Red Bullin Max Verstappen ajoi voittoon F1-kauden seitsemännessä osakilpailussa Italian Imolassa. MTV Urheilu seurasi kisaa tässä artikkelissa.
Verstappen nousi paalupaikkaa pitäneen McLaren-kuski Oscar Piastrin ohi lähdössä ja piti kärkisijansa ruutulipulle asti.
Toisena maaliin ajoi McLarenin Lando Norris ennen tallikaveriaan Piastria. Lewis Hamilton toi Ferrarin kotiradallaan neljänneksi ennen sitkeästi taistellutta Williamsin Alexander Albonia, joka kukisti lopun kiivaassa kamppailussa toisen Ferrari-kuskin Charles Leclercin.
Mercedeksen päivä oli synkkä. Hyvän lähdön saanut George Russell putosi nopeasti muiden vauhdista ja tuli maaliin seitsemäntenä. Kimi Antonellin kisa päättyi keskeytykseen reilut 15 kierrosta ennen loppua.
Turva-autoratkaisu hämmästytti
Max Verstappen pääsi hyötymään kisan ensimmäisestä turva-autotilanteesta pitkitettyään varikkokäyntiään kisan lähestyessä puoltaväliään.
Red Bull sai vaihdettua Verstappenille uudet renkaat ja pidettyä yli puolen minuutin johdon Piastriin nähden virtuaalisen turva-auton ansiosta.
Lopussa Antonellin keskeytettyä kilpailunjohto päätti yllättäen ottaa fyysisen turva-auton radalle, mikä tarkoitti letkan kokoamista yhteen ja Verstappenin johdon kuivumista kasaan.
Piastri oli ehtinyt aiemmin hakea viimeiset uudet renkaat alleen, mikä jätti australialaisen radalle käytetyillä renkailla Verstappenia ja Norrisia vastaan.
Uusintalähdössä Verstappen karkasi kuuden sekunnin johtoon ennen kuin Norris pääsi taistellen tallikaverinsa Piastrin edelle. Tässä vaiheessa kisaa oli jäljellä vain viisi kierrosta, joten Red Bullin voitto oli sinetöity.
Takana käytiin samanlaista taistelua, jossa kuluneilla renkailla ajanut Leclerc joutui antautumaan. Hän esti ensin Albonin ohitusyrityksen, mikä päästi Hamiltonin ohi sekä Williamsista että tallikaveristaan.
Hamilton toi Ferrarin neljäntenä maaliin. Albon puolestaan onnistui lopulta ohittaamaan Leclercin ja sai viidennen sijan palkinnoksi hyvästä kisastaan.
Kolmanneksi jääneen Piastrin MM-johto tallikaveriinsa Norrisiin kapeni kolmella pisteellä 13 pinnaan. Verstappen nousi voitolla 22 pisteen iskuetäisyydelle Piastrista.
Valmistajien MM-sarjassa McLarenilla on jo 132 pisteen johto Mercedekseen. Red Bull on Mersusta enää 16 pisteen päässä.
Liveseuranta:
Lopputulokset:
1) Verstappen, Red Bull, 2) Norris, McLaren, 3) Piastri, McLaren, 4) Hamilton, Ferrari, 5) Albon, Williams, 6) Leclerc, Ferrari, 7) Russell, Mercedes, 8) Sainz, Williams, 9) Hadjar, RB, 10) Tsunoda, Red Bull
RUUTULIPPU! Max Verstappen ajaa Emilia-Romagnan GP:n voittoon. McLarenin Lando Norris on toinen ennen tallikaveriaan Oscar Piastria.
Kierros 63/63: Albon pääsee ajamalla ohi. Tuomariston tutkinta asiasta oli turha, mutta Leclerc hämmästelee edelleen tiimiradiossa, että mitä hän teki aiemmin väärin: "Tämä on vitsi".
Kierros 62/63: Albon yrittää vielä ohitusta Leclercista, mutta Ferrari-kuski puolustaa hyvin.
Kierros 60/63: Leclerc pakottaa ohitusta yrittäneen Albonin ulos radalta. Hamilton kiilaa samalla Williamsin edelle ja painelee saman tien tiimikaverinsa ohi. Tästä saattaa tulla vielä puhetta kisan jälkeen.
Kierros 59/63: Verstappen ajaa kisan nopeimman kierroksen. Johto jo melkein kuusi sekuntia Norrisiin. McLaren menetti tässä todennäköisesti voittosauman.
Kierros 58/63: Verstappen karkaa jo viiden sekunnin johtoon. Norris nousee Piastrin ohi rajulla yrityksellä. Ei päästänyt McLaren-kaksikko toisiaan helpolla.
Kierros 57/63: Norris metsästää ohituspaikkaa Piastrissa. Hamilton ohittaa Russellin ja nousee kuudenneksi.
Kierros 54/63: Uusintalähdössä ei muutoksia ainakaan heti kiihdytyksessä. Verstappen, Piastri, Norris, Leclerc ja Albon on kärkiviisikko. Sitten Russell, Hamilton ja Sainz. Näistä lihavoiduilla on uudet, joka toisella jo 24 kierrosta käytetyt renkaat.
Kierros 53/63: Turva-auto poistuu tämän kierroksen jälkeen.
Kierros 51/63: Antonellin autoa ei ole vieläkään saatu pois radalta.
Kierros 50/63: Norris politikoi tiimiradiossa kertomalla, että Piastrin renkaat näyttävät aika huonokuntoisilta. Vinkki McLarenille, että ohi olisi kiva päästä.
Kierros 47/63: Antonellin Mercedes hyytyy radalle! Nyt otetaan turva-auto, ei tällä kertaa virtuaalista turva-autoa. Kärki tulee varikolle ja nippu laitetaan kasaan.
Piastri ei tule varikolle, samoin Leclerc ja Russell, koska heillä ei ole uusia renkaita enempää. Nyt tulee mielenkiintoista. Verstappen on kärjessä uusilla renkailla, Piastrilla perässä 17 kierrosta ajetut ja taas Norris uusilla renkailla kolmosena. Leclerc on noussut varikkokäyntien myötä jo neljänneksi.
Kierros 43/63: Kärkinelikolla on 12-14 kierrosta ajettuna kovilla renkailla. Hamiltonilla yhtä paljon mediumrenkaissa, Leclercilla kovat renkaat.
Alonso kertoo renkaansa puhjenneen. "Tästä tulee kidutusta. Olen koko joukon onnekkain kuski", Alonso sähähtää ironisesti.
Kierros 46/63: Nyt on Antonellin auto hyytynyt samaan kohtaan radan varteen, missä Ocon seisoi aiemmin. Turva-auto tulee radalle, ei siis virtuaalista turva-autoa.
Kierros 40/63: Leclerc pääsee helposti Hadjarin ohi. Ero Ferrarin tallikaveriin Hamiltoniin on vain kaksi sekuntia.
Kierros 39/63: Albon oli tutkinnassa keltaisen lipun aikana tapahtuneesta rikkeestä, mutta tuomaristo ei rankaise häntä.
Piastri kuitenkin rankaisee ja nousee ohi kolmanneksi. McLaren-autojen väli on nyt 13,5 sekuntia Norrisin hyväksi.
Kierros 38/63: Leclerc ohittaa Antonellin ja pian Ferrarit ovat taas peräkkäin. Saa nähdä, miten tällä kertaa tiimin sisällä tilanne ratkaistaan.
Kierros 36/63: Yleisö syttyy, kun Hamilton ohittaa vuorostaan hyvää kisaa ajaneen Hadjarin.
Kärjen tilanne on nyt stabiili, kun Verstappen johtaa Norrisia 18 sekunnilla ja Albon on jäänyt McLarenista 9 sekuntia. Piastri lähestyy Williamsia takaa kolmen sekunnin päässä ja ottaa sekunnin kierrosta kohti erosta pois.
Kierros 34/63: Hamilton ohittaa Antonellin ja nousee kuudenneksi.
Kierros 31/63: Piastri käy toista kertaa varikolla. Palaa radalle neljänneksi ja ero Verstappeniin on hetkessä taas 33 sekuntia. Norrisia Verstappen johtaa 19 sekunnilla.
Kierros 30/63: Verstappen saa ilmaisen stopin ja pitää 22 sekunnin keulan Piastriin nähden. Norris palaa radalle kolmossijalle. Albon upeasti neljäs ennen Hadjaria, Antonellia, ja Hamiltonia.
Charles Leclerc, joka oli juuri päässyt nousemaan hyviin asemiin, kärsii isosti: "Uskomatonta, uskomatonta", Ferrari-kuski toistelee.
Kierros 29/63: Norris otetaan varikolle Piastrin edeltä. Ja heti perään virtuaalinen turva-auto! Ocon on jäänyt radan sisämutkaan nurmikolle. Verstappen hyötyy tästä nyt valtavasti.
Kierros 26/63: Piastri syö Hamiltonin helposti edeltään. Ferrari on täysin lapanen kotiradallaan, vaikka rengasero näyttelee tässä osaansa.
Kierros 25/63: Verstappen johtaa Norrisia 9 sekunnilla. Albon roikkuu 12 sekunnin päässä Norrisista. Hadjar sinnittelee hyvin Antonellin ja Hamiltonin edessä. Piastri on jo tavoittanut Hamiltonin ja samalla kaventanut vapaassa ilmassa Verstappenin johtoa pois.
Kierros 23/63: Piastri on nyt seitsemäs. 5,5 sekuntia Hamiltonin takana, 34 sekuntia Verstappenista. Leclerc ohittaa Bearmanin ja nousee 10. sijalle. Russell jämähtänyt Tsunodan taakse 13:nneksi.
Kierros 20/63: Kärjessä Verstappen, Norris, Albon ja Hadjar ovat mediumrenkailla. Sitten Antonelli, Hamilton ja Hülkenberg ovat kovilla. Piastri ohittaa Colapinton ja on nyt kahdeksas. Samaan aikaan ero Verstappeniin kasvaa 33 sekuntiin. Red Bull hakee nyt paikkaa ottaa Verstappen varikolle niin, ettei tämä joudu radalle palatessaan ruuhkaan.
Kierros 18/63: Piastri pusertaa väkisin Tsunodan ohi sijalle 10. Red Bull pyrki hidastamaan Verstappenin ykköshaastajaa, mutta se ei kauaa onnistunut. Seuraavaksi hän poimii Bearmanilta yhdeksännen sijan.
Kierros 15/63: Verstappen pysyy radalla, Norris seuraa perässä kymmenen sekuntia jääneenä. Saman tekee kolmosena radalla oleva Albon. Stroll tulee varikolle nelossijalta.
Kymmenen kuskia vielä tekemättä ensimmäistä pysähdystään. Näiden voi jo ajatella pyrkivän yhden stopin kisaan. Verstappenin ja kerran renkaat vaihtaneen Piastrin ero radalla on nyt 31 sekuntia.
Kierros 14/63: Piastri tulee hakemaan kovat renkaat. Ei ole nopea pysähdys, mutta ehtii hyvin aiemmin pysähtyneiden edelle.
Kierros 13/63: Alonso reagoi Ferrarin strategiamuutokseen. Tulee varikolle. Putoaa Leclercin ja Russellin taakse
Kierros 12/63: Russell tulee varikolle. Saman tekee Sainz. Palaavat radalla vielä aikaisemman stopin tehneen Leclercin taakse.
Kierros 11/63: Lopulta Norris onnistuu ohituksessaan ja nousee kisan kolmoseksi. Seuraavaksi Alonso jahtaa Russellin päänahkaa.
Kierros 10/63: Norris käy radan ulkopuolella seuraavassa yrityksessä.
Kierros 9/63: Russell selviää jo toisesta Norrisin ohitusyrityksestä. Hän kertoo tiimiradiossa, ettei tiedä, miten pystyy tällä ajotyylillä pääsemään tavoitteeseen varikkopysähdyksen osalta. Joutuu nyt käyttämään rengasta kunnolla.
Kierros 7/63: Piastri on alle kahden sekunnin päässä Verstappenista. Russell 2,5 sekuntia Piastrin takana. Norris, Alonso, Sainz, Albon, Stroll ja Leclerc yhtenä letkana perässä.
Kierros 3/63: Gasly ajelee soralle, palaa takaisin, mutta renkaat ovat kyllä entiset tuon jälkeen. Putoaa 14:nneksi.
Kierros 2/63: George Russell kiroilee tiimiradiossa Piastrin aikaista jarrutusta: "V***n Piastri, minkä teki!" Mercedes-kuski sai koko kärkijoukosta parhaan lähdön, mutta McLarenin temppu söi mahdollisuuden nousta johtoon.
Lähtö: Max Verstappen tulee loistavalla liikkeellä Oscar Piastrin ohi kärkeen kakkosmutkassa! Piastri lähti ruudusta liikkeelle paremmin, mutta jarrutti ensimmäiseen mutkaan selvästi aikaisemmin. Verstappen vei taistelun mutkaan ja tuli kyllä huimalla tavalla ohi.
Kärkikahdeksikko on muuten samassa järjestyksessä. Hadjar menettää yhdeksännen sijan Gaslylle ja Leclercille. Hamilton on pudonnut 13:nneksi.
Klo 16.00: Autot suuntaavat lämmittelykierrokselle.
Klo 15.58: Suurin osa lähtee kisaan mediumrenkailla. Alonsolla, Strollilla ja Russellilla ne ovat käytetyt. Hamilton, Antonelli, Hülkenberg, Bearman ja Tsunoda starttaavat kovilla.
Klo 15.56: Alpine tallipäällikkö Flavio Briatore muuten lyttäsi Viaplayn haastattelussa Mervi Kalliolle spekulaatioon, jonka mukaan Jack Doohanin tilalle nostetulla Franco Colapintolla olisi vain viisi kisaa aikaa näyttää osaamisensa: "Ei, unohdetaan se viisi kisaa. Minä päätän siitä", Briatore heilautti kättään haastattelun päätteeksi.
Klo 15.50: Rengasvalmistaja Pirellin laskelmissa kisa on nopeimmin viety läpi yhdellä pysähdyksellä noin kierrosten 19–25 välillä. Silloin startti tapahtuisi mediumrenkailla, ja kisa vietäisiin loppuun kovilla. Toinen vaihtoehto on aikaisempi pysähdys noin kierroksilla 12–18 ja vielä uudelleen loppupuolella kisaa uusiin koviin renkaisiin.
Jälkimmäinen vaihtoehto saattaa tulla kyseeseen, sillä tänään rata on lämpimämpi kuin edellisinä päivinä.
Klo 15.43: Kisaan päästää aurinkoisessa ja lämpimässä säässä. Ilman lämpötila on nyt 24 ja radan pinnan 45 astetta. Sateen riski on silti olemassa, mutta vain 20 prosentin verran.
Klo 15.00: Mukavaa sunnuntaipäivää ja tervetuloa seuraamaan Imolan F1-kisaa seurassamme. Kisan alkuun on tunti aikaa.
Imolassa ohittaminen on vaikeaa, joten startin merkitys korostuu. Viikonlopun kisavauhdin perusteella voidaan odottaa tasaista taistelua, sillä Mercedes ja Red Bull olivat kierrosdatan perusteella kahden kymmenyksen sisällä toisistaan.
Lue myös: Ferrari-tähdet järkyttyivät surkeasta aika-ajosta – "En löydä sanoja"
Sunnuntaina tulleen tiedon mukaan Red Bullin Yuki Tsunoda starttaa kisaan odotetusti joukon perään varikkosuoralta autoonsa aika-ajojen rajussa ulosajossa tulleiden vaurioiden korjaamisen takia. Alpinen Franco Colapinto on puolestaan pudonnut yhden ruudun 16. sijalle aika-ajojen varikkosuoralla tekemästään rikkomuksesta.
Tässä lähtöjärjestys päivän kisaan: