Lando Norris on Monacon voittaja! Näin kisa eteni

7.23385059
Ferrarin Charles Leclerc haastaa McLarenin Lando Norrisin Monacon GP:n voitosta.xpbimages.com
Julkaistu 25.05.2025 15:35(Päivitetty 25.05.2025 17:53)
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Eetu Ikola

eetu.ikola@mtv.fi

@eetuikola

McLarenin Lando Norris ajoi uransa ensimmäisen voiton Monacon ikonisella F1-radalla. MTV Urheilu seurasi kisaa tässä artikkelissa.

Paalupaikalta kisaan lähtenyt Norris onnistui pitämään kärkipaikkansa lähdön jälkeisestä lukkojarrutuksesta huolimatta.

McLaren teki tämän jälkeen hyvää työtä ja onnistui tuomaan Norrisin toiseksi sijoittuneen Ferrarin Charles Leclercin eteen varikolta.

Kolmanneksi ajoi McLarenin Oscar Piastri. Loppuun asti pakollista toista pysähdystään venyttänyt Red Bull -kuski Max Verstappen joutui lopulta luovuttamaan kärkipaikkansa ja putoamaan kisan neljänneksi.

Piastri jatkaa MM-sarjan kärjessä kolmen pisteen erolla Norrisiin. Verstappen putosi tuloksen myötä 25 pisteen päähän McLarenin australialaiskuskista. Valmistajien MM-taulukossa McLarenilla on jo 172 pisteen johto Mercedekseen, jonka pisteetön kisa auttoi Red Bullin jo neljän pisteen etäisyydelle.

Ferrarin Lewis Hamiltonin vauhti ei riittänyt kärjen mukaan. Hän tuli maaliin viidentenä 51 sekuntia kärjestä jääneenä.

MM-pisteille ylsivät myös kuudenneksi sijoittunut RB-tallin Isack Hadjar ennen Haasin Esteban Oconia, tallikaveriaan Liam Lawsonia sekä Williamsin Alexander Albonia ja Carlos Sainzia.

Turva-autoa turhaan odotellut Mercedes joutui tyytymään George Russellin 11. sijaan.

Kisassa nähdiin kaksi pientä viivästystä, kun aloituskierroksella Sauberin Gabriel Bortoleto ajoi seinään ja pian Alpine-tallin Pierre Gasly hajotti autonsa osumalla shikaanissa Red Bullin Yuki Tsunodan perään. Näistä ei kuitenkaan ollut haittaa kärjen kisaamiselle.

F1-sarja jatkuu jo tulevana viikonloppuna Barcelonan radalla kisattavalla Espanjan GP:llä.

Liveseuranta: 

Kärjen tilanne:
1) Norris, McLaren, 2) Leclerc, Ferrari, 3) Piastri, McLaren, 4) Verstappen, Red Bull, 5) Hamilton, Ferrari, 6) Hadjar, RB, 7) Ocon, Haas, 8) Lawson RB, 9) Albon, Williams, 10) Sainz, Williams

MAALI! Lando Norris ajaa ensimmäiseen Monacon GP:n voittoonsa. Charles Leclerc tulee maaliin toisena ja Oscar Piastri kolmantena.

Kierros 77/78: Verstappen väistyy viimein kahden pysähdyksen sääntövaatimuksen mukaisesti varikolle ja hakee pehmeät renkaat. Hän putoaa neljänneksi.

Kierros 74/78: Leclerc raportoi, että Norris tekee nyt paljon virheitä. Verstappen liukastelee, mutta pysyy radalla.

Kierros 72/78: Mercedes luovuttaa ja ottaa Antonellin viimein varikolle. Putoaa aina 18. sijalle eli viimeiseksi radalla jatkavaksi.

Kierros 70/78: Norris kyselee, missä Piastri on, hänet tarvittaisiin nyt painostamaan Leclercia. Ei näe Norris, että Piastri on aivan tuntumassa. McLaren-kuski lisää, että Verstappen lähinnä pidättelee häntä eikä yritä edes pitää vauhtia.

Muistetaan, että hyökkäystä yrittävällä Leclercilla on mediumrenkaat, Norrisilla yhtä paljon ajetut kovat.

Kierros 69/78: Leclerc jahtaa Norrisia ja aikoo vielä yrittää ohi. Piastri väijyy 2,5 sekuntia Ferrarin takana. Hamilton on jäänyt jo 50 sekuntia Piastrista. Kärjessä Verstappenin renkaissa on jo 42 kierrosta.

Kierros 66/78: Russell tekee toisen stoppinsa. Samalla Williams pääsee vaihtamaan Albonin takaisin Sainzin edelle yhdeksänneksi. Antonelli pysyy edelleen radalla koko kisan läpi ajetuilla kovilla renkaillaan. Mersulle ei ole pisteitä luvassa tästä kisasta tätä menoa.

Kierros 63/78: Sainzille kerrotaan, että Albonin kanssa vaihdetaan paikat takaisin lopussa. Williamsin espanjalaiskuski vahvistaa, että Albon saa kyllä 9. sijansa, mutta tiimin täytyy nyt tarkkailla turva-auton kannalta tilannetta loppuun asti.

Kierros 57/78: Hamilton tulee toista kertaa varikolle. Mediumrenkaat Ferrarille. Palaa radalle viidenneksi yli puoli minuuttia Piastrista jääneenä.

Kierros 56/78: Kärjessä siis Verstappen, jonka on pakko käydä vielä varikolla, sillä mediumkumeissa on nyt 28 kierrosta. Norris alle parin sekunnin päässä takana, Leclerc aivan hänen kannoillaan. Piastri on jäänyt 7,7 sekuntia.

Kierros 55/78: Russell tulee lopulta varikolle. Sainz käy samalla toisen kerran ja palaa radalle rangaistuksensa suorittaneen Russellin edelle.

Kierros 53/78: Nyt Antonelli ajaa shikaanin läpi. Hän antaa kuitenkin paikkansa takaisin.

Kierros 51/78: Norris tulee sisään. Verstappen ottaa taas kärkipaikan 22 kierrosta ajetuilla mediumeilla. Kolmikosta McLareneilla nyt kovat, Leclercilla mediumit.

Kierros 50/78: Leclerc vastaa ja ottaa 9 sekunnilla paikan Piastrin edeltä. Mediumrenkaat.

Myös Sainz käy viimein varikolla. Mediumrenkaat. Ehtii Russellin edelle. Russell pääsee Albonin ohi ajamalla shikaanin läpi. Tästä seuraa varikon läpiajorangaistus.

Kierros 49/78: Piastri aloittaa toisen varikkokierroksen kärjen osalta. Kovat renkaat alle.

Kierros 46/78: Norris johtaa Leclercia 6 sekunnilla, Leclerc Piastria 9,5 sekunnilla. Verstappen aivan Piastrin kannoilla. Hamilton jäänyt Red Bullista jo 19 sekuntia.

Mercedekset kamppailevat edelleen 46 kierrosta ajetuilla kumeilla pistesijojen ulkopuolella sijoilla 11 ja 12. Tallipomo Toto Wolff pyörittelee päätään tv-kameroille. Toivottua turva-autoa ei kuulu.

Kierros 44/78: Albon päästää tallikaverinsa Sainzin edelleen. Hidastuskuva näyttää, kuinka Piastri käy isossa sladissa ja koskettaa takarenkaallaan teräskaidetta.

Kierros 43/78: Norris on onnistunut kasvattamaan eroa Lecleriin vain 5,6 sekuntiin. Hänellä on kolme kierrosta enemmän ajetut kovat renkaat, joissa on jo 23 kierrosta.

Kierros 42/78: Lawson ja Albon käyvät toista kertaa varikolla. Kovat renkaat molemmille. Ehtivät Sainzin edelle sijoille 8 ja 9.

Kierros 39/78: Norrisille kerrotaan, että viiden sekunnin johtoa Leclerciin voisi yrittää kasvattaa, jos mahdollista.

Kierros 38/78: Alonso köröttelee radan sivuun. Auto pettää. Tästä ei kuitenkaan turva-autoa tule, sillä espanjalainen sai Aston Martininsa hyvin ulosmenoalueen suojiin.

Kierros 36/78: Norrisilla 5,6 sekunnin johto Leclerciin. Piastri 7,3 sekuntia Ferrarin takana ja pari sekuntia Verstappenia edellä. Hamilton on jäänyt Verstappenille jo 12 sekuntia, kärjelle 27.

Sijoilla 11-13 Sainz, Russell ja Antonelli ovat ajaneet jo 36 kierrosta samoilla kovilla renkailla. Lottoavat nyt turva-auton varaan.

Kierros 33/78: Verstappen kertoo, että vaihteet tuntuvat kuin vuoden 1972 Monacon GP:n autoissa. Ilmeisesti saa oikein runtaten vaihtaa.

Albon hakee mediumit, palaa radalle Oconin ja Lawsonin taakse sijalle 10.

Kierros 32/78: Lawson tulee varikolle, ottaa softit. Albon hakee nyt overcutia. RB-kuski palaa Albonin lisäksi Oconin taakse sijalle 10.

Kierros 31/78: Norris ohittelee kierroksella Mersuja ja Sainzia.

Kierros 29/78: Verstappen tulee lopulta varikolle ja ehtii Hamiltonin eteen! Näin kärki on käynyt kerran varikolla. Kärjessä Norris, Leclerc ja Piastri ovat kovilla renkailla, Verstappen mediumeilla sekä Hamilton, Alonso ja Hadjar kovilla.

Takana Lawson, Albon (medium), Sainz, Russell ja Antonelli (kovat) ovat vielä pysähtymättä.

Kierros 28/78: Verstappen roikkuu radalla odottaen, että turva-auto sotkisi pakkaa. Hänellä on vain 5,7 sekunnin johto Norrisiin. Viidentenä oleva Hamiltonkin on 21 sekunnin etäisyydellä. Leclerc ja Hamilton ajavat nyt McLareneita vastaan.

Kierros 23/78: Piastri kysyy, että mitäs nyt tehdään, kun stoppi meni pieleen. Häntä kehotetaan pitämään turva-autoa varten riittävä etäisyys takaa tulevaan Hamiltoniin ja pysymään Leclercin imussa. Nyt Hamilton on vajaat kuusi sekuntia takana.

Kierros 22/78: Leclerc varikolle. Hyvä pysähdys, mutta ei riitä Norrisille. Palaa kolmoseksi.

Kierros 21/78: Piastri tulee seuraavalta kierrokselta yrittäen Leclercin ohitusta, mutta pysähdys on hidas! McLaren-kuski palaa radalle yli 7 sekuntia tallikaverinsa Norrisin taakse. Enää Leclerc ja Verstappen kärjestä käymättä varikolla.

Kierros 20/78: Norris tulee kärjestä ensimmäisenä varikolle. Kovat renkaat. Palaa radalle neljänneksi vain 16 sekuntia Leclercin taakse.

Kierros 19/78: Hamilton tulee sisään ja ottaa kovat renkaat. Nyt katsotaan, miten tämä toimii radalla jatkavaa kärkinelikkoa vastaan. Hän pääsee palaamaan viidenneksi radalle ennen Hadjaria, Alonsoa ja Oconia.

Kierros 18/78: Alonsoa pyydetään puskemaan, mutta vastaus on melko aggressiivinen. Ei pysty kuulemma.

Kierros 17/78: Alonso (kovat) ja Ocon (medium) käyvät varikolla. Radalla jatkava Hamilton kyselee, miksi hänet jätettiin radalle. Nousee nyt kolmikon edelle viidenneksi.

Kierros 16/78: Toisena oleva Leclerc kysyy Ferrarilta, mitä tiimi haluaa hänen tekevän. "Pysy Norrisin mukana", kuuluu ohje.

Kierros 15/78: Hadjar tulee seuraavalta kierrokselta sisään. Ottaa pehmeät kumit ja palaa radalle kahdeksannelle sijalle. Hyvä veto.

Kierros 14/78: Rata on siivottu. Alpinen Colapinto käy ensimmäisenä varikolla hakemassa mediumrenkaat.

Kierros 11/78: Verstappen valittaa tiimiradiossa, että Piastrin jarrutus edellä melkein vei häneltä etusiiven. Tilanne tuli juuri, kun keltaisten lippujen alue päättyi.

Kierros 9/78: Gasly ajaa tunnelin päätteeksi shikaaniin jarrutettaessa Tsunodan takapyörään! Alpinen etupyörän ripustukset katkeavat, mutta Gasly pääsee nilkuttamaan itse varikolle. Romua on radalla, keltaiset liput nousevat. Tsunoda pystyy jatkamaan, mutta katsotaan, että tuliko tästä nyt vaurioita.

Kierros 7/78: Norrisin ja Leclercin jälkeen on kertynyt jo liki viiden sekunnin ero Piastriin.

Kierros 4/78: Virtuaalinen turva-auto päättyy ja kisa pääsee jatkumaan! Tuomaristo tutki hetken kasimutkan tapahtumia Antonellin ja Bortoleton välillä, mutta tämä ei aiheuttanut jatkotoimenpiteitä.

Kierros 2/78: Heti ensimmäisellä kierroksella Bortoleto päätyy rengasvallin sisään ennen tunnelia. Virtuaalinen turva-auto! Tsunoda, Gasly, Bearman ja matkaa jatkamaan päässyt Bortoleto käyvät varikolla.

Startti: Norris ja Leclerc painavat ensimmäisiin mutkiin rinta rinnan. Norris tekee lukkojarrutuksen, joka saattoi kyllä syödä vähän rengasta. Järjestys pysyy samana. Verstappen kävi lähellä Piastrin ohitusta.

Klo 16.00: Autot lähtevät lämmittelykierrokselle! Kärjessä Norris, Leclerc ja Piastri ovat mediumrenkailla, Verstappen kovilla, Hadjar mediumeilla sekä Alonso ja Hamilton kovilla. Ruudusta 12 starttaava Tsunoda ainoana pehmeillä.

Ilman lämpötila on 22 astetta ja radan 45 astetta.

Klo 15.47: Kimi Antonelli kulki Kimi Räikkösen jalanjäljissä – ainakin melkein.

Antonellin aika-ajot tyssäsivät ennenaikaisesti seinään, minkä seurauksena Mercedes-kuski lähtee sunnuntain kisaan vasta lähtöruudukosta 15. Kisan alla F1 vertasi Antonellin kävelyä Monacon radan varrella yhteen Räikkösen uran huvittavimmista hetkistä vuodelta 2006 sosiaalisessa mediassa.

 

Klo 15.40: Monacon osakilpailuun tehtiin suuri muutos tälle kaudelle. Uutena käänteenä kaikkien kuljettajien on käytettävä vähintään kolmea rengassarjaa. Jokaisen kuljettajan on täten tehtävä kilpailussa vähintään kaksi varikkopysähdystä, minkä odotetaan tuovan lisää säpinää kilpailuun.

Lue myös: Monacon F1-kisaan mullistava muutos – "Voi mennä täysin hulluksi"

Klo 15.35: Lähtöjärjestys:

McLarenin tähtikuski Lando Norris ajoi uransa ensimmäisen F1-paalupaikan Monacossa hurjan aika-ajotaistelun jälkeen. Aika-ajojen jälkeen useammalle kuljettajalle lyötiin kuitenkin rangaistuksia, mikä aiheutti muutoksia sunnuntain lähtöjärjestykseen.

Lähtöjärjestys näyttää ennen sunnuntain kisaa seuraavanlaiselta:

 

Lue myös: Hurja F1-taistelu! Charles Leclerc lyötiin täpärästi kotiradallaan

Lue myös: Ferrari sekoili taas – Lewis Hamiltonille rangaistus

Klo 15.30: Mukavaa sunnuntaipäivää ja tervetuloa mukaan seuraamaan Monacon F1-kisaa. Kisan alkuun on puolisen tuntia aikaa, mutta Monacon radalla on ehtinyt päivän aikana jo sattua ja tapahtua.

Monacon F2-kisassa nähtiin aiemmin sunnuntaina iso joukkokolari heti ensimmäisessä mutkassa.

Paalupaikalta startannut Alexander Dunne epäonnistui lähdössään ja Victor Martins kiilasi ohi. Dunne yritti sen jälkeen ampaista takaisin kärkeen, mutta kunnianhimoinen yritys ykkösmutkan alla meni pahasti pieleen.

Dunne ajoi Martinsia mutkassa suoraan kylkeen ja seinään törmänneet autot jäivät takaa tulevien tielle. Joukkokolari jätti yli 10 autoa jumiin ja peräti seitsemän kuljettajista keskeytti.

Jos alla oleva videoupotus ei näy, voit katsoa sen tästä.

 

Lue myös: Michael Schumacherin F1-auto myytiin jättihintaan

Kolarin aiheuttamia vaurioita siivoiltiin yli puoli tuntia, ennen kuin kisaa päästiin jatkamaan.

Punainen lippu liehui myös kisan lopussa, kun ruotsalainen Dino Beganovic ajoi ulos. Lopulta kisan voittoon ajoi yhdysvaltalainen Jack Crawford, joka starttasi seitsemännestä lähtöruudusta.

Aiemmin ajetussa F3-kisassa Tuukka Taponen sijoittui seitsemänneksi. Suomalaislupaus ylsi lauantain sprintissä komeasti toiseksi.

Tuoreimmat aiheesta

F1-liveseuranta