjoitti Twitterissä.

Kuljettajat voivat päästä ajamaan kisan alkupuolella välikelin renkailla, kun rata ehtii kuivua.

Kello 15.16: Valmisteluproseduurit on saatu radalla käyntiin, F1:n jakama kuva osoittaa.

Kello 15.14: Täydet pisteet kilpailusta jaettaisiin silloin, kun olisi saatu ajettua 45 kierrosta 61:stä. Muutoin kuskeille jaettaisiin vajaat pinnat. Viime vuonna Spassa jaettiin puolikkaat pojot, kun turva-auton perässä saatiin ajettua kaksi kierrosta.

Kello 15.06: Kilpailun pituus voi lyhentyä alkuperäisestä 61 kierroksen mitasta, vaikka keinovalaistuksessa myöhään ajaminen ei ole Singaporessa ongelma.

Turva-auton ajettua hiljattain rata näytti kuivuneen vedestä jo huomattavasti ja olevan siltä osin kelpo jamassa.

Kello 14.56: Nyt tulee uutta tietoa: Kilpailun lähtö venyy paljon. Varikon portti avautuu Suomen aikaa kello 15.25. Lämmittelykierrokselle lähdetään vasta tunnin ja kymmenen minuutin kuluttua, kello 16.05.

Sade on tauonnut, ja virkailijat yrittivät luututa seisovaa vettä pois radalta.

Kello 14.53: Oheisesta F1:n sosiaalisessa mediassa jakamasta kuvasta saa käsitystä, millaisia lammikoita radalla vielä oli, kun turva-auto kävi juuri radalla.

Kello 14.51: Varikkoa vedetään lastoilla vedestä kuiviksi, ja myös puhaltimet ovat käytössä.

Kello 14.48: Sikäli kuin tänään päästään F1-autoilla ajamaan, Fernando Alonso ohittaa Kimi Räikkösen ja ottaa yksin F1-starttiennätyksen haltuunsa. Espanjalaisesta on tulossa tänään ensimmäinen kuljettaja, joka on startannut 350 F1-osakilpailuun. Alonso on tällä hetkellä tasoissa Räikkösen kanssa 349 startilla.

Kello 14.43: Turva-auto on radalla. Nyt selvitellään, millaisessa ajokunnossa rata on, mutta radalla on niin pahoja lammikoita, ettei ainakaan vielä päästäne F1-ajokeilla vetämään.

Kello 14.39: Sade on vaimentunut pahimmasta pudottelusta. Viaplayn asiantuntija Ossi Oikarinen arvioi paikan päältä tv-lähetyksessä, että pian voidaan päästäkin ajamaan.

Kello 14.34: Kisasta ollaan antamassa seuraava päivitys noin 15 minuutin päästä. Startti vähintäänkin viivästyy, mutta ajetaanko tänään ollenkaan vai vedetäänkö vain pätkä turva-auton perässä, kuten viime vuonna sateisessa Spassa?

Kello 14.34: Bottas jäi aika-ajoissa ensimmäiseen osioon ja 16:nneksi, ja tallikaveri Guanyu Zhou oli osiossa peräti seitsemän sekunnin kymmenystä nopeampi. Bottas selitteli Viaplaylle huonoa sijoitustaan kierroksen ajoituksella, mutta fakta samalla oli, että Zhou oli läpi aika-ajojen ykkösosion reilusti Bottasta nopeampi.

Russellin startatessa varikolta Alfat Zhou ja Bottas nousevat ruudukossa pykäliin 13 ja 14.

Kello 14.30: Tv-lähetyksessä kuuluu, että Marina Bayn radalle kantautuu kovaa ukkosen jyrinää. Sade on runsasta.

Kello 14.27: Aika-ajojen lopussa Verstappen kihisi raivosta, kun hän oli paaluvauhdissa, mutta Red Bull käski hänet varikolle viimeiseltä aikakierrokseltaan. Syyksi selvisi myöhemmin polttoaine: Red Bull ei uskonut Verstappenilla riittävän bensaa näytteenottoa varten, jolloin hänet olisi hylätty ja hän olisi joutunut kisaan varikolta. Red Bull oli laskelmoinut, ettei Verstappen olisi ehtinyt ajaa kyseistä "ekstrakierrosta".

Verstappen jäi aika-ajoissa kahdeksanneksi, mutta kuten on viime aikoinakin nähty, alankomaalaisella on kyky tehdä kovia ohituskavalkadeja kärkeen saakka.

Kello 14.21: Normaalisti kuskit menisivät tähän aikaan ajamaan ennen kilpailua installaatiokierroksia, mutta nyt heitä ei päästetä radalle. Vettä tulee, eikä radalla ole turvallista ajaa F1-autoilla vauhdikkaasti. Kisan startti on myös siirtymässä kello 15:stä eteenpäin.

Kello 14.20: Kertauksena, mitä Verstappenin mestaruuden varmistumiseen tänään vaadittaisiin:

Verstappen varmistaisi maailmanmestaruuden, jos hän voittaisi tänään ja MM-sarjassa häntä lähimpänä olevat Ferrarin Leclerc ja Red Bull -tallikaveri Pérez jäisivät kauas. Tähän kahdeksannesta ruudusta kilpailuun lähtevä Verstappen tarvitsisi tällä erää myös onnea monacolaisen ja meksikolaisen startatessa kisaan sijoilta 1 ja 2.

Verstappenilla on MM-sarjassa Leclerciin 116 pisteen johto, ja Pérez on MM-sarjassa kolmantena, 125 pinnaa Verstappenin takana. Verstappen on varma maailmanmestari, jos hän voittaa Singaporen kilpailun, Leclerc jää yhdeksänneksi tai huonommalle sijalle ja Perez on korkeintaan neljäs eikä saa lisäpistettä kilpailun nopeimmasta kierroksesta. Jos Pérez ajaa kilpailun nopeimman kierroksen, hän saa olla tällä kattauksella enintään viides. 

Jos Verstappen puolestaan ajaa voiton lisäksi nopeimman kierroksen, mestaruus varmistuu hänelle, jos Leclerc on korkeintaan kahdeksas ja Perez enintään neljäs.

Kautta on tämän osakilpailun jälkeen jäljellä vielä viisi GP:tä, ja Verstappenin mestaruuden varmistuminen on joka tapauksessa käytännössä vain ajan kysymys.

Kello 14.12: Sade on vähintäänkin siirtämässä kilpailun starttia. Singaporessa on satanut runsaasti, ja Marina Bayn katurata lainehtii vedestä. Sateen on myös ennustettu jatkuvan vaihtelevalla voimakkuudella seuraavien tuntien ajan. Lähtöä ei olla pääsemässä tekemään vielä kello 15 – lauantaina kolmansista harjoituksista jäi jo puoli tuntia ajamatta vedestä lainehtineen radan vuoksi.

Kello 14.05: Alla lähtöjärjestys päivän kilpailuun:

1. Charles Leclerc, Ferrari

2. Sergio Pérez, Red Bull

3. Lewis Hamilton, Mercedes

4. Carlos Sainz, Ferrari

5. Fernando Alonso, Alpine

6. Lando Norris, McLaren

7. Pierre Gasly, AlphaTauri

8. Max Verstappen, Red Bull

9. Kevin Magnussen, Haas

10. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

11. Lance Stroll, Aston Martin

12. Mick Schumacher, Haas

13. Sebastian Vettel, Aston Martin

14. Guanyu Zhou, Alfa Romeo

15. Valtteri Bottas, Alfa Romeo

16. Daniel Ricciardo, McLaren

17. Esteban Ocon, Alpine

18. Alexander Albon, Williams

19. Nicholas Latifi, Williams

Varikko: George Russell, Mercedes

Kello 13.58: Tervetuloa mukaan! Max Verstappenilla on jo tänään mahdollisuus varmistaa maailmanmestaruus, mutta se edellyttäisi hänen voittoaan ja MM-sarjassa lähimpänä olevien Ferrarin Charles Leclercin ja Red Bull -tallikaveri Sergio Pérezin jäämistä useiden sijojen päähän. Leclerc starttaa kisaan ensimmäisestä ruudusta, Pérez toisesta ja Verstappen vasta ruudusta 8.

11. aika-ajoissa jääneen Mercedeksen George Russellin autoon on vaihdettu voimayksikkö, ja hän lähtee kisaan varikolta. Samalla Alfa Romeon Valtteri Bottas nousee pykälällä 15. lähtöruutuun.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja